Byggahus.se
Hej!
Kan man koppla en Nibe fighter 360p till en ackumulatortank?
Jag skulle vilja ha en vattenmantlad kakelugn och ackumulator-tank kopplad till värmepumpen. Har hört att denna vp inte går att koppla till acktank? Stämmer?
Någon som gjort?

Övriga fakta:
Nybyggt välisolerat hus (2009)
golvvärme
Vedspis
112 kvm enplan

Idag finns en vedkamin i vardagsrummet. Funderar på att byta den mot en kakelugn, eller ännu hellre en vattenmantlad kakelugn med tillhörande ackumulatortank och som då även ska kopplas till värmepumpen.
Osmart? Är en vanlig vedkamin lika bra ur ekonomisk synpunkt?
Jag ska byta kaminen i vilket fall för den är så ful... så frågan är om det ska bli en putsad kamin, vanlig kakelugn eller vattenmantlad kakelugn

Har sedan 2005 haft precis det du funderar på, rekommenderas varmt

Tack för svar! Låter intressant! Vill du berätta mer om ditt system? Vad har du för kakelugn?

Hej

Hur har det gått?? Vi tittar på att använda 360'n plus att vi nu oxå börjat fundera på en kakelugn så jag är nyfiken på vad ni hittar .... ;)

mvh//snoofy

Vi har en Julia kakelugn som är kopplad till 500 L acktank, Nibe 360 är kopplad till acktanken också. Niben går jämt mer eller mindre för att försöka värma acktanken mycket få stopp vilket är bra för Nibe 360. När vi eldar i kakelugnen så värmer denna acktanken, fungerar perfekt. Elpatron i Nibe är bara inkopplad när vi är borta flera dagar och det är lägre temp än +5 grader. Extra varmvatten blir det också eftersom inkommande kallvatten värms i acktanken innan den går in i Nibe´n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.