37 302 läst · 61 svar
37k läst
61 svar
mdf eller plywood till väggar?
Nej men nya eldosor, öppnat för kolla fuktskador och diverse annat.
Måleri/spackel osv är redan inköpt.
Fick precis läst att plywood var det sämsta mot ljud, spån var isf det bättre, mdf osb var mellanting..
Måleri/spackel osv är redan inköpt.
Fick precis läst att plywood var det sämsta mot ljud, spån var isf det bättre, mdf osb var mellanting..
Undra hur värdena blir om man mixar tunn plyfa och tunn gips..Det material som är bäst är egentligen spånskivor då dessa har en självresonans som ligger lågt runt 40hz om jag minns rätt, så denna dämpar bra o är dessutom ganska billig. är dock inte 10mm...
Plywood m.m skulle jag inte rekommendera då självresonansen ligger mycket högre, tror runt 400hz
det gör att du får missljud ganska lätt.
OSB är ett mellanting mellan Spån o Plywood, sedan har du MDF men även den är lite för mjuk o har ett högre
resonans än vad spån har, den måste stagas mer för o vara stum...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Gips är på något sätt torkat och slipat spackel färdigt för tapeter eller målning.
Har man en massa olika skivor, lite skevt i skarvarna då sätter man gips över hele skiten.
Men nu är jag kanske för ung, bara 52
Protte
Har man en massa olika skivor, lite skevt i skarvarna då sätter man gips över hele skiten.
Men nu är jag kanske för ung, bara 52
Protte
Snälla, respektera att det inte är ett alternativ att lägga på nya skivor ovanpå de gamla.
Frågan är vilket material som är bäst att använda om man ska få max 10mm tjocklek.
Ska ringa gipsfabriken och fråga dom igen ifall man inte kan grundmåla utegipsen och sätta inomhus ändå så blir alla glada sen..
Frågan är vilket material som är bäst att använda om man ska få max 10mm tjocklek.
Ska ringa gipsfabriken och fråga dom igen ifall man inte kan grundmåla utegipsen och sätta inomhus ändå så blir alla glada sen..
Utegips skulle jag iaf kollat upp. Den är iof troligen mkr hårdare - men det kanske du kan leva med.
MDF låter tossigt.
Plywood är ju rätt dyrt, men är det mindre mängder så..
Dock så kan du som sagt få problem om du blandar material.
Finns inte spån i 10mm då ?
Annars tycker jag också att 4mm plyfa + 6mm renoveringsgips låter som en rätt ok kombination.
Inte för att du kan skruva grejjer direkt i 4mm plywood kanske, men då får du väl borra och plugga som alla vi andra som bara har gips (inte mitt val att inte sätta trä bakom i mitt hus tyvärr)...
/K
MDF låter tossigt.
Plywood är ju rätt dyrt, men är det mindre mängder så..
Dock så kan du som sagt få problem om du blandar material.
Finns inte spån i 10mm då ?
Annars tycker jag också att 4mm plyfa + 6mm renoveringsgips låter som en rätt ok kombination.
Inte för att du kan skruva grejjer direkt i 4mm plywood kanske, men då får du väl borra och plugga som alla vi andra som bara har gips (inte mitt val att inte sätta trä bakom i mitt hus tyvärr)...
/K
Njae inte direkt. Jag ställde frågorna om skivan skulle lukta konstigt om det gick att måla den. Han vågade inte svara på doften och gissade dock att jag kunde måla den och ha den inomhus. Men han lät väldigt osäker. Synd de har semester annars hade jag bett om att prata med en tekniker.Danne031 skrev:
vilken skiva du har på väggen spelar ju ingen större roll mot ljud och buller...det är ju det du har mellan väggarna som dämpar mot buller dvs mängden isolering....som sagt om du
blandar skivor så kommer du få leva med fula sprickor på väggarna och det skulle jag se som bortkastat.....men smaken är som baken...
/
M
blandar skivor så kommer du få leva med fula sprickor på väggarna och det skulle jag se som bortkastat.....men smaken är som baken...
/
M
Spånskivor funkar utmärkt för montage.Yrrol skrev:
Jag har iof 12mm sådana i min sommarstuga, men ändå - 2mm lär inte göra en värld av skillnad
/K
Blir det en kemisk reaktion ifall jag har två olika slags skivor?trojlee skrev:vilken skiva du har på väggen spelar ju ingen större roll mot ljud och buller...det är ju det du har mellan väggarna som dämpar mot buller dvs mängden isolering....som sagt om du
/
M
Tycker inte att det har hänt något märkvärdigt med tapeterna mer än att de har åldrats här trots att de är på masonit. Ändå har huset stått periodsvis helt ovärmt under vinter osv så värmen har skiftat mer än för andra.
Gah, blir deprimerad. Köpte 7 spånskivor och efter det dök det upp kommentarer att det var det sämst tåliga och inte hade någon betydelse ljudmässigt heller.
Plywood, masonit, spån eller 9,5mm utomhusgips.... vad gör jag... jag struntar i priset på dessa 6-7 skivorna bara det blir bra. masoniten ser så skadad ut där man kört in spik. gips måste ju pluggas å ha sig... plywood är väl det som hanterar skruvat och annat bäst men vad vore nackdelen med plywood?
Plywood, masonit, spån eller 9,5mm utomhusgips.... vad gör jag... jag struntar i priset på dessa 6-7 skivorna bara det blir bra. masoniten ser så skadad ut där man kört in spik. gips måste ju pluggas å ha sig... plywood är väl det som hanterar skruvat och annat bäst men vad vore nackdelen med plywood?
Men Yrrol, nu får du skärpa till dig lite. Du har ju fått alla tänkbara alternativ beskrivna här i tråden och jag tror också att det är rätt uppenbart att om du ska göra en bra lösning så ska du ha gips som ytskikt. Du hittade också en lösning med gips som yta som inte byggde mer än vad som funkade hos dig (gips+plyfa). Nu ville du inte göra på det sättet utan valde spån istället. Det lär också funka men sedan tiotals år tillbaka är det inte längre en produkt man normalt använder att måla eller tapetsera på. Att det GÅR att använda spån det vet vi eftersom man gjort så förr i tiden. Blir det bra? Det kanske blir tillräckligt bra.
Vad gäller ljud så har det diskuterats i många andra trådar. Jag vill minnas att facken i väggen fylls till minst en tredjedel för att minska resonanserna, därefter är det bara massa på väggen som gäller, dvs dubbelgips..... Eftersom det inte är ett alternativ: Låt inte väggen vara tom, fyll med isolering, du kommer inte märka någon nämnvärd skillnad mellan olika skivalternativ.
Vad gäller ljud så har det diskuterats i många andra trådar. Jag vill minnas att facken i väggen fylls till minst en tredjedel för att minska resonanserna, därefter är det bara massa på väggen som gäller, dvs dubbelgips..... Eftersom det inte är ett alternativ: Låt inte väggen vara tom, fyll med isolering, du kommer inte märka någon nämnvärd skillnad mellan olika skivalternativ.
jajo, jag vet att jag är velig. Det var snickaren som blev frustrerad att jag inte hade köpt in material så han åkte med mig och tog hem det billigaste så något skulle hända. Nu en helg senare och en EX tjej rikare, så blir jag ju kluven... Det har bränts in i sinnet att folk skrivit att plywood splittrar sig mindre, sen har jag sett byggbilder där de använder plyfa, fast vad jag inte såg var om de la något utanpå sen som steg 2...
Får rekommendationer som sen tas tillbaka så blir gott stressad.. bäst vore masonit så slapp jag bry mig, så blir allt samma hela vägen runt, men gott omständigt att fåhem skivor, enda säljaren har stängt för semester.
Får rekommendationer som sen tas tillbaka så blir gott stressad.. bäst vore masonit så slapp jag bry mig, så blir allt samma hela vägen runt, men gott omständigt att fåhem skivor, enda säljaren har stängt för semester.