Enkelt, man kopplar in vattenkokaren som drar 10A, mäter hur mycket spänningen sjunker, räknar bort kabeln till mätarskåpet och vips har man förimpedansen.
Annars kan man ju ringa leverantören. Jag har gjort båda och det stämmer utmärkt bra överens.
Annars kan man ju ringa leverantören. Jag har gjort båda och det stämmer utmärkt bra överens.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Man köper ett testinstrument - installationstestare eller enbart en jordslingeimpedansmeter för att kontrollera att Fortum gav rätt siffror...
Sysslar med elinstallationer där frågan om utlösningsvillkor finns med så är det svårt att komma undan riktiga testinstrument, även som hempulare!!
Visst, man kan räkna, men nu ska faktiskt en installation provas också (men jag är osäker på om kontroll av utlösningsvillkoret måste provas eller om det får beräknas).
Sysslar med elinstallationer där frågan om utlösningsvillkor finns med så är det svårt att komma undan riktiga testinstrument, även som hempulare!!
Visst, man kan räkna, men nu ska faktiskt en installation provas också (men jag är osäker på om kontroll av utlösningsvillkoret måste provas eller om det får beräknas).
OK, någon som kan tipsa om ett billigt instrument, för ändamålet?Bo.Siltberg skrev:Man köper ett testinstrument - installationstestare eller enbart en jordslingeimpedansmeter för att kontrollera att Fortum gav rätt siffror...
Hempulare vet för det mesta inte vad förimpedans är, än mindre gör någon mätning..305 skrev:
Vid normala förhållanden och små gruppledningar i vanliga bostäder är det knappast heller något som man behöver bry sig om.
Förimpedans behöver man bry sig om (enligt mig)
1: Om man ska dra en grövre huvudledning/gruppledning
2: Om man ska snåla och dra mindre area än vad som är normalt (tex om man ska säkra 1,5mm² mer än 10A)
3: Om anläggningen är långt ute i skogen och därför har på gränsen för hög förimpedans.
4: Om man ska dra en matning till någon apparat som är väldigt känslig för spänningsfall.
Borde inte TS två trådar om förimpedans slås ihop? Lätt för förvirringar annars skulle jag tro
5. Om man ska dra en längre gruppledning än som redan finns i fastigheten.Rrrrr skrev:Hempulare vet för det mesta inte vad förimpedans är, än mindre gör någon mätning..
Vid normala förhållanden och små gruppledningar i vanliga bostäder är det knappast heller något som man behöver bry sig om.
Förimpedans behöver man bry sig om (enligt mig)
1: Om man ska dra en grövre huvudledning/gruppledning
2: Om man ska snåla och dra mindre area än vad som är normalt (tex om man ska säkra 1,5mm² mer än 10A)
3: Om anläggningen är långt ute i skogen och därför har på gränsen för hög förimpedans.
4: Om man ska dra en matning till någon apparat som är väldigt känslig för spänningsfall.
T.ex. en enkel enfasmatning till en friggebod tio meter bort eller längre.
Det är ytterst ovanligt att man har "problem" med utlösningsvilkoret och förimpedansen om man håller sig till 10 A 1,5m2, 16 A och 2,5 m2 och 20 A 4 m2 osv. samt 5g6 mellan centraler. Undantag finns naturligtvis men ytterst sällan för "vanligt" folk.
Jo, det är riktigt. Bakgrunden var att en av flera frågor i denna tråd, förblev länge obesvarad. Jag trodde då att frågan hade "drunknat", ibland de övriga, varvid jag valde att göra denna synlig m.h.a. en annan tråd.snaggletooth skrev:
Men sedan vaknade alla och denna tråd tog fart, på nytt. Och här sitter jag, med dubbla trådar....