2.771 lest ·
3 svar
3k lest
3 svar
Vinduer montert i fasade med enorm luftespalte
Har begynt å renovere 30-talls funkis hus med 70-talls tilbygging. Siden de gamle veggene er kjempetykke betongvegger med utvendig teglstein har de som bygget tilbyggingen besluttet å beholde tykkelsen på veggen med en kjempestor luftspalte mellom bindingsverk og utvendig teglstein.
Nå som det er duket for helrenovering inkludert vindusskifte, hvordan ville dere gått frem? Ideer jeg selv har (som gjerne må kritiseres) er:
1. Sette nye vinduer i samme posisjon. Bygge en isolert ramme i karmen for å stenge kuldebroen som oppstår der (med utvendig vindsperre og innvendig plast).
2. Forsøke å flytte vinduet lenger inn i veggen. Trolig gjennom nye bindingsverk i luftspalten lokalt rundt vinduet slik at jeg har noe å sette vinduet i.
Noen som har en annen løsning?
Generelle kommentarer er også velkomne. Er det noe problem med så stor luftspalte, for eksempel?
Takker vennligst på forhånd
Nå som det er duket for helrenovering inkludert vindusskifte, hvordan ville dere gått frem? Ideer jeg selv har (som gjerne må kritiseres) er:
1. Sette nye vinduer i samme posisjon. Bygge en isolert ramme i karmen for å stenge kuldebroen som oppstår der (med utvendig vindsperre og innvendig plast).
2. Forsøke å flytte vinduet lenger inn i veggen. Trolig gjennom nye bindingsverk i luftspalten lokalt rundt vinduet slik at jeg har noe å sette vinduet i.
Noen som har en annen løsning?
Generelle kommentarer er også velkomne. Er det noe problem med så stor luftspalte, for eksempel?
Takker vennligst på forhånd
Sist redigert:
Takk for svaret! Setter virkelig pris på det! Jeg forstår at det er det som er normen. Men det er 200mm luftspalte. Det kommer ikke til å se bra ut om jeg flytter inn vinduene 200mm. Leter etter et kompromiss mellom estetikk og funksjon.Demmpa skrev:
Klikk her for å svare