Hei,

Jeg ønsker å fjerne veggen mellom stuen og kjøkkenet. Se nedenfor blåmerket vegg.
3D-modell av et hus med synlige bjelker og takstoler, blåmarkert vegg mellom stue og kjøkken, vist for å diskutere strukturelle støtteløsninger.
Spontant er svaret ja på at den er bærende, men når jeg ser på hvordan huset er bygget blir jeg usikker.

Man ser tydelig at huset er bygget som et åpent skip da det er paneltak som er spikret før man bygde innerveggene.
Noe som innebærer at man da ikke har hatt støtte for takstolene (der veggen står i dag) mens man spikret innertaket.

Jeg føler meg uansett usikker og vil nok forsikre meg om at takstolene får en god støtte slik at huset ikke raser sammen på midten. :)

La oss anta at jeg tar bort veggen, kan man feste en limtrebjelke ovenpå takstolene for å gi støtte?
Takstolskonstruksjon med fargede vegger, viser hvordan takstoler er montert over en vegg som skal fjernes, med vurdering av bæreevne.

Takstolene ser i prinsippet ut som nedenfor
Trekantet takstol med vertikale og skråstillede støttebjelker i enkle geometriske former, vist mot en blå bakgrunn.

S
Hva er det for spenn? Hvordan skulle limtrebjelke oppe på takstolen gi støtte, du mener vel under i form av avlastningsbjelke?

• Liker
Dusty_Roads
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hva er det for spenn? Hvordan skulle limtrebjelke ovenpå takstolen gi støtte, du mener vel under i form av avvekslingsbjelke?
Huset er ca 7m bredt.
Selvfølgelig mener jeg under, haha.

S
  • Liker
Dusty_Roads
  • Laddar…
Den avbildede takstolen er generelt frittbærende og riktig dimensjonert trengs ingen underliggende vegger. Typen er brukbar for spennvidder opp til ca. 12 m før tømmerdimensjonene blir altfor grove, så 7 m er ikke noe spesielt.
Min spontane oppfatning er at det trengs ingen innervegger i det hele tatt.

• Liker
Jonny Hylander og 3 andre
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
7 m er et ganske langt spenn, men det avhenger av hvilke dimensjoner du har på takstolene. Du har litt veiledning her:

[lenke]

Å bruke en avlastningsbjelke avhenger av hvordan veggene som bjelken skal hvile på ser ut, om de er bærende eller ikke.
Den takstolen som er på den siden ser nøyaktig ut som min. Mine er i dimensjonene 45x95mm.

Jeg hadde en lignende situasjon. For å slippe å gamble eller involvere en konstruktør så bygde jeg bare pilarer i hver ende av åpningen for å føre ned lasten i den underliggende bæreveggen i kjelleren, og deretter la jeg en feting til limtrebjelke oppå takstolenes underramme som jeg deretter hengte hver takstol i. Huset har ikke veltet nå 15 år senere.

S
D Dusty_Roads skrev:
Den takstol som är på den siden ser nøyaktig ut som min. Mine er i dimensjonene 45x95mm.
Det var ikke mye til takstoler synes jeg. Hva har du for tak, c/c på takstoler og hvilken snøson?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.