2 402 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Var hitta garageport som viks åt sidan?
Hej!
Vi har ett gammalt garage med väldigt lågt i tak, samt en liten uppförsbacke upp till trottoaren och gatan utanför (man kör alltså ner i garaget från gatan). Garageporten som finns idag öppnas i tre delar utåt, men går knappt att öppna på grund av sättningar etc. Lutningen börjar alltså precis utanför porten, och det är för kort och brant för att jämna ut utanför garaget.
Vipport eller vikport som sätts i taket är uteslutet om vi ska få in bilen (öppningen för porten går i nivå med taket), och vi letar nu, med hittills uselt resultat, efter en port som kan monteras så att den öppnas åt sidan, längs med innerväggen, alternativt " viks" på samma sätt som idag, men inåt. Någon som har några tips?
Tack!
Bugatti
ps. garaget är inbyggt under mark, dvs man har täckt det med jord som på en jordkällare, plus att vi runt porten har en fantastisk stensättning som vi vill bevara, så det är inte aktuellt att höja taket eller förstora öppningen. ds.
Vi har ett gammalt garage med väldigt lågt i tak, samt en liten uppförsbacke upp till trottoaren och gatan utanför (man kör alltså ner i garaget från gatan). Garageporten som finns idag öppnas i tre delar utåt, men går knappt att öppna på grund av sättningar etc. Lutningen börjar alltså precis utanför porten, och det är för kort och brant för att jämna ut utanför garaget.
Vipport eller vikport som sätts i taket är uteslutet om vi ska få in bilen (öppningen för porten går i nivå med taket), och vi letar nu, med hittills uselt resultat, efter en port som kan monteras så att den öppnas åt sidan, längs med innerväggen, alternativt " viks" på samma sätt som idag, men inåt. Någon som har några tips?
Tack!
Bugatti
ps. garaget är inbyggt under mark, dvs man har täckt det med jord som på en jordkällare, plus att vi runt porten har en fantastisk stensättning som vi vill bevara, så det är inte aktuellt att höja taket eller förstora öppningen. ds.
Har tyvärr ingen länk, och har nu kikat igenom alla kataloger de har utlagda på nätet igen utan att hitta något, men ska som sagt ringa och fråga. Om jag lyckas hitta något lägger jag i så fall in länken!
/Bugatti
/Bugatti
En vikport med flera sektioner bygger ju ännu mindre utåt, behöver du inte gångdörr kan sektionerna göras 600 mm breda. Det kanske hade funkat med 4 sektioner istället?
Sedan kan de göras inåtgående som du säger.
Här handlade jag, som väl var så hade jag hjälp av en som hade installerat en likadan port, annars hade jag köpt med installation. Det var inte jätteenkelt.
http://www.torverk.se
tex Q-door FX
Sedan kan de göras inåtgående som du säger.
Här handlade jag, som väl var så hade jag hjälp av en som hade installerat en likadan port, annars hade jag köpt med installation. Det var inte jätteenkelt.
http://www.torverk.se
tex Q-door FX
Stort tack för tipsen, nu ska jag börja ringa runt så snart snön har smält bort tillräckligt för att ta sig fram till garageporten och ta lite mått! (Om man inte använder garaget behöver man väl inte skotta framför det?) ;-)
/Bugatti
/Bugatti
Liknande trådar
-
Var hitta lamputtag/takdosa äldre variant för mittstolpe, jordat?
El -
Kraftig duschdraperistång, var hittar man det?
Badrum -
Var hittat jag rätt IR-panel?
Bastu -
Vars hitta tätning till garageport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Var hitta prisvärd garageport ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus