Byggahus.se
Jag har ett hus byggt 1950 och det finns en gammal oljepanna i källaren. Det är nu en luft/vatten pump inkopplat på det gamla systemet och det fungerar bra.

Däremot har vi ingen värme i källaren. Det finns ett hetvattenelement i torkrummet men i övrigt är det ingenting, och därför är det ganska fuktigt och kallt i källaren. Jag har fått flera förslag på lösningar på problemet.

Det ena är att montera en fläktkonvektor och ansluta till systemet, det andra är att sätta in en avfuktare. Vilket rekomenderar ni? Avfuktare skall vara väldigt effektivt säger de som valt och förespråkar det, men om man använder fläktkonvektor får jag ju värme och ett varmare golv och mindre avkylning underifrån vilket de som har en konvektor förespråkar.

Blir inte riktigt klok på vad som är bäst och hur jag skall välja.

Tja

Välkommen i klubben.

Konvektor: Grym fr.o.m. att pumpen börjar gå och värma. Brukar inte bli lika varmt som på "boplanet" men lite bättre. Problemet är höst / vår / sommar då pumpen går lite / inte alls. Men som sagt det blir mycket bättre

Avfuktare: Skaffade en i sommras då vi hade > 80% luftfuktighet och det kändes rått. Men efter denna sommaren fryser man knappast i källaren riktigt än (?). Problemet är att nu när pumpen är igång har vi 45% luftfuktighet. Min gissning är att avfuktaren kommer gå sommar bara.

Vi har båda med andra ord, dock blir inte vår källare från -62 som bo-planet med skön temp. Kanske inte det du var ute efter.

Mitt tips, först en konvektor, sen en avfuktare om behov uppstår.

Tackar för det snabba och bra svaret. Vi har inget behov av att ha det som på bo-planet. Gissningsvis räcker det med en 15-18 grader i källaren.

Varför inte sätta in ett par elemet till? Då kan du ju välja hur varmt eller kallt du vill ha.

Frågan är ju vad kostnaden blir för att dra rör till en massa element... Vi behöver som sagt ingen mysvärme i källaren.

Det är ju svårt att säga när man inte vet hur planlösningen ser ut. Men fläktkonvektorer är ju inte billiga, och du måste ju dra rör till dom.

Det är väl det som är lite av dilemman när man kastar ut den gamla pannan tyvärr...Värmen/fukten i källaren och vittrade skorstenar...Många install kanske inte informerar om det..vad vet jag ...Men tiil frågan:Jag skulle satt in mer raddar själv i alla fall..Hade jag haft arbrum/sovrum hade jag nog kollat möjligheten till en liten mysig vedkamin...Som gjort källaren och murstocken 2 flugor på smällen..:cool:

Jag har installerat en liten pelletskamin just för att som PX-21 säger "gjort källaren och murstocken 2 flugor på smällen" Det är något jag verkligen kan rekomendera... mkt, mkt, mkt bättre klimat i källarn... :)

Sätt snabbt in en bra kondensavfuktare innan källaren blir fuktskadad! Sedan fläktkonvektorer/radiatorer eller kamin för att få upp värmen lite ytterligare när det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.