Byggahus.se
Tänkte bygga en lådbil med drivning till den miste i familjen, men jag har lite svårt att hitta en hjulaxel där hjulet sitter fast! Köper man lådbilskit så är ju alla hjulen gjorda som frihjul. Har ni något tips?

Jag behöver lite grövre däck än vad som brukar finnas på sådana bilar. Länken funkar inte! Den kanske är såld?

Att bygga på en gammal åkgräsklippare är ju en ganska bra idé, om nu motorn är okej. Det är ju lätt att svetsa på rör som kan bli en kaross ovanpå!

En annan ide är att hitta en crosskart axel, men var hittar man sådana till lämpligt pris?

Hitta nått nytt och färdigt är nog inte det lättaste - Är man händig med svetsen och kan kapa och bygga ramen själv så är ju ett par lagerbockar från jula ett alternativ, lämplig stång på kanske 30mm, svetsa på ett drev osv... Men det drar iväg i pengar med en gång. 400 för två lagerbockar, axel kanske 400-500, lägg till hjul, bygga styrning, motor...

Nja, fixa en motor på en klippare och utgå ifrån det chassiet är nog en bättre lösning. Blir det dålig fart så får man leka med drev eller sätta på en kraftigare motor. Finns ju en del kina modeller men det drar iväg i pris - En Lifan 107cc med Elstart och Automat - Då händer det säkert grejer! Men det blir 2500 kr till det...

Fördelarna med en klippare är många - Billigt, växlar samt back, styrning hyfsat nära klart, hjul och upphängning klart osv osv...
Den jag länkade till i JKP är ju en Briggs&Stratton - Genrellt bra motorer som bara går och går, 5hk kommer man långt med och det torde finnas mer att hämta när den inte behöver driva klippaggregatet.

Så hade jag gjort! Om jag nu någon gång för för mig att bygga en lådbil.

Alternativet är ju en 4 hjuling för barn för 2000 spänn, nu lägger jag inte mycket för dem då jag redan lagat en kompis grabbs maskin två gånger (Slängkopplingen) innan magna-pullen gav upp... Skit i mitt tycke och den har inte rullar många timmar.

Håller med om att atv för barn är rena skräpet. Det bästa förslaget hittills är ju gräsklipparen.

AXS
Ja men jag hittar ingen axel där.

En trampbilsaxel?

Ja jag har funderat på detockså, men var kan man köpa det?

En ny får du ju för 5-700 kr.

Eller så gör du som jag gjorde, hoppar över det där med lådbil och tar med barnen på micro-speedway, så de får lära sig på riktigt :) Från 5 år :)

Mina 6-åringar började i våras och har redan börjat köra så smått med sladd i kurvorna. ;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.