Byggahus.se
En isklump bildas under utedelen ca 20-25 cm i diameter. Min kompis måste såga dän klumpen 1-2 ggr per vecka vid 5-10 minus.

Lite fakta;
CTC 105 eco air luft/vatten värmepump
Står på ben ca 40 cm över mark.
Vid vägg mot norr.
Installaread av montör och ger bra värme.
Finns i södra Sverige.

Vad kan man göra? Skaffa värmekabel? Bygga in utedelen på nåt sätt/vindskydda?

Är det så att luft/vatten pumpar ger mer kondens/isbildning än luft/luft?

Luft/Luft har samma "problem", och det beror på att fuktig uteluft kondenserar och fryser till is på lamellerna, som pumpen sedan måste frosta av då och då. Störst problem i kustnära områden med andra ord, där fuktig luft är vanligare.
Snygga lösningen är att via ett rör leda ner avfrostningsvattnet till dagvatten eller dränering, helst med värmekabel i om det är så kallt att det hinner frysa innan det hunnit rinna ner på frostfritt djup. Enkla/billiga lösningen är att hacka bort isen varje vecka.
I många fall är det inget problem att man får en stor ishög under pumpen, men just sånt här ska man tänka på när det gäller placeringen av utedelen så man inte får en isgata vid sin entré.

Man kan gjuta plintar som man ställer VP på. Ju högre upp den kommer desto bättre.

Tack för tipsen!

Vi installerade 107an i höstas. I samband med beställningen så ville jag ha med kondensskålen tror jag det heter. Fick den för 2000. Den monteras på 20 minuter. Har sedan ca 1 meter vanligt vitt avloppsrör med extra isolering som går in genom källarväggen och ner i avloppet. Inte minsta ishög under och det har fungerat skitbra.

Jag har en CTC 105:a.
Det har blivit några svängar med spettet i vinter för att få väck isen. Dagen innan nyårsafton efter en kall december, julresor och liknande så var det endast 5 cm "fri luft" kvar upp till pumpen. Den dagen fick spettet gå...

Skaffa kondensvattentråg , har haft 4st nibe 2025 som det gått hål i förångaren pga islyftning inget kul.

Cerwin

Hej!

Jag har en CTC 105:a. Första vintern använde jag spett eller handslägga och mejsel för att få bort isen som bildades under värmepumpen. Det tog tid och man blev varm och go samt fick lite gratis träning, men om man vill vara effektiv och dessutom undvika risken att slinta med spettet, så rekommenderar jag varmt att dumpa spettet och använda en borrhammare istället. Enkelt, snabbt och smidigt!

/J

Tänk om det hade istället handlat om att bära in en påse pellets/dag istället för ishackning.... vilka oerhörda vedermödor o nersmutsning denna påse skulle givit upphov till.
Här låter det som värmepump heller inte är så bekvämt som många ofta vill påskina.Att hacka is eller använda elkablar för att tina bort den...? I en annat forum var det nån som föreslog en 5 kw:s aerotemper .... jösses

Hej!

Jag har en tillsats till min 107a, ett tråg med värme i som tar upp spillvattnet. det leds sedan bort. Det kan man ju koppla in på avlopp, regnvattenledningar eller annat lämpligt sätt. Kotade i samband med installationen 2500:- extra. Funkar perfekt. Bara man gräver ner/isolerar röret (32-50mm avlopp). Enkelt att montera!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.