Byggahus.se
Tack för svaren!
Badrummen är ju ganska små (1,78 x 2 resp. 1,78 x 3), så det blir väl bara svetsning i hörnen, bredden på 2 m är ju perfekt så man slipper skarvning.
Nino: En Jafo skärmall medföljer väl om man köper dras brunn? (iofs vill väl rörisen hålla med brunn, men om det är ett anat märke följer det väl med en mall.
Nu när jag rivit det mesta ser det ite så komplicerat ut att byta avlopp själv, men det kanske inte är lika lätt som i Gelia-filmerna...
Rörisen kommer nog nästa vecka, det är lite svårt att få ett konkret svar från dem.
Ca 48.000:- efter ROT för stambytena, rörligt.
Jo, det blir till att övningssvetsa lite först...

T
Nej, det följer inte med någon skärmall!

Det får du köpa separat beroende på fabrikat.

Jag ställer en fråga här iom att det är planeringen som ska passa in hos oss. När får man beträda en lagd plastmatta i badrum som är svetsad (självklart av fackman)??

T
Dagen efter......

Jag gör så gott som alla hantverksjobb själv: snickerier, målning, rördragning, el, takarbeten,murning och putsning, kakelsättning mm. Men det finns tre jobb som jag inte gör: plåtfalsning på tak (för svårt och kräver dyra verktyg), golvslipning (tungt och besvärligt och relativt billigt att köpa in) samt läggning av plastmatta i våtutrymme (kräver mycket vana för att få både snyggt och tätt). Jag har visserligen lagt och svetsat en plastmatta en gång och det blev tätt men inte lika snyggt som när proffs gör det.

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Det gick bra att lägga mattan, golvbrunn+wc+uppvik inga problem, men hörnen var knepiga. Hörnen är väl egentligen det enda som är svårt anser jag. :)

• IMG_6723.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är också en sån där jobbig typ som helst gör allt själv...
Har precis lagt in en golvmatta i badrummet på "gäststugan" (bor där tills stora huset är klart).

Badrummet är ca 3 x 1,7 meter.
Måttade upp golvet exakt, gick ut på gräsmattan med mattan och skar till den efter de måtten, plus 8 cm på varje sida för uppvik.
Nu med facit i hand, så borde jag nog dragit av en cm eller så, för det som inte går helt ner i övergången mellan golv och vägg, då det blir en liten radie där...
Skar även bort en treangel för hörnet, men som sagt så blev det inte helt bra, eftersom den blev typ en halv cm för mycket material där.
Lite klippande och lite skärande, så blev det rätt ok.
Limmade först mattan på golvet i två omgångar, halva i taget.
Nästa dag limmades uppviket, värmde och limmade en vägg i taget.
Har inte limmat vid tröskeln eller karmen än, är lite osäker hur jag vill ha det där.
Har ej heller börjat med genomföringarna för avloppen.

Hittade ett filmklipp om hur man svetsar skarvarna/hörnen, men det kräver några enkla verktyg.
http://www.youtube.com/watch?v=YKQSR-IMrPw

Men en fundering som jag har angående svetsning...
Funkar det inte lika bra med någon typ av kemiskt lim? Finns ju massor med olika typer av silikon, fogmassa, lim och liknade...

Fortsättning följer...

Nej det fungerar inte med kemsvets Hemigunnar. våtrumsmattor ska alltid svetsas med tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.