Byggahus.se
Finns det någon anledning till att ha tipp på släpkärran annat än om man ska skotta grus från kärran ? (om jag skulle köra åkgräsklippare så har jag ramper) ?

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
I min del av världen har vi tipp för att lätt kunna lasta våra snöskotrar, det kan även vara bra om man ska lasta/lasta av nåt stort och tungt utan tillgång till hjälpmedel typ traktor eller truck.

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Det är nog en ganska onödig lyx ja.

Ska man ha tipp så är det ju elhydraulisk som gäller och då hamnar man i en annan division vad gäller pris ;)

Har man inte hjälp med tippningen så kan 4-5 spadar fel göra så man inte får upp tippen..

Har provat ett hyrsläp med skruv-tipp och det var en hel del handkraft för att tippa, kan tänka mig att det är lite svårt alt. farligt med en enkel "gångjärns tipp"

Förutom att skotta av grus o jord o sådant samt att köra upp åkgräsklipparn brukar jag använda tippfunktionen när jag skall baxa upp riktigt tunga o otympliga saker. (stenblock, gjutjärnsspis, stubbar osv)

Min åkgräsklippare skulle inte ta sig upp på släpet om det inte gick att tippa. OK, kanske med en väldigt lång ramp.

Tippen, om man som jag har skruvtipp, är praktisk när man byter hjul på höst och vår också. Bara att veva ner flaket tills hjulen är i luften.

Jag vill också ha ett tippsläp.

http://www.anssems.org/en/ksx_info.html

Men ärligt talat så tömmer man ju ett par kubik på under en halvtimma om man ligger i lite så det är ju rätt onödigt för privat bruk.

Jag har ingen tipp men tippar ofta. Det är lite jobbigt men hittills har jag klarat mig på att koppla lös kärran, bromsa den, och sen tippa hela kärran. När den står tippad bakåt blir baklämmen en lagom liten ramp att släpa upp markvibratorer eller snöslungor över. Sen släpar jag upp dom långsamt över hjulaxeln så kärran tippar tillbaks till plant läge. Har faktiskt lyckat med sådan viktfördelning att tömma det när det varit fullastat med matjord också.

Men akta så det inte är baktungt och slår skallen av dig när du kopplar lös :)

• Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag vill också ha ett tippsläp.

[länk]

Men ärligt talat så tömmer man ju ett par kubik på under en halvtimma om man ligger i lite så det är ju rätt onödigt för privat bruk.
lite brant bara att köra upp traktorn;)

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Jamen det går nog att tippa bara lite också, om man vill. Eller använda ramperna....!

Med en sådan här skruvtipp som vanliga släp har - går det verkligen att tippa så mycket att ett lass jord rinner av?

MathiasS skrev:
Jamen det går nog att tippa bara lite också, om man vill. Eller använda ramperna....!

Med en sådan här skruvtipp som vanliga släp har - går det verkligen att tippa så mycket att ett lass jord rinner av?
Inte med det släp jag har iallafall. Tippen underlättar visserligen men lutningen blir inte så stor att jorden eller gruset rinner av.

Finns nog inga planer att det funkar på ett lågbyggt släp. Mitt tippar ner kanske 3 dm i bakkant innan ljusrampen tar i marken. Vatten rinner av..

tippfunktion stjäl även lastvikt.

Jag har en Fogelsta M1000 med tipp, ingen "riktig" tipp utan man viker ju släpet framför bakaxeln bara, jag använder mest tippen när jag lastar av o på fyrhjulingen eller åkgräsklipparen, kan ibland vara bra att kunna få en lägre "lasttröskel" när man lyfter på för tunga saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.