Hei
Vi har svarte vinduskarmer som jeg hele tiden har trodd var stein, det høres slik ut når man setter ned blomsterpottene litt for hardt...
Huset er fra tidlig 1930-tall, og jeg tror platene er fra den tiden.
Hvordan kan jeg være sikker på at det er stein og ikke eternitt? Jeg finner ingen merking på dem.
Legger ved bilder om det er noen ekspert her på forumet som kan ta en titt.
De ser akkurat ut som de vinduskarmer jeg har i kjelleren, og de er av eternitt! Det er imidlertid helt ufarlig hvis du ikke har tenkt å sage dem opp i småbiter uten åndedrettsmaske.
Takk for raskt svar @term
Jeg prøvde å zoome inn på en av kantene der en flis har forsvunnet, se bildet nedenfor.
Og det ser jo akkurat ut som en stein-snittyta med mine øyne, men det kanskje er slik det ser ut også med asbest/eternit?
De jeg har mangler helt pressmerker. Strukturen ser ut akkurat som vinduskarmene på bildet, liknende en slags komposittbetong. Lappen med varemerket "ETERNIT" finnes fortsatt. Om det så er slik at det ble produsert andre vinduskarmer enn slike med asbest under varemerket Eternit er jeg mer usikker på.
Fikk du svar hos steinhoggeri?
Jeg ville bli meget overrasket om det ikke er naturstein.
Disse vet nok beskjed, leter selv etter naturstein til vindusbrett og de kan nok svare: http://www.gnsnatursten.se/?page=contact#
Fikk du svar hos steinhoggeri?
Jeg ville blitt meget forundret om det ikke er naturstein.
Disse vet nok beskjed, leter selv etter naturstein til vinduskarm og de kan nok svare:
[lenke]
[lenke]
salastone@salastone.se
Hei
Knakket faktisk løs en flis og sendte til analyse, og det var definitivt ikke noe asbest/eternit, så det var jo bra.
Sykt hvor engstelig man kan bli for asbest, brukt noen tusenlapper nå for å få visshet om det i etterkant ganske selvfølgelige utfallet.
Hei
Knakk faktisk løs en flis og sendte på analyse og det var definitivt ikke noen asbest/eternit, så det var jo bra.
Sykt hvor nervøs man kan bli for asbest, har brukt et antall tusenlapper nå på å få visshet på så i etterkant ganske selvfølgelige utfall.
Hei!
Fant tråden og innser at jeg kommer tilbake sent, men jeg har lignende vinduskarmer. Fikk du vite hva steinen heter og vet du hvor man kan få tak i den?
Beste hilsener
Fredrik
Ikke sett denne tråden før, men gjetter at disse vinduskarmene er "originalen" som man senere (med ikke altfor vellykket resultat) forsøkte å etterligne med eternit!
Ikke sett denne tråden før, men gjetter at disse vinduskarmer er "originalen" som man senere (med ikke altfor vellykket resultat) forsøkte å etterligne med eternit!
Hei
Ja, så kunne det være, monterte ned den og kom til å legge den over en liten matte, da delte den seg i 2 deler og det luktet nyklyvd "granit/gneis".
Har nå bestilt en ny så lik som det gikk, "Nero Assoluto" ble det.
Gjenoppliver denne gamle tråden da jeg lurer på hva det er i eternittvindusbordet som lukter så sterkt? Lukter typ olje/brent bildekk. Jeg bygger en ny vegg og må kappe av en bit av platen og har nå kommet halvveis (med åndedrettsvern selvfølgelig), men fy flate hva det lukter...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.