Byggahus.se
Har ett 4 år gammalt hus där 2 st klinkerplattor satt lite löst vid golvbrunnen.
Platsättaren som lagt golvet har erbjudit sig att rätta till felet och har därför rivit upp ca 8 plattor runt golvbrunnen. Han rev bort manchet och underliggande tätskikt och påstår att det inte är några problem att skarva i det gamla tätskiktet.
Skall man acceptera detta??????
Det gamla tätskiktet sticker bara ut ett par mm men han påstår att det är inga problem.

Nej detta ska du INTE acceptera!

Det betyder att jag får stå för kostnaderna att riva upp hela badrumsgolvet själv eftersom "garantitiden" har gått ut :( för du anser att hela golvet skall rivas upp antar jag. ??
Han hävdar att det intestår i några "bestämmelser" att man inte får laga tätskikt.
Och anledningen att han rivit upp plattorna är ju inte att laga fuktskada.

Jag anser att då de gått med på att fixa de två lösa plattorna erkänt att de inte utfört det ursprungliga jobbet fackmannamässigt och bör då stå för alla kostnader för att åtgärda felet, det ska de ha försäkringar som täcker.

Består tätskiktet av folie ska det bytas där det skadats och då ska den svetsas ihop med kvarvarande folie. Är det ett rollat tätskikt ska det inte lagas utan bytas ut helt.

Vem som står för fiolerna (ni/hantverkaren) i slutänden är nog den som står på sig mest!

Redigerat:
Det är en påpenslad gummimassa som han påstår skall vulka ihop med den gamla gummimassan.

Mitt råd är att göra foto medan de gör. Det är alltid bra ha som bevis.

Tyresö
Fotografera innan - under tiden - och efter slutfört jobb. Skicka in bilder och plattsättarens org.nr till ditt försäkringsbolag och fråga vad dom säger. Det är ändå försäkringsbolaget du kommer tjafsa med sen.

Får man frilagt ca. 100mm tätskikt så det går att överlappa ordentligt så går det bra att reparera men det är sällan möjligt med rollbart tätskikt tyvärr.

Vad skall man göra då??
Någonstans måste det ju bli en skarv i varje fall
eller skall man riva nera allt kakel/klinkers på väggar och golv????
Låter ju orimligt....

Tyvärr är det oftast så illa med rollbara tätskikt.

Det har han gjort klart att han inte tänker göra så det käns som att chansa och ta en fuktskada eftersom det blir ju samma kostnad som att riva ner hela klabbet

Har hantverkaren våtrumsbehörighet?

Ja, han har behörighet

Det känns som rätt självklart att han får en chans att rätta till det på det vis han anser vettigast.

Han har säkert full koll på att han får ihop skarven på tätskiktet på ett bra sätt får man hoppas och precis som han säger finns det inga regler som säger att man inte får göra så.

Däremot blir man mer förundrad över att plattor lossnar så snart efter renoveringen för då är ju risken stor att det kommer släppa mer med tiden...

Kanske detta är en anledning till att han inte anser att han vill göra om allt i detta läget heller.

Jag undrar...om garantin gått ut så varför hantverkaren åtgärdar fel? Bara därför att han är så snäll...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.