Byggahus.se
Vi har några rejäla Thujor på tomten som ska bort. Jag har sett att man får betala ganska mkt på plantskolor för en uppvuxen Thuja så jag funderar på om det finns en marknad för att sälja våra också, inkl att köparen gräver upp själv.

4 st är ca 2030 cm och 2 st är ca 3020 cm höga. De är i fint skick, men vad tror ni. Kan jag få dem sålda för en peng styck även om köparen själv måste gräva upp dem? :)

Vi vill inte ha dem för de passar inte alls in i vår övriga trädgård eller smak heller för den delen.

Det är inte lätt att gräva upp såpass stora träd och få dom att överleva. På plantskolan har dom rötterna samlade i en kruka, i marken sträcker dom ut rötterna långt åt alla håll. Får man inte med sig tillräckligt mycket rötter klarar sig inte trädet oavsett hur mycket man vattnar och sköter om det.

cederbusch skrev:
4 st är ca 2030 cm och 2 st är ca 3020 cm höga.
Det måste ju finnas en marknad för 30 m höga thujor om man vill ha något ovanligt på tomten...:D

Seriöst så har jag provat och det är som Baalzamon säger. Jag lyckades bara med en av tre omplanteringar/flytt av 2-3 m barrväxter. De andra två dog.

marcbe: hehe, det var det där med mm och cm. För att vara tydligt, de är 2 och 3 meter höga.

Jag får väl prova att lägga ut dem på blocket: gratis mot uppgrävning, så att jag blir av med dem.

Om du ar allvarlig finns det metoder for att hoja chansen att traden overlever en flytt. Jag tror inte att nagon vill komma over och grava upp ett trad som anda med storsta sannolikhet dor. Borja med att ta reda pa nar det ar bast att borja forbereda en flytt (det varierar beroende pa art och vart i landet du/koparen befinner sig). Sedan kan du grava en "kanal" runt tradet for att kapa en del av de langre rotterna. Om rotterna inte kan sprida sig utat kommer de att forgrena sig nara tradet, sa vattna och godsla runt stammen. Men det ar bast att ge tradet gott om tid att sprida sina rotter narmare stammen.

Ju mer forberedelse du har desto storre ar chansen att dom overlever. Det finns massor av sidor pa natet som beskriver hur du gor for att flytta trad (eller hur du gor for att forbereda en flytt). Lycka till!

Tack för input. Men på min att-göra-lista kommer bevarandet av dessa träd lååååååångt ner. De får stå kvar ett tag till. Men sen hugger jag väl ner dem. Jag trodde att det skulle vara enklare att flytta dem. Finns alltid hål i ngn häck att fylla. Dessutom hoppas jag på att slippa jobbet med att gräva upp dem. Har helt enkelt för lite tid till alltför många projekt.

Det blev som så att en annan byggahus-ist kontaktade mig och kom och grävde upp dem. Bildbevisen låter meddela att thujorna har kommit till en bra familj och fortsätter sina liv i lycka.

Slutet gott, allting gott.

• Gilla
Pernilla C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.