4 364 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Förlänga skorsten med plåt vid taklyft?
Hejsan, skall göra ett taklyft i sommar och inser att skorstenen måste förlängas ca 4m. Den befintliga skorstenen är från 1939 och delad i ett valv på undervåningen, är osäker på om den gamla konstruktionen håller för ytterligare 4m sten.
Kan/får man förlänga befintlig sten-skorsten med plåt, för att få ned vikten?
:x
Kan/får man förlänga befintlig sten-skorsten med plåt, för att få ned vikten?
:x
Du måste ta ner befintlig murstock lite under takvåningen som du skall lyfta på plats (om ni inte har nåt specialfall).
Jag har precis gjort detta och tagit förgivet att det kommer gå att sätta på en plåtskorsten
Möjlig mina här då
Jag har precis gjort detta och tagit förgivet att det kommer gå att sätta på en plåtskorsten
Möjlig mina här då
Vid mitt taklyft så kapade jag av den murande skorstenenen i nivå med bjälklaget i underkant så att det från våning 1 såg ut som att den murande delen gick upp i nästa våning.
Jag lade sedan på en stos av metall som skruvades fast och tätades mot det murade. Sedan monterade jag en stålskorten vidare upp genom det nya taket.
Detta stämde jag av med sotaren som tyckte det var helt OK, och vi provtryckte innan vi skivade igen.
En positiv effekt var att draget i skrostenen ökade och eldning fungerar numera helt perfekt.
Jag lade sedan på en stos av metall som skruvades fast och tätades mot det murade. Sedan monterade jag en stålskorten vidare upp genom det nya taket.
Detta stämde jag av med sotaren som tyckte det var helt OK, och vi provtryckte innan vi skivade igen.
En positiv effekt var att draget i skrostenen ökade och eldning fungerar numera helt perfekt.
Ja det går att svänga av skorstenar, det blir lite dyrare sa min leverantör.
Men takstolarna kanske går att placera så att skorstenen går förbi.
Men takstolarna kanske går att placera så att skorstenen går förbi.