Byggahus.se
Hej!

Vi har köpt ett hus med källare byggd -82. Vi får tillgång till huset den 1 April så det brinner lite i knutarna...
Vi trodde att vi köpt ett hus som var i fint skick då vi inte är så händiga varken jag eller min man.
Vid besiktning av huset hittade inte besiktningsmannen någon indikation på fukt, men eftersom jag som köpare (har astma) fick tryck över bröstet när jag vistas i källaren så tyckte han att det var bäst att undersöka vidare.

Igår var vi i huset och en mycket trevlig besiktningsman borrade i väggar och sågade upp bitar i golven. Det är uppreglade väggar och golv med frigolit på betong-spånskiva-limmad plastmatta och sen laminat (pergo) i något rum lös plastmatta och i vissa andra rum plastmatta limmad på betong. Mätvärdet i golvet på betongen under frigoliten låg på mellan 65 och 85 % fuktighet och i ett av hålen stank det mögel och det var svarta prickar på både övr och undersidan av frigoliten i de andra hålen luktar det unket.
Dessutom var betongen jätteporös, han kunde hacka ner 0,5 cm med en skruvmejsel.

Vad ska vi göra??

Igår kändes det som en lättnad att ha hittat det innan vi flyttar in för det är ju inte ett dolt fel nu.
Men orkar vi med en så stor sanering/renovering och fins det risk för att jag kommer dras med astmaproblem även efter allt är fixat?

Sen är det ju frågan om priset, eftersom vi bor utanför Göteborg så är huspriserna höga. Dessutom var det budgivning som till sist landade på 3,45 milj.

Hur mycket kan det kosta att blåsa ur hela källaren på ung. 95 kvm och fräsa betongen regla upp ung. 50 kvm med ventilerat golv och resten klinkers med golvvärme. Badrummet är i källaren också.

Vi ska givetvis ta dit en totalentreprenör, men är det för mycket att uppskatta att hela sanering/renovering kommer gå på mer än 500 000 kr ?

Hur lång tid kan det ta?

Vi kommer självklart att kräva att säljarna betalar hela kalaset och då behöver vi väl lägga på lite extra pengar på budgeten för att vara säkra på att inte vi ska bli ekonomiskt lidande.

Vi har redan sålt vårt hus och måste lämna det 1/5.

Har ni möjlighet att få kostnaden betald av säljaren kan det kanske vara OK. :-/ Fast jag hade nog valt att försöka hoppa av affären. ;)

Skulle absolut INTE köpa det huset, fortsätt i stället att leta efter ett friskt hus!

Liiisa  ;)

IngelaS skrev:
men eftersom jag som köpare (har astma) fick tryck över bröstet när jag vistas i källaren
IngelaS skrev:
Jag tänker på din astma. Undrar hur lång tid det tar innan huset blir beboeligt efter renovering? Det kanske finns mögelsporer kvar ett tag.

Faidros skrev:
[quote author=IngelaS link=1141206162/0#0 date=1141206161]men eftersom jag som köpare (har astma) fick tryck över bröstet när jag vistas i källaren
IngelaS skrev:
Jag tänker på din astma. Undrar hur lång tid det tar innan huset blir beboeligt efter renovering? Det kanske finns mögelsporer kvar ett tag.[/quote]

Det vet jag faktiskt inte, hoppas få besked imorgon på expressproverna sen ska vi ha förhandlingar med säljarna.
Igår när vi var i huset kändes det hoppfullt och spännande att få allt nyrenoverat, min man har åkt till Frankrike på jobb så i ensamheten börjar jag faktiskt tvivla. Ska vi bo i husvagn med 2 små barn över sommaren ? :-/

Det som gjorde att vi ville köpa huset är:

Det ligger 500 meter från där vi bor nu = samma skola och samma kompisar
Stort, 104 kvm uppe och ung. 95 kvm i källaren + garage
Jag och min man får var sitt hobbyrum.
Det har vedeldad bastu, öppen spis och garage.
Hus i vårt område är sällan till salu och därför dyra 2.5 - 4 milj.

Vi kommer att kräva att säljarna betalar hela saneringen i källaren och dränering utvändigt. Visst tycker ni att det är rimligt?

Är det någon som vet om man kan bo kvar i huset under saneringen ?
Hur lång tid kan det ta?
Hur mycket kan det kosta?

Då jag själv är allergiker dock ej astmatiker och har haft "nöjet" att jobba på en mögelskadad arbetsplats så kan jag bara råda dig till att avbryta köpet.

Enligt min personliga uppfattning finns det bara ett sätt att mögelsanera ett hus med garanti och det är att riva det helt och bygga ett nytt.

Vill du/ni gå vidare så se till att koppla in en jurist så snart som möjligt då detta antagligen kommer att bli en tvist

Enligt min uppfattning nej.

Ska du verkligen få bort alla mögelsporrer så måste allt matrial som kan innehålla dem bort och då finns det bara en lösning. Frågan är ju vad som räcker 90% 95% 99% eller 100%

Har man redan astma så anser jag inte att man ska bosätta sig i en risk, dessutom kan det bli problem om astman förvärras eller en allergi utvecklas, iom att man kände till problemet innan man flyttade in så ser jag risker för konflikter med försäkringsbolag osv.

Iom att trådskaparen kände problem relativt snabbt så tycker jag att det visar på en känslighet och därav mitt första råd att avbryta iom att i alla fall jag får klåda i ögonen i mer än ett så kallat sanerat hus. Om det sen är jag som är extra känslig eller inte, tja vem vet.

Sen hoppas jag ändå att det inte är 50% av husen som har utbredda angrepp av mögel

mats_o skrev:
Enligt min uppfattning nej.

Ska du verkligen få bort alla mögelsporrer så måste allt matrial som kan innehålla dem bort och då finns det bara en lösning. Frågan är ju vad som räcker 90% 95% 99% eller 100%
Kommer inte bli 100% rent från sporer hur många nya hus du än bygger då sporer finns överallt i luften. Detta märks tydligt på höstarna då det blommar upp möggel lite titt som tätt på ställen där det råkar bli gynsamt.

Vare sig ni genomför köpet eller inte så är det inte rimligt att köparna ska betala för dräneringen. Dränering anses ha en livslängd på ca 20 år och det är därför helt naturligt att den ska göras om i dagarna. Vad det gäller fukten och möglet så antar jag att ni har någon trevlig formulering i era köpehandlingar som reglerar vad som ska hända om fel hittas vid besiktningen. Men jag skulle nog rekommendera att avbryta. Källare är inte till att bo i och med bara 105 kvm och två barn så skulle nog källaren bli alltför mycket boyta för att någon med astma ska må bra av det. Man kan ju få besvär för livet med allergier och astma (tänker på barnen i första hand) så då väger nog samma skola och kompisar lätt...

Snuttjulle skrev:
[quote author=mats_o link=1141206162/0#7 date=1141320123]Enligt min uppfattning nej.

Kommer inte bli 100% rent från sporer hur många nya hus du än bygger då sporer finns överallt i luften. Detta märks tydligt på höstarna då det blommar upp möggel lite titt som tätt på ställen där det råkar bli gynsamt.[/quote]

Det är helt sant men det blir renare vid ett nybygge och precis som ylven säger så är jag benhårt av den uppfattningen att man inte ska ta minsta lilla risk med allergier och astma. Därmed kvarstår första rådet att avbryta och i andra fall behålla tomten och byta huset. Då ska naturligtvis priset justeras därefter

mats_o skrev:
[quote author=Snuttjulle link=1141206162/0#8 date=1141323764][quote author=mats_o link=1141206162/0#7 date=1141320123]Enligt min uppfattning nej.

Kommer inte bli 100% rent från sporer hur många nya hus du än bygger då sporer finns överallt i luften. Detta märks tydligt på höstarna då det blommar upp möggel lite titt som tätt på ställen där det råkar bli gynsamt.[/quote]

Det är helt sant men det blir renare vid ett nybygge och precis som ylven säger så är jag benhårt av den uppfattningen att man inte ska ta minsta lilla risk med allergier och astma. Därmed kvarstår första rådet att avbryta och i andra fall behålla tomten och byta huset. Då ska naturligtvis priset justeras därefter[/quote]

Nu blev det nog lite orealistiskt. Undrar var säljarna säger om jag föreslår rivning ;D Huset är väl underhållet och det som smärtar mig är att källaren är helt inredd.
Vi köpte det efter budgivning för 3.45 milj. Taxeringsvärdet är 1 890 000...
Så vi har verkligen inte köpt ett renoveringsobjekt, eller vi trodde det iallafall. Imorgon ska jag försöka få tag på en fastighetsjurist för att få hjälp att häva köpet. :(

Jag hoppas du får häva köpet. Vi var nära att köpa ett torp en gång, men när vi lyfte på en korkmatta då började det sticka i lungorna på mej. Jag fick rusa ut ur huset för jag kunde inte andas. Blev ingen affär.

Sen har vi haft ett fuktskadat hus en gång, med inredd källare. Åratal av bekymmer, grävningar för dränering, rättegångar, vi var sjuka hela tiden, hunden dog. Bland de värsta åren i mitt liv.

Var glad om du slipper undan.

Tunga stenar har fallit från mina axlar och TACK alla som engagerat sig i mitt fall !
Jag har hävt köpet och det ska enligt mäklaren inte bli några extrakostnader för oss!!! ;D ;D ;D
Om 10 minuter ska jag träffa en annan mäklare för att titta på ett annat hus lite längre bort som har inflyttning 1 April ;D
Min man (som är i Frankrike just nu) sa: Är det fint så köp det... ;)

Lycka till med nya huset. ;)

Lycka till och även om det känns tungt nu så är jag övertygad om att du kommer att känna dig lättad om några månader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.