15 802 läst · 38 svar
16k läst
38 svar
Hyvelbänk, har den spelat ut sin roll?
Torsionsboxen gör mest nytta om brädorna ligger på högkant (mest styrka per vikt så). Det innebär dels att jämntjock inte är lika viktigt, dels att du behöver lösa hur "jämn bredd" skall lösas.Krillew skrev:Ja jag har en hyffsad sänksåg så där kan man nog få till längden på bitarna.
Så får man hoppas att man kan få fram bitar som håller samma tjocklek..
Jag får prova. Tack!
Jo jag hadde ett pingisbord när jag var liten den var byggd med masonite och med fodralet till tendsticksaskar, askarna var ju i trä förr i tiden... otroligt stabbil...![]()
Det sista kan du också göra relativt enkelt (gör en jigg som efterliknar en bordssåg). Ta en lång rak bräda, gärna MDF (sågad med hjälp av din skena.så den har blivit rak och lagom bred). Skruva fast den räta brädan/MDFen i ditt arbetsbord, lägg skenan ovanpå på ett sådant sätt att om du lägger den bräda du skall såga mot den nu fastskruvade brädan/MDFen, så sticker det ut så mycket att när du klyver med hjälp av sågen mot din skena, så blir det rätt bredd kvar. En sådan jigg gör att du kan såga valfritt antal längder, valfritt lång brädor (bara att flytta den icke sågade delen av brädan längs den fastskruvade efterhand du har sågat en bit). Brädorna får då alla samma bredd (du flyttar varken skena eller fastskruvad bräda förrän du är klar med sågandet). Som innan, du kanske får dem någon millimeter fel, men de blir alla lika breda, vilket är det viktiga.
--- Mats ---
Låter som benen på min farsas bänk, 100 mm fyrkantrör. Vi fick skruva av dem för att överhuvudtaget kunna krångla upp bänken ur källaren. Fråga mig inte hur jag någonsin fick ner den där. Det var lättare att flytta en metallsvarv med fräshuvud än att flytta bänken.
Här finns en väldigt mångsidig hyvelbänk skrolla till
new-fangled workbench
http://www.finewoodworking.com/Community/CommunityHome.aspx
Finns även en liten intervju med james krenov om handhyveln.
Mvh Pär H
new-fangled workbench
http://www.finewoodworking.com/Community/CommunityHome.aspx
Finns även en liten intervju med james krenov om handhyveln.
Mvh Pär H
Usch ja, när man tror man har det mesta man vill ha, och inte känner något behov att köpa några verktyg, så är Lee Valley det otäckaste lock man kan lyfta på om man har ett plastkort i närheten. Får erkänna att mitt fick sig en rätt otäck törn...bengtn skrev:
--- Mats ---
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.