Byggahus.se
Hur skulle ni ha gardiner om ni har en altandörr och sen 2 fönster? Mellan dörrar/fönster kanske det är ca 30 cm. Först hade jag tänkt hissgardiner, men jag tycker inte det är så snyggt utan jag vill nog ha något annat istället.

Jag vet inte om frågan var för luddigt ställd. Det måste ju vara jättevanligt med hus där man har några fönster och sen en altandörr. Hur har ni andra gjort?

Just nu har jag en lång gardin vid balkongdörren och en vid sidan av fönstret. På 80-talet hade man ju en kappa också, något jag har svårt för idag. I vårt nya hus kommer jag inte ha gardiner på entréplan. Men i sovrummet planerar jag ha breda gardiner som egentligen kommer att hänga på väggen bredvid fönster och balkongdörr och sen ska de fungera som mörkläggning så att de är lätta att dra för på kvällen. Kanske ska ha någon typ av kornish där en gardin löper lätt i spåren.

Vårt nya hus blir i Sollentuna förresten. www.salstatosee.blogspot.com

Hej, Vi har satt upp vita lamellgardiner. Väldigt fint att kunna justera ljusinsläppet samtidigt som man ser ut:)
Passar bra till just kombinationen Fönter/Dörr.

Vad glad jag blev att någon svarat! carinpeter, jag var inne och tittade på er blogg och ni verkar få ett toppenhus!

Lamellgardiner har vi redan till några stora fönster i vardagsrummet, så det är bl.a. några andra fönster i samma rum jag inte riktigt vet om vi ska ha gardiner i.

Om man har två fönster och sen en altandörr och det är ca 30-40 cm mellan varje så känns det som om det blir konstigt att bara ha gardiner i "ändarna". Hade fönstren/dörr legat dikt an mot varandra hade man ju gjort så, och hade det varit långt mellan fönstrena hade man kunnat ha ett gardinpar runt varje fönster, men nu är det varken eller. Man kan kanske tänka sig några vepor i flera lager, men jag vet inte. Än så länge har vi inget alls, men jag skulle vilja hänga upp lite tyg, för att dämpa allt eko som blir med högt till tak och lite möbler.

Det har du rätt i, tänkte inte att det var 30-40 cm väggsnutt imellan.
Då vet jag tyvärr inte:(

Men kan du inte hänga en längd emellan fönstren också och på sidorna. Det blir nog mer ombonat då.
/Carin

Sätter liv i denna tråden eftersom jag själv funderar och har en altandörr som sitter ihop med en rad av 5 fönster längs långväggen i vardagsrummet som inte har några andra fönster. Har inget mellanrum mellan fönsterna och mellan fönster och altandörren. Ett inredningsalbum som har ett liknande vardagsrum finns här http://www.styleroom.se/album/9200 men skillnaden är att jag inte har spröjs, jag har 5 fönster till vänster om altandörren, och min altandörr är en dörr som har fönster även nedtill. Jag har liknande stil, fast svart skinnsoffa istället för vit tygsoffa, vita väggar och röd matta. Gillar dock inte gardinerna i inredningsalbumet. Vad har ni för förslag på gardinuppsättning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.