14.648 lest ·
21 svar
15k lest
21 svar
Vinkjeller - materialvalg og inspirasjon?
Side 1 av 2
Hei,
Tenkte å oppgradere vår lille jordkjeller (ligger i fjellgrunnen). Tanken er å bygge et hyllesystem primært for vin. Kjelleren er cirka 2x2 meter så det er ikke et veldig stort område å innrede.
Første spørsmålet er egentlig hvilket materiale hyllesystemet bør være i. Fungerer vanlig høvlet treverk eller bør man bruke annet materiale?
Andre spørsmålet er mer abstrakt. Vil bare få tips og ideer fra andre. Noen som har noen fine bilder av deres hyllesystem/vinkjeller...?
mvh/
Kristoffer
Tenkte å oppgradere vår lille jordkjeller (ligger i fjellgrunnen). Tanken er å bygge et hyllesystem primært for vin. Kjelleren er cirka 2x2 meter så det er ikke et veldig stort område å innrede.
Første spørsmålet er egentlig hvilket materiale hyllesystemet bør være i. Fungerer vanlig høvlet treverk eller bør man bruke annet materiale?
Andre spørsmålet er mer abstrakt. Vil bare få tips og ideer fra andre. Noen som har noen fine bilder av deres hyllesystem/vinkjeller...?
mvh/
Kristoffer
Holder på med samme prosjekt omtrent sett til overflate. Jeg kjøpte quercia's stativ da de er fleksible, svelger mange flasker og har bra pris (de svarte på sidene i bildet). Ikke trykket tre skal det være så klart om man bygger trehyller. Jo hardere jo bedre. På 2x2 m får man ikke inn så mye, så regn først. Avhenger av hvor mye du har tenkt å lagre.
Hei igjen,
Takk for raske svar (imponerende hvor bra byggahus er som forum).
Liker hvelvet på bildet. Dessverre er ikke min kjeller i nærheten så stor. Skulle ønske å bygge noe lignende hvelvet, men betydelig smalere i dimensjon. Samt med flere "lommer" for vinen. Så dette systemet også (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Altfor stort, men liker funksjonen med individuelle "lommer" samt større lagringsplass for 6, 12, 18 flasker, som er virkelig praktisk.
Angående temperatur og luftfuktighet. Kjøpte huset for mindre enn et halvt år siden, så jeg vet ennå ikke hvilke temperatur- og fuktighetsvariasjoner jeg har i kjelleren. Så snart den er ordnet, skal jeg også installere frostvakt samt temp- og fuktmåler. Tenkte deretter å forsøke å logge alle variasjoner i minst et halvt år for å få oversikt over hvor godt kjelleren er til å lagre vin (og annet i). Med alle investeringene som det nye huset innebærer, vil jeg nok uansett ikke ha råd til å lagre altfor mye vin i begynnelsen. Så skulle kjelleren trenge støtte med mer varme eller avfukting, er det ikke tusenvis av flasker som har vært forsøkskanin uansett.
Skal også vurdere Quercias vinreol. Hvis jeg har regnet riktig, bør jeg kunne få opp vinlagring på omtrent 600 flasker på den ene siden av kjelleren. Det holder for meg en god stund fremover
Flere bilder og ideer tas imot med takk!
//K.
Takk for raske svar (imponerende hvor bra byggahus er som forum).
Liker hvelvet på bildet. Dessverre er ikke min kjeller i nærheten så stor. Skulle ønske å bygge noe lignende hvelvet, men betydelig smalere i dimensjon. Samt med flere "lommer" for vinen. Så dette systemet også (http://www.winecellarinnovations.com/allheart_dark_stain01.htm). Altfor stort, men liker funksjonen med individuelle "lommer" samt større lagringsplass for 6, 12, 18 flasker, som er virkelig praktisk.
Angående temperatur og luftfuktighet. Kjøpte huset for mindre enn et halvt år siden, så jeg vet ennå ikke hvilke temperatur- og fuktighetsvariasjoner jeg har i kjelleren. Så snart den er ordnet, skal jeg også installere frostvakt samt temp- og fuktmåler. Tenkte deretter å forsøke å logge alle variasjoner i minst et halvt år for å få oversikt over hvor godt kjelleren er til å lagre vin (og annet i). Med alle investeringene som det nye huset innebærer, vil jeg nok uansett ikke ha råd til å lagre altfor mye vin i begynnelsen. Så skulle kjelleren trenge støtte med mer varme eller avfukting, er det ikke tusenvis av flasker som har vært forsøkskanin uansett.
Skal også vurdere Quercias vinreol. Hvis jeg har regnet riktig, bør jeg kunne få opp vinlagring på omtrent 600 flasker på den ene siden av kjelleren. Det holder for meg en god stund fremover
Flere bilder og ideer tas imot med takk!
//K.
Hmm, dette er interessant. Har du noe tips om en god fuktmåler (som ikke er for dyr)? Kunne slengt inn en allerede nå bare for å få en idé om hvordan kjelleren vil fungere. Og hvilke tiltak jeg eventuelt trenger å ta i forbindelse med at jeg renoverer den.
Kan være vanskelig å finne en logger som ikke koster skjorta, men en som lagrer maks og min verdier går nok an å finne billig.
Vi drakk opp vinen i stedet siden vi også opplevde en kuldeperiode til overmål. Så prosjektet ligger på is så å si.
Vi drakk opp vinen i stedet siden vi også opplevde en kuldeperiode til overmål. Så prosjektet ligger på is så å si.
Holder også på å prosjektere en fremtidig vinkjeller for 300-400 flasker. Det er en blanding av sprengstein og bærelag innenfor mitt veldrenerte kjellerbod. Tenkte å mure opp flotte vegger og gulv med gammelt rødt teglstein. Lite rom på 1,5x3m takhøyde ca 1,5m.
Trodde at det skulle være et optimalt vinlager men ble litt bekymret nå med tanke på fukt. Hvilke temperaturer og fuktnivåer er optimale henholdsvis akseptable?
Trodde at det skulle være et optimalt vinlager men ble litt bekymret nå med tanke på fukt. Hvilke temperaturer og fuktnivåer er optimale henholdsvis akseptable?
Clas Ohlson har temp/hygrometer for under 200kr. Fukt rundt 70-80 ingen problemer for vin. Temp helst rundt 13 +-1 grads endring per uke. Men rundt 20 ingen problemer mer enn at vinen modnes raskere. Men lagrer man under 3-4 år så ingen større betydning så lenge temperaturen er stabil og det er mørkt. Variasjoner på 6-8 grader på et år klarer vinen, men igjen modnes raskere. Kommer an på hvor hardcore man vil være 
Enkleste løsningen er en PAX-vifte som man kan stille inn fuktighetssensoren enkelt på, men da skal man kunne ta inn-luft fra et tørt sted og ikke direkte utenfra, hvilket kan være varmt og fuktig, og det er jo ikke så enkelt heller alle ganger. Vi har fått en innendørs AC med avfukter som jeg tenkte å teste med hensyn til energikostnader og hvor store utslag det blir i det begrensede rommet.
Bricco, det der var virkelig stilig. Minner også om størrelsen på den kjelleren jeg sitter og planlegger.
Lover å sende opp litt bilder når jeg vel har begynt med prosjektet mitt. Dessverre er det litt annet på huset som må prioriteres foran vinkjeller...
//K.
Lover å sende opp litt bilder når jeg vel har begynt med prosjektet mitt. Dessverre er det litt annet på huset som må prioriteres foran vinkjeller...
//K.
Det trenger ikke bli så dyrtknyhlen skrev:
Farge 400kr
Hage-stein+elve-stein 900kr
Vinstativ 1200kr
Belysning 400kr
Så litt vin da, men jeg tenker å kjøre litt begrenset det første året for å se hvordan temperatur+luftfuktighet er gjennom årets måneder. De fine vinene får holde seg i vinskapet litt til
Fylt på med litt av det man har i alle fall