Byggahus.se
Vårt hus är byggt på betongplatta. Ala innerväggsyllar är distanserade från plattan och det är en kontinuerlig ventilering av plattan (Nivell) med inomhusluft. Tyvärr är yyterväggsyllarna inte distanserade. Nivell sattes ej in pga fuktproblem utan pga att det skulle installeras golvvärme i huset. Därför distanserades inet ytterväggarna (fukten i dessa syllar var inom gränsvärden, dock ngt höga). I samband med att Nivell installerades gjordes dessutom en dränering.

Nu till problemet. Jag är rädd att vi drar på oss fuktproblem med golvvärmen och tycker att ytterväggssyllarna oxå skulle ha varit bytta. Kan verkligen Nivellsystemet skydda mo detta? Luften som sugs ner är ju vanlig inomhusluft, dvs inte särskilt torr och dessutom kommer ju aldrig den luften i direktkontakt m ytterväggssyllarna.

Plattan är för övrigt helt rensad, inte ett sågspån som kan ruttba finns på den :)

Bör vi ha på golvvärmen året runt för att minska fuktvandringen som annars kommer på våren? Eller räcker dräneringen och Nivell för att vi ska ´vara iaf skapligt trygga??

Snälla hjälp oss med råd och synpunkter

Det är alltså en 70-talsplatta som saknar isolering under

Man kan ju också tänka sig att ventileringen av plattan torkar ut den så pass att fuktbelastningen på syllarna minskar.

Att byta ytterväggssyllarna är en ganska omfattande operation, som man nog inte ger sig på om man inte måste. Provmät fuktigheten i dem igen, efter installationen av Nivell, så du vet hur de har påverkats! Du kan bli positivt överraskad!

Problemet med den plattan du har är att om du bor i ett område med tex högt grundvatten kan man med hjälp av värmeslingorna driva upp fukt i plattan i stället för att motverka detta, säger inte att det är så i detta fallet men det är något att tänka på ! Vad gäller byte av ytterväggsyllar måste jag hålla med föregående inlägg, det är en stor dyr apparat som man endast skall ta till om man verkligen måste! Be en fukttekniker komma och kolla fuktvärdena i ytterväggsyllarna

Tack för era svar. Ska nog göa en mätning. Syllbyte är inet aktuellt, inte förrän det visat sig att vi måste :)

Skulle man slippa dra upp fukten från marken om man låter bli att slå av värmen på våren?

Hur vet man hur högt grundvatten man har i området?

Vad gäller att slå på och av golvvärmen är det väl inget jag skulle rekomendera då man vid så starka skiftningar i termeratur ökar risken för kondensering, du ska på inget sätt bli rädd för att använda dina värmeslingor jag pratar bara om värsta senariot allting kan dock fungera perfekt. Grundvatennivån är ofta en fråga om lokalkännedom, fråga fuktteknikern när han kommer ut om han har upplevt höga grundvattenförhållanden i ditt område !

Om du har golvvärme, ökar du ångtrycket under plattan. Det är i sig inget farligt, snarare tvärt om. Du får ett varmare klimat under plattan, och den fukt som kommer upp kondenserar inte.
Slår du däremot av golvvärmen så vill fukten stiga och då kan du få problem. Är det limmade mattor på spånskiva är ju dessa lite känsliga mot fuktvandring underifrån. Nu har du Nivell-system och då kan du nog lungt fira jul.
Mitt råd blir alltså: Ha golvvärmen på året runt, men skruva gärna ner den under sommarhalvåret lite grann. Nivellsystemet ventilerar golvet och du kommer att ha en torr och fin miljö under golvskivorna och i plattan. Sov lungt.

Tartan

LL2006 skrev:
Tack för era svar. Ska nog göa en mätning. Syllbyte är inet aktuellt, inte förrän det visat sig att vi måste :)

Skulle man slippa dra upp fukten från marken om man låter bli att slå av värmen på våren?

Hur vet man hur högt grundvatten man har i området?
Är det vanligt med fuktproblem i ytterväggsyllar ? Vi bor också i ett 70-talshus (byggår 1977) och vår besiktningsman påtalade problemet med fuktvandring från plattan upp i syllar, men han pratade bara om syllarna för innerväggar och golv på suterängplan, han nämde aldrig något om ytterväggarna. Iofs så bor vi i ett suteränghus och på suterängsidan av huset är hela nedervåningen murad så det kanske inte blir sådana problem med ytterväggarna då, eller ?

Vad gäller att slå på och av golvvärmen är det väl inget jag skulle rekomendera då man vid så starka skiftningar i termeratur ökar risken för kondensering, du ska på inget sätt bli rädd för att använda dina värmeslingor jag pratar bara om värsta senariot allting kan dock fungera perfekt.
Golvvämen har termostat som styr så det alltid är en viss te,peratur i rummet. Detta borde ju göra så att värmen i praktiken slås på och av hela vintern? :-?

Nu har du Nivell-system och då kan du nog lungt fira jul.
Mitt råd blir alltså: Ha golvvärmen på året runt, men skruva gärna ner den under sommarhalvåret lite grann. Nivellsystemet ventilerar golvet och du kommer att ha en torr och fin miljö under golvskivorna och i plattan.
Kom på att det ju inet är så lätt att ha på den litegrann under sommaren. Blir ju isf till att ställa in lufttemperaturen på ca 23 grader och man ska få den att kanske gå åtminstone på nätterna...Annars blir det ju att leva i en bastu hela sommaren och ställa på 35 grader i luften eller nåt :D

Är det vanligt med fuktproblem i ytterväggsyllar ? Vi bor också i ett 70-talshus (byggår 1977) och vår besiktningsman påtalade problemet med fuktvandring från plattan upp i syllar, men han pratade bara om syllarna för innerväggar och golv på suterängplan, han nämde aldrig något om ytterväggarna
bra fråga? Någon som vet?
Det kanske är så att ytterväggssyllarna inte är lika utsatta och att det är det som är skälet till att alltutom just dom har distanserats från vår platta?

Hej,

LL2006 - en angränsande fråga. Var det alltså ni som installerade Nivell systemet? Är ni nöjda med det? Låter det något som ni märker av? Vad gav ni för det ungefär?

Många frågor, men jag sitter och funderar på om jag ska ta och riva ut det uppreglade golvet i mitt precis införskaffade hus eller ej. Har inge problem idag (enligt anticimex) - men ska renovera kraftigt och känner att det kanske är lite korkat att inte ta detta i samma veva..

Ja, det är vanligt med fuktproblem i syllar och golv i 70-80-talshus byggda på platta. Dels var plattan inte isolerad, dels var det vanligt att man fuskade med fuktspärren mellen plattan och syllen, eller i tidigare falla inte ens visste om att det behövdes eller rentav gjöt fast tryckimpregnerat virke i plattan.

fridde skrev:
Hej,

LL2006 - en angränsande fråga. Var det alltså ni som installerade Nivell systemet? Är ni nöjda med det? Låter det något som ni märker av? Vad gav ni för det ungefär?

Många frågor, men jag sitter och funderar på om jag ska ta och riva ut det uppreglade golvet i mitt precis införskaffade hus eller ej. Har inge problem idag (enligt anticimex) - men ska renovera kraftigt och känner att det kanske är lite korkat att inte ta detta i samma veva..
Japp det var vi. Vi är mkt nöjda (eller vi märker ju egentligen inte av att vi har Nivell, men det verkar funka). Inget ljud man märker av, har inte tänkt på ngt ljud alls faktiskt. Vi gjorde detta i samband med en stor renovering, minns inet riktigt vad Nivellbiten kostade. Dety kändes dock värt de pengarna när man ändå rev upp alla golv osv. Enl mäklare höjer det värdet på huset väsentligt. "En sjuttiotalsplatta med Nivell välker man före vilken annan sjuttiotalsplatta som helst. Även om den med Nivell är fd fuktskadad och den utan aldrig (hittils) haft problem"

Vi valde Nivell för att vi tycker att konceptet verkar bra + att Nivellpersonalen är kunnig, trevlig ocvh hjälpsam :)

ylven skrev:
Ja, det är vanligt med fuktproblem i syllar och golv i 70-80-talshus byggda på platta. Dels var plattan inte isolerad, dels var det vanligt att man fuskade med fuktspärren mellen plattan och syllen, eller i tidigare falla inte ens visste om att det behövdes eller rentav gjöt fast tryckimpregnerat virke i plattan.

Jo att det är vanligt vet jag. Undrade mer över just vår specifika situation med Nivell osv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.