134 644 läst · 1 024 svar
135k läst
1,0k svar
Vilken rörlig ränta har ni?
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
Jag tror tyvärr att du går back om du tvingas lägga en halv miljon i deras sunkfonder med höga avgifter... Lägg sparandet hos Nordnet eller Avanza och acceptera en lite högre ränta.._paul_ skrev:
Inte riktigt då jag inte behöver välja handelsbankens egna fonder utan kan fortsätta med mitt sparande i t.ex. Skagens fonder och ha samma förvaltningsarvode hos handelsbanken som hos Avanza där jag har mina pengar idag.Stringfellow Hawke skrev:
Det enda är väl mina ca 15% som finns i fonder som inte finns hos handelsbanken typ Avanza Zero men jag skulle inte behöva sälja dessa däremot kan det vara eventuellt vara svårt att ha nysparande i dessa. Men i så fall skulle jag nog spara i Aktier direkt istället.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag skulle snarare säga att det dels är köpläge dels är en traditionell dipp i början av året som kallas "hämta hem vinster" på den senaste tidens uppgång, särskilt när det är oklart hur länge ovissheten i vissa geografiska områden kommer fortgå. Ska man resonera som så att man enbart ser till utvecklingen sen årsskiftet är det i stort sett bara Stockholm som har haft en negativ utveckling. Och överlag så är det ett alldeles för kortsiktigt resonemang för att resonera kring aktier.loffes skrev:
Jag är nyfiken på hur ofta ni får förhandla om eran rabatt på 3-månaders rörligt lån och vad ni har i rabatt,storlek på lånet och hur stor del som är belånat.
Jag tycker att 0.20% i rabatt är lite lågt men det var omöjligt att få bättre rabatt enligt bankmannen.
Tänkte höra här först och sen ev. höra runt bland andra banker.
Mina siffror
1:Nordea
2: Omförhandlade dec 2010
3:Fick 0.20% rabatt på 3-månaders rörligt.
4:Har 1.5 miljoner i lån
5: ca:50% belåning
Jag tycker att 0.20% i rabatt är lite lågt men det var omöjligt att få bättre rabatt enligt bankmannen.
Tänkte höra här först och sen ev. höra runt bland andra banker.
Mina siffror
1:Nordea
2: Omförhandlade dec 2010
3:Fick 0.20% rabatt på 3-månaders rörligt.
4:Har 1.5 miljoner i lån
5: ca:50% belåning
Hej -MH-
Idag ligger den rörliga 3-mån räntan på ca: 3.75% (nordea) de andra bankerna ligger väl omkring den räntan också.
Menar du att du har en så stor rabatt på ditt stora lån så att du endast betalar 2.45%. Alltså ca:1.3% rabatt på den rörliga 3-mån räntan?
Om detta stämmer har du ju lyckats bra mycker bättre när du förhandlat med banken än vad jag har gjort som endast fått 0.2% rabatt på 3-mån räntan.(och den rabatten fick jag kämpa för)
Idag ligger den rörliga 3-mån räntan på ca: 3.75% (nordea) de andra bankerna ligger väl omkring den räntan också.
Menar du att du har en så stor rabatt på ditt stora lån så att du endast betalar 2.45%. Alltså ca:1.3% rabatt på den rörliga 3-mån räntan?
Om detta stämmer har du ju lyckats bra mycker bättre när du förhandlat med banken än vad jag har gjort som endast fått 0.2% rabatt på 3-mån räntan.(och den rabatten fick jag kämpa för)
OT:Anders 11 skrev:
Fasiken!
Det innebär att jag gjorde rätt när jag låste på tre och fyra år :wow:
Iallafall just nu. Båda lånen ligger alltså under dagens "rörliga".
Har nog aldrig hänt att jag träffat rätt i affärer :blushing:
Jag har ingen rabatt, utan jag förhandlade om räntan kopplat till Stibor 1vecka. Börjar man prata rabatter, har man ju redan accepterat deras grundbud.Anders 11 skrev: