Byggahus.se
undine
Hej!

Jag köpte bostadsrätt/lägenhet i flerfamiljshus i juli 2016. Vi är fyra lägenheter/bostäder som delar ingång. Jag har en äldre man under delar av min lägenhet (på två våningar) och intill honom bor en äldre kvinna på ca 70. Hon bor alltså snett mitt emot mig. Vi har inga väggar eller golv/tak intill varandra.

Direkt när jag flyttat in knackade hon på och bjöd in mig på fika. Jaha, tänkte jag, vad snällt. Jag tackade ja. Vi bestämde kl 15:00. Klockan blev 15:03-typ och jag skulle precis ta på mig skorna. Då ringer hon på och säger barskt "Klockan är över 15:00!". Jisses, tänker jag, här är vi petiga. Hennes barnbarn var där (vilket jag inte visste) och det hela kändes jäkligt stelt. De såg fett uttråkade ut och kvinnan gjorde inget annat än gnällde på stackarna. Jag kände mig fett obekväm. Hon babblade mest om sig själv, att hon arbetat som lärare och är skild. Och så berättade hon om vilka som bor i området och vilka regler som gäller. Men hon är inte på något vis med i styrelsen, så jag tyckte det var konstigt att hon körde regelgenomgång. Hon frågade ingenting om mig.

Sedan började det.
Hon började med att klaga på en blomkruka jag hade vid min entrédörr. "Den skräpar ner", klagade hon. Hon är liksom inte mjuk i sin framtoning heller, hon säger det extremt nedlåtande (svårt att beskriva via text). Jag sa att jag tycker den är fin. Hon fortsatte och sa "Ja, du, den får du minsann ta bort. Det tycker vi alla". Liksom jaha? Har hon haft möte med grannskapet om min blomma eller? Och det låg typ 4 torra små blad på golvet. Wow, vilken nedskräpning. Vad jag än sa, så hade hon ett nedlåtande svar: "Du har en balkong, ställ den där".

Sedan var det nån gång jag var hemma en vardag o spelade musik. Ja det var väl relativt högt men klockan var 1400. Min granne under mig sa inget och han var hemma. Men hon kom och klagade. Hon nöjde sig inte med att bara säga "skulle du kunna sänka" utan hon ska med sin nedlåtande röst berätta om hur drygt det är och hur jävla störigt det är etc etc etc. Jag stod och blängde på henne när hon klagade och sa bara "ok!" sedan stängde jag dörren över näsan på henne.

Igår klagade hon på att min trädgård var dåligt skött. Eller, att den inte var skött alls. Jag har skött den men kanske inte exemplariskt som hennes drömträdgård. Hon ropade åt mig när jag skulle gå ut, inte vid mitt namn utan skrek "HALLÅÅÅ!!". Jag vände mig chockat om. "Du det där får du ta hand om", sa hon med sin nedlåtande röst. Jag förklarade för henne att jag har varit där och arbetat. Hon frågade vad jag hade gjort och jag kände det som att det var ett förhör. Jag förklarade vad jag hade gjort, hon ignorerade det och sa "Det där får du göra nånting åt!". Ingenting om jag behövde verktyg, hjälp eller whatever. Till slut efter hennes gnäll om hur förfärligt det var sa jag bara "ok noterat" sedan vände jag och gick.

Så. Seriöst. Vad tusan ska jag göra med henne?!

Jag har inga problem att prata med grannar och komma med feedback. Men när man gör det nedlåtande, invaliderande och för en ilsken monolog, blir jag fan sur.

Alt 1: Jag kan ge mig in dialog med henne. Men det är som om hon går upp i varv av diskussioner. Hon verkar älska att ge långa utdragningar och diskussioner. Och varför ska jag redovisa nåt för henne?! Men jag vill samtidigt visa att jag är en god granne och inte vara helt oresonlig och vrång.
Alt 2: Bara säga 'ok' till allt hon säger. Men samtidigt vill jag inte stå och lyssna på hennes smörja..
Alt 3: Försöka ignorera henne..? Hur bra är det? Kan ju trigga henne?
Alt 4: Försöka prata med henne om hennes attityd? Men går det ens..? Hon lyssnar inte.

Praktiska tips och tricks mottages tacksamt.

• Gilla
Richard Malmö
  • Laddar…
Alt 4 känns uteslutet om hon är ca 70.
Ignorera alternativt svara "ok" till henne tycker jag.

Antingen så tröttnar hon eller så börjar hon gnälla till styrelsen också. Och där bör hon inte ha så mycket att hämta så länge du håller dig till föreningens regler och stadgar.

Den där grannen har vi nog alla haft...konfliktsökande och lite smådryg :)

Det är väl lite upp till person hur man hanterar dom, om man ger lite extra hänsyn, eller "ger igen för gnället".
Ignorera henne i möjligaste mån och ge dig inte in i diskussioner.
Är det något som känns rimligt så kan man ju göra en eftergift.

Troligen hanterar hon alla i föreningen likadant, och många av dina grannar har nog hittat egna sätt att hantera henne

/K

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vissa går inte att prata med och föra en vettig diskussion. Jag har en granne som alltid parkerar mitt emot våran infart, värre nu efter att vi bad han flytta sig en gång när vi kom med byggmaterial. Då skällde han ut oss ist och vände allt mot oss och att han inte såg några problem med sin parkering. Flera grannar är rädda för han och ingen vågar säga till han, han är inte direkt omtyckt i området, då han gör som han själv vill.

Jag tror först och inte på hämnd eller att jävlas tillbaka. Tror dom går igång på att bråka om allt och att det ska vara på deras sätt. Dom saknar social kompetens och vet inte hur man beter sig. Så var övertrevlig tillbaka. Kommer hon över och klagar på musiken igen. Säg då ist, förlåt trodde inte det lät så högt så klart ska jag sänka. Då kommer hon bli chockad, tror det triggar henne att skälla. Men så klart du inte ska gå med på allt hon säger, men var trevlig. Undvik att ge dig in på en diskussion med henne.

Redigerat:
Jag tror på att ignorera. Om den här personen aldrig får någon feedback så kommer hon att tröttna, möjligen efter att först ha försökt eskalera.

Det kan möjligen vara bra att ta ett litet snack med ngn i styrelsen, mest ngt. i sitil med att du är orolig att grannen klagar på dig. Det kan ge ett litet försprång om hon väljer att anmäla din ovårdade trädgård eller ngt. Troligen är hon redan väl känd, och då är hennes trovärdighet redan låg om hon anmäler.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
F
Att svara ok som ett undanglidande svar är diffust och dubbelt. På ett sätt jakande att man både förstår och tänker åtgärda men i själva verket har man inte den avsikten. Det triggar bara kärringen. Ignorera tror jag inte heller på.

Jag hade gått all in på en utskällning så skägget blåser av tanten, och då i samband med att hon kommer och gnäller om nåt. Inte en långsamt stegrande diskussion utan en blixt så det brunar i byxorna på tanten och samtidigt inte öppna för diskussion. Ett snabbt klargörande, högt, tydligt och odiskutabelt och avslutat. Jag tror hon är ovan vid den behandlingen och nån form av reaktion blir det säkert, kanske till det bättre.

Hade en liknande granne men hon var 10år yngre. Hennes man var världens snällaste och kärringen var psykopat. Gnällde om allt och sa man nåt till henne så körde hon med nån form av härskarteknik där hon vred det till att det i princip var ens eget fel. Hon fick sig en sjuhelvetes utskällning och sa aldrig mer ett ord.

Redigerat:
  • Gilla
Bengt Larsson och 17 till
  • Laddar…
Fsn är inne på min linje. Skit ska skit ha, det enda som biter! Respekt förtjänar man.

• Gilla
santos och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att du kan ta ett snack med styrelsen om ditt problem med kärringskrället. Vid nästa sammandrabbning förklarar du lugnt och sakligt att om hon nu upplever dig och ditt förfarande som ett problem, går ni båda till styrelsen för att lösa tvisten. Vill hon inte det, kan tant hålla käft.

• Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
undine
Tack alla för era tips.
Jag såg nu att hon stod ute vid min trädgårdsplätt och tog foton på den. Herregud.
Jag har kontaktat styrelsen och bett om råd. Får se vad de svarar.

Jag tänkte gå på styrelsemötet på tisdag men är ärligt talat livrädd om hon går dit och ställer till en scen.

Men tänk om hon går dit och får hålla låda oemotsagd. Bäst du också går.

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
undine
Hon är riktigt skillad, tror hon är narcissist eller psykopat och man kan inte vinna över dem :(
Hon har säkert snackat skit om mig till alla redan.

Håller helt med fsn. Gör det dessutom en bit in i hennes komfortzon, dvs stå väldigt nära.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Om du rannsakar dig själv. Finns det dig fog för hennes missnöje?

Att grannar spelar hög musik ibland är så klart störande. Men i mitt tycke något man får finna sig i. Problemet är att det inte finns så mycket utrymme för att störa grannar i lagen. Om jag minns rätt. Det var länge sedan jag satt i en BRF styrelse.
Att ha en kruka i trapphuset får man inte. Blir det brandinspektion så åker föreningen dit. Så där har hon en poäng, även om det inte var hennes argument.
Vad gäller trädgårdsplätten, är den risig?

Om man bor i en BRF måste man i viss mån anpassa sig till sina grannar. Att spela "hardball" bör man undvika. Tyvärr så låter det på din beskrivning som du kan hamna där. Men det bör vara sista utvägen. Om det är så att hennes synpunkter saknar grund så får vi hoppas att det inte bara är dig hon förföjer på detta sätt. För då har hon låg trovärdighet och sannolikt få som tar henne på allvar.

Som avslutning så skulle jag bli otroligt provocerad att hennes beteende. Din beskrivning av hennes beteende är en person som skulle "trycka på alla mina knappar". Lycka till och håll huvudet kallt 😉

• Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
MagicaDeHex skrev:
Hon började med att klaga på en blomkruka jag hade vid min entrédörr. "Den skräpar ner", klagade hon. Hon är liksom inte mjuk i sin framtoning heller, hon säger det extremt nedlåtande (svårt att beskriva via text). Jag sa att jag tycker den är fin. Hon fortsatte och sa "Ja, du, den får du minsann ta bort. Det tycker vi alla". Liksom jaha? Har hon haft möte med grannskapet om min blomma eller? Och det låg typ 4 torra små blad på golvet. Wow, vilken nedskräpning. Vad jag än sa, så hade hon ett nedlåtande svar: "Du har en balkong, ställ den där".
Var står blomkrukan? Står den i ett gemensamt trapphus?

• Gilla
1
  • Laddar…
hsd
Ähhh
Hon bäntar sig att Du ska bjuda in henne på en kopp kaffe och berätta om Dig själv, gnatandet är nog bara en påminnelse om att hon finns

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.