Normalt for en innvendig vegg er at man setter spikerslaget i taket først og deretter et hammarband som man fester veggrekkene i.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Normalt for en innervegg er å sette glespanel i taket først og deretter et hammarband som man fester veggstenderne i.
skulle kanskje vært tydeligere. Det er en yttervegg

S Stureparken skrev:
Er dette en korrekt måte å koble veggsviller mot en liggende takbjelke?

[bilde]
Virker vel ok, men jeg ville ha trukket ut den røde bjelken så den flukter med hjørnet.

Ja det er ok men dra dem helt opp til mønet. Det eneste problemet du kan få er om du skal bygge på veggen med ytterligere lekter på innsiden da du ikke får noe å henge opp innertaket i. Det går å løse ved å spikre fast en lekt til på takbjelken som du kaller den.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det er ok men dra dem helt opp til mønet. Eneste problemet du kan få er om du skal bygge på veggen med ytterligere lekter på innsiden da du ikke får noe å henge opp innertaket i. Det går å løse ved å spikre dit en lekt til på takbjelken som du kaller den
jo, men va for jeg hadde samme spørsmål som TS, men for en veranda :D

D Datagubben skrev:
jo, men va for jeg hadde samme spørsmål som TS, men for en terrasse :D
Forstår ikke helt hva du mener?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Forstår ikke helt hva du mener?
Beklager svarte og siterte i feil tråd

Nei! Den ytre veggen skal avstives øverst med en horisontal bjelke (overligger), og skape en enkel ramme. Takbjelkene er overdimensjonerte med mindre det finnes et brukbart loft. Disse bjelkene bør monteres på en såkalt ballongbjelke, forsunket inn i de bærende veggsvillene, for å sikre en meget sterk takkonstruksjon. Et annet alternativ er en plattformkonstruksjon.

Tegning av en veggkonstruksjon med røde horisontale bjelker (header) og vertikale stendere forsterker veggstrukturen.

Merk at i konstruksjonen ovenfor bærer takbjelkene, selv uten bruk av spiker eller skruer, betydelige laster. Koblingene fester bare konstruksjonen og er ikke utsatt for skjærbelastninger i det hele tatt.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.