14 507 läst · 46 svar
15k läst
46 svar
Vattenrören frusna.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Ok, tack... samtidigt röret gick sönder, jag måste ringa någon som kan fixa...
Sitter själv med en frusen slang just nu, som jag inte riktigt lyckas tina (jag kommer inte tillräckligt långt in i den med den slang jag har).
Mina erfarenheter:
* Hälla i varmt vatten genom slang med tratt. Funkade rätt bra, men var rätt mickligt att hålla på med.
* Biltemas gummiblåsa. Sorry, Biltema, jag gillar verkligen er, men den var skit. Bortkastade pengar.
* Ångtvätt. Funkar med kort slang. Med lång slang är den värdelös, efter ett par meter har ångan kondenserats och kallnat.
* Tryckluft genom slang. Det här är THE GOOD STUFF! Går genom isproppen som en kanonkula genom ett varmt smörpaket. Var dock beredd på att det kommer att bli en fontän!
Jag lärde mig också en viktig sak: Om ni har ett kallutrymme med frostvakt och mäter tempen, ha termometern på golvet! +8 i brösthöjd, -5 vid golvet...
Mina erfarenheter:
* Hälla i varmt vatten genom slang med tratt. Funkade rätt bra, men var rätt mickligt att hålla på med.
* Biltemas gummiblåsa. Sorry, Biltema, jag gillar verkligen er, men den var skit. Bortkastade pengar.
* Ångtvätt. Funkar med kort slang. Med lång slang är den värdelös, efter ett par meter har ångan kondenserats och kallnat.
* Tryckluft genom slang. Det här är THE GOOD STUFF! Går genom isproppen som en kanonkula genom ett varmt smörpaket. Var dock beredd på att det kommer att bli en fontän!
Jag lärde mig också en viktig sak: Om ni har ett kallutrymme med frostvakt och mäter tempen, ha termometern på golvet! +8 i brösthöjd, -5 vid golvet...
Biltemas blåsa fungerar man måste "starta" den första gången sen ska det fungera. DOCK fungerar dessa blåsor bäst om man har tunn slang efteråt (precis som jag sagt) de är ju liksom inte avsedda att länspumpa ett hus 
Har man grövre slang än några millimeter så är nog borrmaskinspump att föredra.
Tänkte själv att man bygger om en "vattenkokare" där man dels samlar upp vattnet samtidigt som man pumpar ur det men har inte kommit mig för nu när jag "fixat" mitt eget vatten bra
Sen finns det ju ingen slang i världen som klarar mer än två böjar själv kom jag med min superslang c:a 1 böj (35 järnrör) sen var det pallnit.
Sålänge man har röret öppet går det bra att hälla varmvatten utvändigt, jag hade en PETflaska en hink samt en tratt (för att återfylla PET) och tinade upp 11 meter järnrör på så sätt ganska snabbt.
Har man grövre slang än några millimeter så är nog borrmaskinspump att föredra.
Tänkte själv att man bygger om en "vattenkokare" där man dels samlar upp vattnet samtidigt som man pumpar ur det men har inte kommit mig för nu när jag "fixat" mitt eget vatten bra
Sen finns det ju ingen slang i världen som klarar mer än två böjar själv kom jag med min superslang c:a 1 böj (35 järnrör) sen var det pallnit.
Sålänge man har röret öppet går det bra att hälla varmvatten utvändigt, jag hade en PETflaska en hink samt en tratt (för att återfylla PET) och tinade upp 11 meter järnrör på så sätt ganska snabbt.
Fixade faktiskt en hel del böjar med min slang, dock så är den ganska liten och lagomt stel, blev inte heller så mjuk av värmen vilken var bra. Dock så var mina rör smala så slangen fick inte plats att vika sig i böjarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Troberg skrev:* Tryckluft genom slang. Det här är THE GOOD STUFF! Går genom isproppen som en kanonkula genom ett varmt smörpaket. Var dock beredd på att det kommer att bli en fontän!
QUOTE]
Hej! Tryckluft? Finns nån bra tryckluft apparat? Eller blåser man själv?
Jag har själv en mjuk slang, och har inte hittat hård som omkring 7/9mm - i K-rauta, B-max, ... 2-3 meter gick bra, sen inte längra - den tryckluft ge mig en ny hopp!![]()
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Här har jag hittat nånting bra...
http://www.nexans.com/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540077396/DEFROST_WATER_US_12_.html
http://www.nexans.com/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_540077396/DEFROST_WATER_US_12_.html
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Troberg skrev:Sitter själv med en frusen slang just nu, som jag inte riktigt lyckas tina (jag kommer inte tillräckligt långt in i den med den slang jag har).
Mina erfarenheter:
Jag har ringt ett företag som kan hyra ut maskiner, de sa att "Tryckluft låter väldigt konstigt, det ska INTE fungera..." men... kan du förklara litet vad menar du med Tryckluften?? Vad hade du för maskin???? Trycker du bara (varmt?) luften genom slangen?? TACK!!!
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Tryckluft produceras av en kompressor
Styv slang är t.ex pneumatikrör (jodå det är plastslang)
Luften är ju trots allt plusgrader om kompressorn står i varmt utrymme.
Nog för att jag skulle använda pneumatikrör och jummet vatten.
Protte
Styv slang är t.ex pneumatikrör (jodå det är plastslang)
Luften är ju trots allt plusgrader om kompressorn står i varmt utrymme.
Nog för att jag skulle använda pneumatikrör och jummet vatten.
Protte
Jag tog min lilla kompressor, drog in den i huset, satte på tio meter tunn slang på blåshandtaget med eltejp, körde ner slangen i den frusna slangen, direkt mot isproppen, och blåste. Starkt blås av rumstempererad luft smälter is fort, speciellt som kallvatten och kyld luft blåses bort direkt.
Funkade utmärkt. Var dock beredd på att det sprutar ut icke fruset vatten när du blåser!
Det behöver inte vara en stor kompressor, en sån här räcker fint: http://www.jula.se/luftkompressor-ol-195-24-l-125308
Tack för ett väll beskrivet tips!Troberg skrev:Jag tog min lilla kompressor, drog in den i huset, satte på tio meter tunn slang på blåshandtaget med eltejp, körde ner slangen i den frusna slangen, direkt mot isproppen, och blåste. Starkt blås av rumstempererad luft smälter is fort, speciellt som kallvatten och kyld luft blåses bort direkt.
Funkade utmärkt. Var dock beredd på att det sprutar ut icke fruset vatten när du blåser!
Det behöver inte vara en stor kompressor, en sån här räcker fint: [länk]
Troberg skrev:Jag tog min lilla kompressor, drog in den i huset, satte på tio meter tunn slang på blåshandtaget med eltejp, körde ner slangen i den frusna slangen, direkt mot isproppen, och blåste. Starkt blås av rumstempererad luft smälter is fort, speciellt som kallvatten och kyld luft blåses bort direkt.
Det behöver inte vara en stor kompressor, en sån här räcker fint: [länk]
Ungefär samma som jag gjorde, fast jag blåste ånga i slangen istället.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Tack för svaret!