Byggahus.se
Det är helt ok imho. Är man ingen superkund kan man kanske vänta sig 20-50 punkters rabatt.

_paul_ skrev:
Har blivit erbjuden en ränta på 3.12% hos handelsbanken är det bra/dåligt med tanke på den senaste räntehöjningen?

Lån: 3 550 000
Andra engagemang antingen fond eller pensionsparande (IPS) samt aktiesparande.
Fond: ca 500 000
Aktier: ca 500 000
Jag tror tyvärr att du går back om du tvingas lägga en halv miljon i deras sunkfonder med höga avgifter... Lägg sparandet hos Nordnet eller Avanza och acceptera en lite högre ränta..

Stringfellow Hawke skrev:
Jag tror tyvärr att du går back om du tvingas lägga en halv miljon i deras sunkfonder med höga avgifter... Lägg sparandet hos Nordnet eller Avanza och acceptera en lite högre ränta..
Inte riktigt då jag inte behöver välja handelsbankens egna fonder utan kan fortsätta med mitt sparande i t.ex. Skagens fonder och ha samma förvaltningsarvode hos handelsbanken som hos Avanza där jag har mina pengar idag.

Det enda är väl mina ca 15% som finns i fonder som inte finns hos handelsbanken typ Avanza Zero men jag skulle inte behöva sälja dessa däremot kan det vara eventuellt vara svårt att ha nysparande i dessa. Men i så fall skulle jag nog spara i Aktier direkt istället.

Fast för tillfället och sedan årsskiftet så går ju de flesta börser i moll.

Så du behöver ju inte springa till börsen men hoppas det blir dur snart.

loffes skrev:
Fast för tillfället och sedan årsskiftet så går ju de flesta börser i moll. Så du behöver ju inte springa till börsen men hoppas det blir dur snart.
När börsen går i dur är det väl ofta för sent att köpa aktier?

loffes skrev:
Fast för tillfället och sedan årsskiftet så går ju de flesta börser i moll.

Så du behöver ju inte springa till börsen men hoppas det blir dur snart.
Jag skulle snarare säga att det dels är köpläge dels är en traditionell dipp i början av året som kallas "hämta hem vinster" på den senaste tidens uppgång, särskilt när det är oklart hur länge ovissheten i vissa geografiska områden kommer fortgå. Ska man resonera som så att man enbart ser till utvecklingen sen årsskiftet är det i stort sett bara Stockholm som har haft en negativ utveckling. Och överlag så är det ett alldeles för kortsiktigt resonemang för att resonera kring aktier.

Jag är nyfiken på hur ofta ni får förhandla om eran rabatt på 3-månaders rörligt lån och vad ni har i rabatt,storlek på lånet och hur stor del som är belånat.
Jag tycker att 0.20% i rabatt är lite lågt men det var omöjligt att få bättre rabatt enligt bankmannen.
Tänkte höra här först och sen ev. höra runt bland andra banker.

Mina siffror

1:Nordea
2: Omförhandlade dec 2010
3:Fick 0.20% rabatt på 3-månaders rörligt.
4:Har 1.5 miljoner i lån
5: ca:50% belåning

Äh, 2,45% nu på mitt stora, och 3,1% på mitt lilla. Bistra tider...

Hej -MH-

Idag ligger den rörliga 3-mån räntan på ca: 3.75% (nordea) de andra bankerna ligger väl omkring den räntan också.
Menar du att du har en så stor rabatt på ditt stora lån så att du endast betalar 2.45%. Alltså ca:1.3% rabatt på den rörliga 3-mån räntan?

Om detta stämmer har du ju lyckats bra mycker bättre när du förhandlat med banken än vad jag har gjort som endast fått 0.2% rabatt på 3-mån räntan.(och den rabatten fick jag kämpa för)

Jag har 0.35 under Nordeas offciella 3 mån rörlig. (2.2 milj och 65% belånat).

Fick 0,4 under Swedbanks 3mån och 0,3 under 1 och 2år för lite drygt 1mån sedan.

Anders 11 skrev:
Hej -MH-

Idag ligger den rörliga 3-mån räntan på ca: 3.75% (nordea) de andra bankerna ligger väl omkring den räntan också.
OT:

Fasiken!
Det innebär att jag gjorde rätt när jag låste på tre och fyra år :wow:
Iallafall just nu. Båda lånen ligger alltså under dagens "rörliga".
Har nog aldrig hänt att jag träffat rätt i affärer :blushing:

Låste 5 år på 3,87 förra våren men var snabb där :(

Anders 11 skrev:
Menar du att du har en så stor rabatt på ditt stora lån så att du endast betalar 2.45%. Alltså ca:1.3% rabatt på den rörliga 3-mån räntan?
Jag har ingen rabatt, utan jag förhandlade om räntan kopplat till Stibor 1vecka. Börjar man prata rabatter, har man ju redan accepterat deras grundbud. ;)

Blindnit skrev:
Låste 5 år på 3,87 förra våren men var snabb där :(
Samma här, har en ränta på 3,90 i 4 år till. Jag är dock rätt nöjd med det ändå..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.