4 406 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Fråga gällande tidsaspekten vid renovering - Riva en vägg, och upp med en ny
Hej på er!
Jag har köpt en lägenhet, och ska göra lite renoveringsarbete. Har tagit in flertalet offerter, men de diffar väldigt mycket i fråga om hur lång tid de tror renoveringen tar.
Jag ska ta ner en del av en vägg som går mot köket, och sätta upp en ny.
Takhöjden är cirka 3,20 meter. Det är betongväggar. Jag bifogar lite bilder. både ritningar, och bilder på väggen. Hoppas ni förstår vad jag menar... Ritningen är inte skalenlig, den kommer från mäklaren...
Hur lång tid tror ni det tar för 2 duktiga (enligt referenserna) hantverkare att utföra detta åt mig? Arbetstimmar?
Sen tar jag gladeligen emot tips om hur jag till exempel vill ha det i taket. Ska jag kapa väggen hela vägen? Kommer jag då behöva måla om hela taket för att det ska bli snyggt?
Tack på förhand!
/Gustav
Jag har köpt en lägenhet, och ska göra lite renoveringsarbete. Har tagit in flertalet offerter, men de diffar väldigt mycket i fråga om hur lång tid de tror renoveringen tar.
Jag ska ta ner en del av en vägg som går mot köket, och sätta upp en ny.
Takhöjden är cirka 3,20 meter. Det är betongväggar. Jag bifogar lite bilder. både ritningar, och bilder på väggen. Hoppas ni förstår vad jag menar... Ritningen är inte skalenlig, den kommer från mäklaren...
Hur lång tid tror ni det tar för 2 duktiga (enligt referenserna) hantverkare att utföra detta åt mig? Arbetstimmar?
Sen tar jag gladeligen emot tips om hur jag till exempel vill ha det i taket. Ska jag kapa väggen hela vägen? Kommer jag då behöva måla om hela taket för att det ska bli snyggt?
Tack på förhand!
/Gustav
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Rivning, speciellt mindre rivninga är svåra att tidsbedöma. Dels vet man aldrig vad man stöter på i väggen, eller hur hård väggen är. Dels behöver man veta "yttre faktorer" som exempelvis:
- På vilket sätt kan man forsla ut rivningsmassorna? Finns hiss eller är det trappor?
- Hur tar man materialet till tippen.
- Ställtid och ställkostnader. Maskering/skydd. Städning efter jobbet.
- Blir arbetstiden begränsad på grund av störningar.
- etc etc.
- Är väggarna bärande och måste avväxlas etc.
- På vilket sätt kan man forsla ut rivningsmassorna? Finns hiss eller är det trappor?
- Hur tar man materialet till tippen.
- Ställtid och ställkostnader. Maskering/skydd. Städning efter jobbet.
- Blir arbetstiden begränsad på grund av störningar.
- etc etc.
- Är väggarna bärande och måste avväxlas etc.
Jag rev ner en vägg mellan hall och kök för att göra köket större. Taket i hallen var jämnt och fint. Taket i köket var skrovligt. Kommer inte ihåg dem exakta målartermerna för skrovligt tak, men det är typ sprutmålat med små korn i målarfärgen. Det gick alltså inte att måla om utan att ta in målare (dyrt).gurkan??? skrev:
Lösningen för min del blev att lägga nytt innertak (huntonit) för att dölja dem två olika innertaken och avsaknaden av målarfärg där väggen hade gått mot taket. Samtidigt kunde jag installera dolda spotlights i taket.