7 587 läst · 10 svar
8k läst
10 svar
Garageport, sk rullport
Tjenare igen, har nu bestämt mig, om ingen kan övertala mig om annat, för en rullport, alltså inte en takskjutsport som nu för tiden verkar kallas för rullport utan den som bara "korvar" ihop sig ovanför portöppningen och är magiskt borta 
är det någon här som har erfarenhet av en sådan port?
isolervärde?
vettigt pris?
eventuella problem?
Har hittat en par ställen som verkar sälja dom men väldigt få som vill lämna pris!
Har byggt med 2500 x 2100 öppning!
Tar tacksamt emot alla kommentarer!
är det någon här som har erfarenhet av en sådan port?
isolervärde?
vettigt pris?
eventuella problem?
Har hittat en par ställen som verkar sälja dom men väldigt få som vill lämna pris!
Har byggt med 2500 x 2100 öppning!
Tar tacksamt emot alla kommentarer!
Hej.
De "rullportar" som du menar är avsevärt sämre av många anledningar.
1. Långsam öppning och stängning
2. Hög ljudnivå. (knak och slammer under upprullning)
3. Dålig isolering. (det är väldigt tunt material mellan varje del)
Varför har du bestämt dig för en sådan? är det för att du vill bli av med portbladen i taket?
De "rullportar" som du menar är avsevärt sämre av många anledningar.
1. Långsam öppning och stängning
2. Hög ljudnivå. (knak och slammer under upprullning)
3. Dålig isolering. (det är väldigt tunt material mellan varje del)
Varför har du bestämt dig för en sådan? är det för att du vill bli av med portbladen i taket?
Dåså. Låter som ett bra beslut.
Har försökt få någon i Stockholmsområdet (Garageportexperten, Fredells, Hörmann centralt) att lämna pris på en rullport i mer än ett halvårs tid. Än så länge ingen framgång. Märkligt.
hmm, lät skumt! men det verkar som om dom inte är populär i mindre tuföranden, hittade ett ställe som sålde billiga portar, handlopol hette dom men efter att ha sökt runt i lite forum så får jag intrycket av att dom är lite oseriös! men jag vet inte...
Jag har precis monterat upp mina Hörmann Rollmatic i garaget.
Det blev dessa efter mycket vånda, många offerter och huvudbry! Jag har öppet upp till nock och portarna i gaveln, så detta blev den billigaste kompromissen.
Måste säga att jag är väldigt nöjd! Portarna öpnnar/stänger fortare än en takskjutport och låter inte mycket.
Det ända är ju isoleringsförmågan de är ju inte tjocka, men den lilla extra energiåtgången (ska värma med en luft-luft pump 10 grader) uppvägs av ett fritt tak.
//Johan
Det blev dessa efter mycket vånda, många offerter och huvudbry! Jag har öppet upp till nock och portarna i gaveln, så detta blev den billigaste kompromissen.
Måste säga att jag är väldigt nöjd! Portarna öpnnar/stänger fortare än en takskjutport och låter inte mycket.
Det ända är ju isoleringsförmågan de är ju inte tjocka, men den lilla extra energiåtgången (ska värma med en luft-luft pump 10 grader) uppvägs av ett fritt tak.
//Johan
Låter bra jojjje! Om du bor i Stockholmsområdet - vilken ÅF använde du? Monterade själv eller fick monterat?
Liknande trådar
-
Dra in skev garageport
Fönster & Dörrar -
Hur laga mindre skada på garageportens tätningslist?
Fönster & Dörrar -
Angöra garageport i vägg av lättbetong med isolerskum
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Söker tips för vad vi ska ersätta garageport och soplucka med
Fasad -
Garage ska bli sovrum - hur gör vi med fasaden/garageporten?
Fasad