Hei! Jeg vurderer å gjøre noen endringer i andre etasje på vårt gamle hus. Huset er trolig bygget en gang på 20-tallet og er tømmer i hele første etasje, mens andre etasje er en type "spånplatekonstruksjon". Trolig ble huset hevet en gang på 40-50-tallet. Huset er ca. 6x12 meter.

Rommet jeg vil gjøre om er det til venstre i andre etasje. Planen er å fjerne veggen mellom rommet og alkoven, samt flytte veggen mellom rommet og boden mot vinduet på gavlen og dermed skape et større rom av boden. Det store rommet til høyre er helt åpent, og så vidt jeg kan se, er takstolene på den siden de samme som på venstre siden.

Under de rommene jeg vil endre, er det en stor stue uten vegger som bærer opp veggene i andre etasje.

Spontant føles det som at det i det minste ikke burde påvirke bæringen å flytte veggen mot boden, siden den nye veggen burde bære opp omtrent like mye? Når det gjelder veggen til alkoven føles det litt mer usikkert, men det ser jo ut til å fungere på den andre siden av huset?

Andre etasje:
Plantegning av husets øverste etasje med soverom, hall, toalett, rom, alkove, gang og bod. Viser rommenes plassering og vegger som vurderes flyttet.

Første etasje:
Plantegning av et eldre hus, som viser romoppsett med stue, soverom, bad, kjøkken og hall, samt plasseringen av vegger og dører.

Fra siden:
Tverrsnitt av et gammelt hus med målinger av etasjene, viser loft, overetasje og underetasje.

Jo, veggene mot alkoven og boden er trolig del av takstolskonstruksjonen. I så fall trenger du å la en bygningsingeniør se på det der.

Edit: så ikke delen om at takstolene ser like ut på høyre side. Men jeg står ved at du bør konsultere en bygningsingeniør. Det er fullt mulig at også høyre side har blitt bygget om feilaktig ngn. gang, men aldri utsatt for maks belastning. Eller at det finnes forsterkninger som du ikke ser.

Sist redigert:
Takk for svar!

Jeg holder på å renovere det store rommet nå, og det finnes ingen spor av tidligere vegger, verken på undergulvet, takpappen eller råsponten over takpappen, så jeg tror at den planløsningen er original.

Kan legge til at veggene til bod og alkove består av liggende bjelker og liggende råspont, totalt er de litt over 1 dm tykke. Veggen mellom rom og kpr ser definitivt ikke ut til å ha noen bærende funksjon, da den for det meste består av tretex.

Gjenoppliver denne tråden da prosjektet blitt aktuelt igjen. Gjorde et pilothull i veggen mellom bod og rom i dag:

Hull i vegg med linjemål og isolasjon synlig, del av pilotprosjekt for å flytte vegg mellom rom og bod.

Veggen består av 15mm tretex, 20mm råspont, 43mm stender, 20mm råspont.

Mitt mål er å flytte veggen ca 50 cm nærmere midten, så den slutter rett før vinduet på gavlveggen. Gulvbjelkene som veggen hviler på, går langsmed husets gavl.

Veggen mellom rom og alkove tenkte jeg å la være.

Sist redigert:
Kan legge til at takstolene på den andre siden er identiske, og når jeg renoverte det rommet fant jeg ingenting som tyder på at det har blitt bygget om eller revet noen vegg.

Huset hadde tidligere tegltak, men nå er det metall.

Ingen? Kan legge til at jeg planla å bygge den nye veggen med 45mm spikerslag og osb limskrudd på begge sider, deretter gips utenpå det.

Siden det andre rommet med samme takstoler har 6 meter uten støtte fra vegg, burde disse korte fire meterne klare seg utmerket selv om jeg flytter eksisterende vegg omtrent en halv meter.

Vegggen er historie. 4,8 kvm rom er nå 8,2!

Et rom under renovering der en vegg er fjernet, viser et større areal med uferdige overflater, eksponert treverk og en stol.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.