Hei,

Noen som har tips til hvordan man kan fikse en glipe i overkant på ytterdøren? Det trekker nemlig litt i overkant på døren har jeg en glipe på ca 7mm til den delen av karmen man stenger døren mot. I underkant har jeg en glipe på ca 3mm.

Det er litt som at døren luter utover i overkant.

Har forsøkt å se rundt på forumet og google men jeg ser ikke ut til å finne så mye om akkurat denne typen problem.

Legger ved noen bilder.

overkant
Nærbilde av øvre del av hengselssiden på en ytterdør med en tydelig glippe mellom døren og karmen.

Underkant
Glippe ved overkanten av en ytterdør og karm, viser en synlig åpening på rundt 7 mm, der døren ser ut til å lene utover med mispass i øvre del.

Låsen
Låsmekanisme på ytterdør med synlig kantskål, dørkarmsdetaljer og skruehull, indikert som del av et problem med dørjustering.

Hengslene
Dørhengsel som viser avstand mellom dør og karm.

Takknemlig for tips.

Med vennlig hilsen,
Jesper

A
Er det mulig å bytte tetningslister, enten er karmen feilmontert fra starten eller så har dørbladet vridd seg litt, for å få jevn åpning må man i så fall endre karmen.

Mistenker at det er dørbladet som har "vind" seg litt. Ja, jeg tenkte på om kanskje bytte list eller sette på en ekstra fast på dørkarmen oppe i overkant. Egentlig er dette en nødløsning om ingenting annet fungerer.

Justeringen som er i karmen gjør vel bare så karmen går lenger inn eller fra veggen, ikke sant? Den justeringen skyver ikke karmen utover?

Tenkte en stund på om det gikk an å justere hengslene, men jeg tror ikke det. Kanskje bøye dem?

A
W webtomten skrev:
Mistenker at det er dørbladet som har "vindt" seg litt. Ja, jeg gikk i de tankene om å kanskje bytte list eller sette en ekstra på dørkarmen da i overkant. Egentlig er dette en nødløsning om ingenting annet funker.

Justeringen som er i karmen gjør vel bare så karmen går lenger inn eller fra veggen, ikke sant? Den justeringen dytter ikke karmen utover?

Fundert en stund på om det gikk an å justere hengslene, men jeg tror ikke det. Kanskje knekke dem?
Justere på karmeskruene eller knekke hengslene hjelper nok ikke, man kan kanskje justere sluttstykket så døra blir tettere, blir dog "tyngre" å lukke.

Noen hengsler har justeringsskruer under det runde lokket på hengslet. Der kan man heve eller senke døren.

Hvor gammel er døren? Ser ut som om dørbladet har slått seg, vanskelig å utbedre dette. En måte er å løsne på karmen skruene på anslagssiden og feste karmen etter dørbladet og gi blaffen i om larmsignalet er i lodd.

Huset er bygd 2012 så døren er 7 år gammel. Etter en masse research i dag så begynner jeg også å mistenke at det er slik at dørbladet har slått seg.

Så det blir nok å forsøke å tette med en ekstra list og håpe at det hjelper.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.