19 213 läst · 115 svar
19k läst
115 svar
Bygga badrum själv?
Här skulle jag varna för att använda våtrumsspackel. Det ska vara ett cementbaserat spackel som orkar bära ett lager kakelplattor. Våtrumsspackel ska användas i taket eller om du ska måla väggar med våtrumsfärg.Doldskada skrev:...Ett enkelt recept för kakel/klinker med målat tak:
Väggar - CC30 metall/träregel täckt av helst 2 lager godkänd våtrums skiva. Skivorna skruvas cc20 i ytterkanterna och cc30 i mitten, välj en 90cm skiva så det passar reglarna. Vill du spacklar skarvar och sånt se till att använda våtrums spackel.
......!
Oj- då skrev jag allt i onödan... det var dumt
Men jag rättade även felet i min tidigare post.
Plast brunnar är rätt enkla grejer, purus är rätt populär och de har manualer du kan lusläsa - http://www.purus.se/sv/Produktdatabas-golvbrunnar/
Brunnen sätts innan man flyter på golvet och har du 2 tex en för dusch o en för badkar eller så bör man nog ha fall mot båda annars gör dom ingen nytta.
En del tillverkare som säljer både klet baserat tätskickt och matta skriver i sina instuktioner att klet massan bara får användas på tex betong o mattan på väggar som kan röra på sig - kolla noga vad ni köper.
Plast brunnar är rätt enkla grejer, purus är rätt populär och de har manualer du kan lusläsa - http://www.purus.se/sv/Produktdatabas-golvbrunnar/
Brunnen sätts innan man flyter på golvet och har du 2 tex en för dusch o en för badkar eller så bör man nog ha fall mot båda annars gör dom ingen nytta.
En del tillverkare som säljer både klet baserat tätskickt och matta skriver i sina instuktioner att klet massan bara får användas på tex betong o mattan på väggar som kan röra på sig - kolla noga vad ni köper.
Hallihallå!
Tänkte på det här med att förstärka ett golv som bara har cc 75 (stockarna är då ca 15 cm). Räcker det att sätta korttlingar med jämna mellanrum isåfall hur långt mellanrum? Eller måste man sätta långa bjälkar längst med befintliga stockar? Vilken dimension ska korttlingar eller bjälkarna ha då?
Tänkte på det här med att förstärka ett golv som bara har cc 75 (stockarna är då ca 15 cm). Räcker det att sätta korttlingar med jämna mellanrum isåfall hur långt mellanrum? Eller måste man sätta långa bjälkar längst med befintliga stockar? Vilken dimension ska korttlingar eller bjälkarna ha då?
Regelavståndet ska ju vara 300 mm cc. Och då kan du lika gärna sätta kortlingar så att du så att säga bygger reglarna åt andra hållet med 300 cc. Så har iaf jag förstått det. Dimension får någon annan svara på.T3ZZ skrev:Hallihallå!
Okej så bra, verkar enligt mej enklare att sätta kortlingar.cederbusch skrev:
Då var det frågan om dimension på dessa kortlingar.? Måste man ha lika höga som stockarna i golvet är eller går det att ha dom lite mindre? Detta är nämligen på övervåningen så vi skulle vilja kunna lägga taket i vardagsrummet så lite av stockarna syns i taket på nedervåningen om det går med avlopp osv förstås. Som sagt någon som kan svara på dimension på kortlingarna?

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Är ingen snickare så förlåt frågan men kan verkligen en kortling jämställas med en golvregel. Hela mitt sunda förnuft säger mig att det inte blir lika stabilt vilket ju är anledningen till regeln om cc30 men det kanskae det blir?cederbusch skrev:
Går det inte att sätta på något sätt en bygel eller heter det sko? Alltså något som kortlingen vilar på? Men det låter rätt det du säger också.Thomas59 skrev:

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Balksko, jo den fanns med som alternativ i mitt sunda förnuftsresonemang. Man brukar ju säga att reglar vid terassbyggen inte ska skarvas över en plint just för att lasterna inte kan tas upp på ett bra sätt och kortlingsalternativet företer ju vissa likheter med den situationen.T3ZZ skrev:
Någon snickare/konstruktör på tråden som kan svara???
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
I våtrum måste du flytspackla om du skall ha klinkers. Enl branschreglerna så får du inte sätta klinkers direkt på ett skivmaterial.
Jag (som är amatör) är lite skeptisk till att bygga fall med reglarna under spånskivan. Jag tror att dte kan vara svårt att få spånskivan att göra bra kontakt merd reglarna om inte regelverket är helt plant. Och gör inte skivorna ordentlig kontakt (de skall skruvas OCH limmas) så blir det svikt.
Jag (som är amatör) är lite skeptisk till att bygga fall med reglarna under spånskivan. Jag tror att dte kan vara svårt att få spånskivan att göra bra kontakt merd reglarna om inte regelverket är helt plant. Och gör inte skivorna ordentlig kontakt (de skall skruvas OCH limmas) så blir det svikt.

Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 244 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 244 inlägg
Instämmer. Att bygga fall direkt med reglar/spån är ingen bra ide. Jag tror att idén uppstått för att man missförstått hur flytpackel funkar.hempularen skrev:I våtrum måste du flytspackla om du skall ha klinkers. Enl branschreglerna så får du inte sätta klinkers direkt på ett skivmaterial.
Oavsett vilken lösning man nu väljer måste ju underlaget ha en viss styvhet och cc300 + 22 spån är ju minimum och där uppkommer ju frågan om det går att kortla sig till cc300 på tvären så att säga. Jag tror det inte. Anvisningarna säger "regelavstånd" och en kortling är väl ingen regel och ger inte samma stumma underlag, men jag kan ju ha missat något?
Jag trodde att cc60 och 22mm spån var minimum i golv??? var har du/ni fått cc 30 ifrån?
så här står det i BKR´s lilla bibel
Vid regelavstånd större än 600 mm skall
bjälklaget förstärkas med kortlingar, centrumavstånd
300 mm.
Dimensionering av bjälklagsförstärkning
kan i specifika fall göras enligt Boverkets Konstruktionsregler
5:323, men med krav på max.
1 mm svikt vid 1 kN/m2 ökad egenlast.
300 mm.
Redigerat:
Hej.
Ytterligare en fråga...
Jag håller också på och renoverar mitt badrum och har cc 600 träbjälklag men kortlat upp det till cc300. Jag tänkte lägga golvspån 22mm spårat för 16mm vattenburen golvvärme, prima och sen flytspackla. Håller spårat golvspån för detta eller måste jag använda vanligt golvspån? Använder man spårad skiva så bygger det ju inte så mycket på höjden.
Tacksam för svar.
//Johan
Ytterligare en fråga...
Jag håller också på och renoverar mitt badrum och har cc 600 träbjälklag men kortlat upp det till cc300. Jag tänkte lägga golvspån 22mm spårat för 16mm vattenburen golvvärme, prima och sen flytspackla. Håller spårat golvspån för detta eller måste jag använda vanligt golvspån? Använder man spårad skiva så bygger det ju inte så mycket på höjden.
Tacksam för svar.
//Johan
Använd Ø12 slang tillsammans med vanliga golvspånskivor istället, blir billigare.
Ska du flytspackla så utgår man ju från min 12mm runt brunnarna och bygger upp fall därifrån.
Så man behöver inte använda så mycket mer flytspackel för att täcka en 12mm slang än vad man hade använt i allafall.
Så gjorde jag och det var inga problem att få minst 10mm spackel över slangen på nästan hela ytan.
Men jag la inte golvvärmeslangen i direkt närhet av golvbrunnarna heller, då hade det blitt svårare.
Ska du flytspackla så utgår man ju från min 12mm runt brunnarna och bygger upp fall därifrån.
Så man behöver inte använda så mycket mer flytspackel för att täcka en 12mm slang än vad man hade använt i allafall.
Så gjorde jag och det var inga problem att få minst 10mm spackel över slangen på nästan hela ytan.
Men jag la inte golvvärmeslangen i direkt närhet av golvbrunnarna heller, då hade det blitt svårare.
Nu hänger jag inte med riktigt. Du svara ju på din egen fråga! Eller blandade du ihop mm och cm? cc30 eller cc300 är ju samma beroende på om avsändare tänkt cm eller mm.Zemerlin skrev:Jag trodde att cc60 och 22mm spån var minimum i golv??? var har du/ni fått cc 30 ifrån?
300 mm.