Byggahus.se
Under 80-talet kom strömbrytarna ner till 1000 mm över golvet. I äldre hus sitter de ungefär 100 mm högre för varje årtionde.
Praxis hos olika installatörer har klart skiftat, men som riktmärke kan man ganska väl åldersbestämma en elinstallation gjord före 1980-talet på att notera strömbrytarhöjden.
Stämmer exempelvis precis i mitt hus, som är byggt 1943, och har strömbrytarna knappt 1,5 meter upp. Samma gäller mina föräldrars hus, som har samma byggår och brytarhöjd, men inte ligger i samma län.

• Gilla
Liwen och 1 till
  • Laddar…
60-tal här och 130 cm cc ög för brytare.

Snyggt som fan tycker jag, men lite opraktiskt, barn behöver bli 4 drygt innan de kan tända en lampa.

Patrik_Hed skrev:
Whaat? Är "Elinstallatören" bannad? :O Är han den första som blivit bannad på byggahus eller?

//Patrik
Ja.. Jag tyckte också att det var konstigt och skrev och frågade Marlene vad anledningen var. I korta drag sa hon så här "Det är en lång historia, men i korthet berodde det på att han vägrade att göra som moderatorerna bad honom"

Vill du veta mer så skriv pm till Marlene.

Rrrrr skrev:
Ja.. Jag tyckte också att det var konstigt och skrev och frågade Marlene vad anledningen var. I korta drag sa hon så här "Det är en lång historia, men i korthet berodde det på att han vägrade att göra som moderatorerna bad honom"

Det är ju förjävligt... den mannen om någon var ju mån om elsäkerheten.. även om jag också hade ett par diskutioner med honom....
hmmm

Rrrrr skrev:

Aha, okej. Där ser man.

//Patrik

Under förra året så byggde vi lägenheter, alla 94 lägenheter satt utagen på 320mm cc från färdigt golv och brytarna 1020mm cc från färdigt golv.

På landet har jag 20 cm för uttag ovan färdigt golv, och ca120 cm för brytare

/K

akhagen skrev:
60-tal här och 130 cm cc ög för brytare.
Ja, du ser, det stämmer rätt bra med vad jag skrev. Riktigt tidiga elinstallationer hade brytarna ca 1700 mm över golvet. Barn skulle inte pilla på sånt.

Y
Hum, mina befintliga sitter 30cm ö.g. känns lurigt att föreställa sig dem 20cm... hehe

10cm **
20cm ******
25cm **
30cm *
32cm *

100cm *****
120cm *
Finns det texter som säger hur långt ifrån dörröppningarna de ska sitta, i sidled? någon nämnde något om fönster men minns inte om det var sidled mått..

Redigerat:
Yrrol skrev:
Hum, mina befintliga sitter 30cm ö.g. känns lurigt att föreställa sig dem 20cm... hehe

Finns det texter som säger hur långt ifrån dörröppningarna de ska sitta, i sidled? någon nämnde något om fönster men minns inte om det var sidled mått..

Monter inte dosorna direkt på regeln för dörröppningen, då är risken stor att strömbrytaren inte får plats pga dörrfodret.
Lägg på en 45mm regel så får du ut den tillräckligt, om man har normala foder.

Yrrol skrev:

Om du redan har befintliga strömställare och uttag på andra ställen i huset, sätt dem nya på samma höjd. Såvida inte strömställarna sitter helt uppåt väggarna högt. :p

//Patrik

Y
strömställarna var på 100cm ö.g. vilket var glädjande att något stämde iaf :)

fast hela huset är under renovering och nästan alla väggar är öppna så det hade inte inneburit att det blev olika höjder mellan rummen iaf... tror jag.. hum...

Y
Ska montera upp dosor vid dörröppningar nu, jag uppfattade svaret att inte sätta dosan förnära. Fast finns det inga skrivna rekommendationer gällande sidled?

de flesta utav de gamla som jag inte rivit bort än verkar sitta typ 11cm från centrum ut till slutet på väggen (alltså inte räkna in dörrkarm osv)
Samtidigt hade jag vissa som hade helt andra mått också...

Hur kinkigt är det att dosorna blev perfekt monterade? När det är 2 eller fler tänker jag på då egentligen. Har haft vattenpass för få dem helt raka. Men sneglar surt på en dubbel som blev slarvigt monterad, ej ihoplänkade utan bara monterade var för sig vilket då inte gav de bästa resultatet..

Satte lite dosor idag och mätte då upp 12 cm från dörröppningen till dosfräsens centrum.

Vattenpass behöver du inte använda. Ska du bygga ihop flera dosor så kan du antingen använda ögonmått eller mäta 12 cm från dörröppning och 4 cm (tror att dosfräsen radie är 3-4 cm) ner alt. upp från nederkant/ovankant på det tidigare hålet. Göra en markering och sedan borra där. Då borde det bli ganska exakt.

//Patrik

Skall man ha flera dosor för intallation av ex strömbrytare tycker jag det ser snyggast ut att de monteras lodrät. Det blir också enklare att fästa dosorna stabilt i regeln brevid (om det är viktigt).
Första dosan satte jag på 100cm, nästa direkt under, nästa (om 3) direkt över osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.