8 210 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
avfallskvarn i vasken
Sida 1 av 3
Jag håller verkligen med dig, avfallskvarn är en riktigt bra uppfinning! Min mamma hade det i sitt barndomshem på 50-talet, men det verkar inte vara något som skagit stort i Sverige. Vore toppen att höra ifall någon har det hemma nu? Var kan man få tag på det?
Jag ser inget negativt i det (om det inte förstör stammar dvs)
*hoppas man har valt rätt kommun att bo i*

Mvh,
Karin
Jag ser inget negativt i det (om det inte förstör stammar dvs)
*hoppas man har valt rätt kommun att bo i*
Mvh,
Karin
Jag verkligen älskar dem ;D och var helt inne på att sätta en i det hus vi skall bygga. Tyvärr säger kommunen nej. :'( Vore så skönt att slippa ha kompostavfall, flugor osv. Man skulle snabbt tjäna in den. Kollade på en sida som om jag minns rätt heter http://www.avfallskvarn.nu/
De är inte ens speciellt dyra, låter lite men inte så det stör. Så jag ser bara ++++
Kom bara ihåg att kolla med din kommun.
De är inte ens speciellt dyra, låter lite men inte så det stör. Så jag ser bara ++++
Kom bara ihåg att kolla med din kommun.
Jag måste bara inflika, fast jag egentligen inte vet ett dyft om avfallskvarnar.
Jag ser bara en massa minus! Tycker ni, som är för denna uppfinning, inte att det låter helt befängt att mala ner avfall i spillvattensystemet som sedan måste renas från vattenfasen i reningsverket??
Snacka om att använda resurserna fel!
Ska det likväl hamna på deponi (som i och för sig snart blir förbjudet...) så kan man väl lägga det direkt där istället för att gå omvägen via reningsverket!
Miljöinspektören Meijan som såg rött här...
Jag ser bara en massa minus! Tycker ni, som är för denna uppfinning, inte att det låter helt befängt att mala ner avfall i spillvattensystemet som sedan måste renas från vattenfasen i reningsverket??
Snacka om att använda resurserna fel!
Ska det likväl hamna på deponi (som i och för sig snart blir förbjudet...) så kan man väl lägga det direkt där istället för att gå omvägen via reningsverket!
Miljöinspektören Meijan som såg rött här...
Kom just på att jag för nått halvår sedan gav ett tillstånd till en person att installera avfallskvarn i hans nybyggda hus. Han hävdade att det nedmalda avfallet skulle gå ner i en kompostanläggning. Men nu blev jag tveksam...jag kanske borde åka ut dit och göra ett tillsynsbesök 
Mitt lilla område i Malmö har varit testobjekt för flera olika miljöutvecklingar. Först delades det ut plastkomposter till de som var intresserade; därefter fick vi som ville egna varmkomposter för test. Man intervjuade oss efter ngt år om hur vi som brukare såg på testet. Nästa försök skulle bli avfallskvarnar och man var här för att checka installationen. Men tydligen såg man redan i tidigt skede att kvarnen inte skulle bli ngt lyckat projekt för reningsverket. Det testet avbröts.
Ja, jureit, du var inte ensam om att tro sådär...jag hade ingen aaaaning om att det var ut i avloppet allt for. Lite lätt lurad med andra ord? Nåväl, om det skulle gå ut i någon komposterande form vore detta verkligen bra, men nu blir t.o.m jag tveksam. :-/
Så synd, jag såg mina sista dagar med renset i vasken...
Så synd, jag såg mina sista dagar med renset i vasken...
Reagerade som många, vill ha!!....men sen när man får veta mera så försvinner den där "ha-känslan".
Men jag kom att tänka på en annan sak jag såg på TV. Det var "den nakna kocken" hur han gjorde när han rensade grönsaker mm. Han hade ett litet runt hål med lock i bänkskivan där han kastade ner kompostavfall. Det tycker jag var en smart idé. Under kan man ju ha en liten hink fäst så är det lätt att tömma den.
Men jag kom att tänka på en annan sak jag såg på TV. Det var "den nakna kocken" hur han gjorde när han rensade grönsaker mm. Han hade ett litet runt hål med lock i bänkskivan där han kastade ner kompostavfall. Det tycker jag var en smart idé. Under kan man ju ha en liten hink fäst så är det lätt att tömma den.
Det låter visserligen praktiskt med ett specialhål för det som skall vidare till komposten men risken är stor att man inte tömmer avfallet tillräckligt ofta! Jag har försökt ha min komposthink under diskbänken och inser att det jag inte ser - det kan jag fixa imorgon :-/ med äckliga flugor & larver som husdjur!
Själv har jag egen trekammar brunn så jag leder inte ut det till något kommunalt reningsverk. Kan nog bara vara så att vi får lite mer sörja i brunnen som sen sugs ut av slamsugarn, och det kan jag inte tro skulle vara sämre i miljösynpukt. eller ?? Jag tror att det är en kanon grej för oss med egen brunn, men med kommunalt avlopp kanske inte.... Mvh Martin