Byggahus.se
Tompa74 skrev:
Den här är inte fel. men priset är det tyvärr!!! Kostar 68000:-

Ganska saftigt för en panna tycker jag.
Visst kostar det, men en stor panna är inte gratis.

Effecta 60 är ju en kanonpanna med bra verkningsgrad, men bara halva volymen och rekommenderat pris 62 900. Stora pannor kostar, och en 70kW med 450liters vedutrymme för 68' är inte så blodigt i jämförelse.

frågan var ju oxo hur man ska lyckas fylla pannor med långved och då är ju veda'n kanon, då man nästan backar i ett vedlass i den stora luckan.

Svågern blev helt såld på den, då han har som vana att gärna elda allt som brinner (hö, halm, stövlar...) och med den luckan ökar han möjligheterna att "rensa gården", tills han insåg hur stor acc han skulle behöva för att svälja en brasa på 450 liter...

snigeln skrev:
Visst kostar det, men en stor panna är inte gratis.

Effecta 60 är ju en kanonpanna med bra verkningsgrad, men bara halva volymen och rekommenderat pris 62 900. Stora pannor kostar, och en 70kW med 450liters vedutrymme för 68' är inte så blodigt i jämförelse.

frågan var ju oxo hur man ska lyckas fylla pannor med långved och då är ju veda'n kanon, då man nästan backar i ett vedlass i den stora luckan.

Svågern blev helt såld på den, då han har som vana att gärna elda allt som brinner (hö, halm, stövlar...) och med den luckan ökar han möjligheterna att "rensa gården", tills han insåg hur stor acc han skulle behöva för att svälja en brasa på 450 liter...

Jag förstår att det kostar, men man kan tex köpa en Maga 80kW för knappt 50000:-. Där är vedutrymmet ändå 350 liter och vedlängd bara 650mm.

Men Viadrusen är fortfarande intressant. Den är ju så förbaskat billig i jämförelse och samtidigt ingen keramik som ska bytas i tid och otid. Någon som har koll på om man kan elda med veden på tvären istället? Och hur brett vedmagasinet är?

Andreas_Hansson skrev:
Har aldrig fattat grejen med jätte lång ved.50cm är lagomt
Då har du nog aldrig eldat i en helvedspanna . Vi har eldat en Veda 70 i 30 år och bekvämare eldning får man leta efter. Med den nya panna för 50 cm och omvänd förbränning, måste jag stå i en timma för att kapa och klyva den gamla veden så att blir lämplig för ett par dagars eldning. Sedan ska jag noga lägga in veden så att jag får den fina förbränning som är möjlig att få. Tidigare var det bara att kasta in vedträna och tända.:)
//Bosse

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Håller med dig fullständigt -Bosse-A. Det var det enda ja såg när ja köpte min Viadrus, generös vedlängd,enkel o funktionsduglig tom fru o barna kan elda ved o gamla leksaker..d^_^b

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
om man kan elda med veden på tvären istället? Och hur brett vedmagasinet är?[/QUOTE]inga problem-men det blir bökigt att få in veden längst in i så fall! luckjäveln skulle vart större(sitta längre ner)

Redigerat:
vedklyven skrev:
om man kan elda med veden på tvären istället?
Jo det är detta sätt jag får använda nu tills jag får kapat min ved i rätt längd. Vid omvänd förbränning har jag funnit att rätt vedlängd och grovlek är en förutsättning för bra förbränning.
//Bosse

Luckan på viadrus täcker hela fronten men tyvärr sitter där en balk ivägen så det är ju inte helt öppet precis.

Vilket håll man lägger veden kvittar bara man får in den i pannan så äre lugnt :D

Tror att mitt vedmag. på insidan är 35 cm ungefär inkastet är 26 där det är som smalast (längst ner).

knekten skrev:
Håller med dig fullständigt -Bosse-A. Det var det enda ja såg när ja köpte min Viadrus, generös vedlängd,enkel o funktionsduglig tom fru o barna kan elda ved o gamla leksaker..d^_^b
Vad spelar vedlängden för roll :SDet är väl volym som är viktig?
Hur många liter får du in i din knekten? Och hur många gånger får du gå och fylla på?
Att en Viadrus skulle vara enklare att elda i än någon annan modernare panna tvivlar jag starkt på.

C
I en modern panna så spelar vedlängden roll, en massa mellanrum mellan vedträna gör att luft tar sig in och man får övertändning, vilket man inte vill ha.

I en viadrus (gamla modellen alltså) spelar det ingen roll, ös in vad skit som finns att elda, tänd på och gå därifrån. Man får kämpa om man ska ha upp verkningsgraden över 70% ändå, så det är inte så noga.. Det är vettigt att försöka ställa in luften vettigt, så att det inte ryker och sotar igen skorstenen så förbannat.

Modifierar man den kan man dock få den riktigt bra har jag hört, men det orkar iallafall inte jag krångla med..

Andreas_Hansson skrev:
Vad spelar vedlängden för roll :SDet är väl volym som är viktig?
Hur många liter får du in i din knekten? Och hur många gånger får du gå och fylla på?
Att en Viadrus skulle vara enklare att elda i än någon annan modernare panna tvivlar jag starkt på.
Nej! Ved hanteringen blir enklare med 90cm ved.Mindre såga o klyva,mindre spån att städa upp,mindre med olja o bensin till sågen.Stor fördel rent miljömässigt o ekonomiskt. Lättare att kapa en stock på marken än att bära o konka fram till ett inmatningsbord.Lätt o stapla långved bara lägga i en lång trave så ligger den still.Pannan rymmer 144l ved teoretiskt,vet inte hur många liter det går i praktiken? Det är iallafall i minsta laget.. Har gjort det till en "rutin" att tända varje dag efter jobbet,brukar ha 40-70c kvar i acktopp.Får gå ut kanske 3gånger till o lägga på 3-4bitar åt gången för att fylla acken till 90c.Tycker det funkar skapligt att elda med ett sånt monster..Enkel att tända,bara fylla upp med ved,sen lite tidningspapper o stickor uppepå,sist men inte minst avfyra en solsticka.Till o med frun som är kontorist till vardags kan tända o elda..:)

Ska åka och titta på en Viadrus 90cm snart. Får se hur den verkar!

Räknade dock på hur mycket värme man får ut av ett ilägg och det visar sig att jag får ut mer värme från min Calmarpanna, 120liter, 91% verkningsgrad, än 140 liter med 70%.

Skillnaden torde vara att Viadrusen bränner upp veden snabbare eftersom den är på 50kW medan min är på 33kW. Så man hinner kanske ladda tankarna mer på en kväll, men det blir lika mycket spring.

Blir väl att min nuvarande får tjäna ut och sen byta till en större kanske. Eller möjligtvis en Viadrus eftersom de är så f-rbannat billiga i jämförelse...och de håller väl lite längre kan tänkas.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.