Byggahus.se
Har nu förberett grunden till stödmuren. Har grävt 55m långt, 35-40cm djupt och 60cm brett .. vilket var en pers :). Vi har lagt ner 0/65 kross och packat första skiftet (10-12cm) med en 135kg padda, skall padda i 3 skift då det är rätt djupt, det ligger dränrör i botten i bakkant vilket jag är orolig för att det går sönder när vi packar nästa lager.

Ovanpå sen blir det stenmjöl 0/8 .. 4-5cm. Skall man även padda Stenmjölet eller använder man det som avvägningsmaterial opackat ?

Någon som har några bra tips och åsikter ?

Jag misstänker att det är någon typ av element du ska ställa dit sedan. I sådanna fall skulle jag spara en del stenmjöl för finjusteringen och packa fast resten så att det inte sjunker ned i krossen senare

Ligger dränröret under muren i 0-65:et? Borde du inte ha det ca parallellt med nedersta murstenen i det singel som du ska ha mellan muren och massorna bakom muren?

Det fungerar förmodligen som du har gjort, men det känns som om du skulle få bättre dräneringseffekt med ett rör i singel än ett rör i packad kross.

Jag packade även stenmjölet med padda. När man paddar ser man att det faktiskt sjunker ihop en hel del. Många säger att man inte behöver padda stenmjöl, men jag är skeptisk.

Här kommer ett viktigt tips: Var supernoga med första varvet. Det är värt att lägga många gånger mer tid på första varvet än resterande varv. Om du får första spikrakt så går resten som en dans.

Ovanpå det paddade stenmjölet strödde jag lite mer stenmjöl (jättetunt). Då blev det lättare att väga av stenarna med varandra.

Första varvet är det smidigt med en slägga för att göra småjusteringar. Lägg en träbit emellan, annars kan du spräcka murstenen.

Glöm inte att spänna snöre. Utan snöre är det omöjligt att få det rakt ( i alla fall för mig). Jag blev för kaxig när jag gjorde min andra mur och "hann" inte med snöret. Tyckte det gick bra med vattenpass.

Nu är mittendelen på min 10 meters-mur ca 4 mm högre än ytterkanterna. Jag som vet om det irriterar mig ofta på detta.

Om du kan låna en rotationslaser så underlättar det enormt. Särskilt vid avvägningen av underlaget samt första varvet. I annat fall rekommenderar jag ett slangvattenpass (Classe) så att du kan spänna snöret exakt i våg.

Har du "klackar" på murstenen eller ska du limma. Om du ska limma så fäster det mycket bättre om du primar stenarna först.

Lycka till.
/Micke

sgryd .. anledningen till dränslangen i botten i innerkant var för att det är rätt lerigt och blir blött .. så för att vara på säkra sidan så la vi ett i botten med fiberduk runt och sen lägger jag ytterligare 1 rör bakom första raden sten .. behövs även det röret täckas med fiber ? det ligger ju i 16/32 makadam/singel isåfall.

Annars så är det gjort som du beskriver, muren är snart klar .. gick som en dans idag :) Blir ju hur mulligt som helst när man tittar nu :p

Har inga klackar på muren, jag kör med Lock-Block XL från RBR som klarar högst höjd utan geonät på marknaden (0,9m).

Nej, du behöver ingen markduk mellan dränrör och singel. Men du måste förstås skilja massor och singel med duk.

Bakom mina murar skulle det bli rabatt, så jag ville inte ha onödigt tjock "vägg" med singel. Jag satte ner en stor playwoodskiva innanför muren (ca 20cm) och drog upp markduken längs skivan. Sen var det bara att skotta i singel på ena sidan och fylla emot med matjord vartefter på andra sidan av skivan. Sen drog jag skivan rakt upp och fortsatte med nästa sektion. Det hade varit ännu enklare med två skivor, för de kunde jag har flyttat skivorna om varandra.

Smart med plywoodskivan där, det skall jag ta efter helt klart.

Sgryd : om man skall fylla hålrummet i stenen (vilket inte behövdes enligt RBR) vilket material bör man köra då ?

Stenen : http://www.rbr.dk/ProduktBesk.asp?Sten_ID=28&MenuID=83&Vitem=327

0/65 krosset, 16/32 singlet eller 0/8 Stenmjölet ?

Det står iof samma som bärlagret i deras broschyr ... men jag blir lite tveksam.

Oj, hålrum vet jag ingenting om. Men jag skulle nog ta singlet. Det krånglar till sig om det läcker ut en massa "noll" mellan stenarna. Då kan de nog börja vicka och bli svåra att väga av.

Spelar nog ingen roll vad du tar. Men ta inte sand (om du nu hade sådana tankar). Myror gillar tydligen sand, men inte kross.

Playwoodskivan:
Det blev extra smidigt när jag häftade fast markduken på skivan med häftpistol. Innan jag drag upp skivan var det bara att rycka loss duken.

/Micke

Singlet definitivt.

0 matrial binder fukt och det vill du inte ha i muren när det fryser

Tur att någon som kan la' sig i. Annars kanske jag hade ställt till det med mitt "det spelar nog ingen roll".

Det var dumt skrivet av mig. Man ska ha på fötterna innan man svarar... sorry.

Konstigt att de skriver "samma som bärlagret" med tanke på att det normalt är 0 i bärlagret.

/Micke

Håller med .. jävla tur att jag tog singlet idag :) men jösses va tid det tar och fylla hålrummet och distansen bakom muren när man får skotta det :(

Ja konstigt asså, 0/65 är ju en del 0 i helt klart och samma sak med stenmjölet .. var bra nära att köra stenmjöl i hålrummet då det är mkt smidigare och lättare att handskas med :)

Men SATAN va snyggt det blir .. ångrar inte att man gjorde en mur, dock kostade det en slant.

Ursäkta att jag gräver upp en gammal tråd. Jag håller med föregående skribent om att några bilder skulle vara inspirerande!

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.