Byggahus.se
Jag har ingen aning om det. Vi lade papp för så föreskrivs det nuförtiden. Vet inte hur det var förr.

Luftspalt är ett måste om man tilläggsisolerar vinden. Då slutar varm luft strömma upp från huset och vindsutrymmet blir kallt och rått. Då krävs det cirkulation av den kalla luften så det inte blir mögelpåslag på råsponten.

Detta e bytt ganska nyligen...typ ett par år sen bara

Om plåtisen visste vad han gjorde så ska det ligga papp i botten i så fall.

Vidare så måste det som redan sagts finnas luftkanaler mellan råspont och isoleringen, annars blir det garanterat problem.

Ett tegeltak luftas ju i viss mån på ovansidan men ett plåttak är ju monterat direkt mot träet, den fuktutfällning som blir vid kondens ska helst stanna mellan plåten och pappen enligt min plåtis.
En viss del fukt kommer ju i allafall att nå trätaket så en konstruktion utan luftning under är i princip dömd att må dåligt.

Precis min mening...Tack för det

/Anders

Takplåt är en riktig kondenssamlare. Man märker detta främst i kallförråd/hallar som endast har takplåten som skydd mellan ute och inne. I vårt fuktiga klimat blir det mycket dropp och det mesta droppar då ner inomhus. Nån gång på 80-talet började man belägga undersidan med en beläggning som förhindrade droppet, det hjälpte till en viss mån men allt dropp blev man inte av med. Dock betalar man inte för denna hinna när man lägger plåt som yttertak på ett isolerat hus. Här skall man se till så att man har ett dugligt tätskick under, vanligast underlagspapp.

Jag hade en byggfirma som kollade och de sa att det var det värsta dom hade sett.....:(

:'(

Pannplåt hade jag förövrigt....

/Anders

Viljan skrev:
Pannplåt hade jag förövrigt....
Sådan plåt ska ligga på läkt för att få en luftspalt. Lider med dig :(! Troligtvis är det en amatör som har lagt taket utan att läsa instruktionerna.

Du menar att det ska ligga an mot spont/Läkt... utan någon vattenavisande papp eller liknande emmelan?

/A

Byggheren gnuggar väl händer, finns pengar att tjäna...

Tack för all hjälp

/Anders
Gnarp
Hudiksvall / Nordanstig

Har du köpt huset med taket på eller var du beställare av det nya taket!?
om du köpt huset så här kan det va ett sk dolt fel som säljaren ansvarar för.
har du fått arbetet utfört av en firma och dom ej använt underlagspapp på råsponten då är det en garantifråga/reklamationsfråga inom 2 år. Om du nu inte beställde det utan papp.
Men det här kan va svåra vägar att gå om man inte kan komma överens, tidsödande o kostbart med advokater.

Jag påstår att dom flesta "tror" att plåttaket är tätskiktet, det är fel det behövs ett vattentätt underlagstak. Råspont och självklistrande godkänd underlagspapp, som spikas är det bästa underlagstak som finns. Modernare material får man problem med runt stosar och skorstenar mm.
Det bästa yttertaksmaterialat som någonsin funnits är tegel, gammaldags eller betontaktegel. Men du har väl för dålig lutning för ett sånt tak? dessutom måste konstruktionen kunna bära tyngen. sagt av en som har SSAB´s flagnande 15 år gamla plåt.

Hoppas det fixar sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.