Jeg ønsker å fjerne veggen mellom stuen og kjøkkenet. Se nedenfor blåmerket vegg.
Spontant er svaret ja på at den er bærende, men når jeg ser på hvordan huset er bygget blir jeg usikker.
Man ser tydelig at huset er bygget som et åpent skip da det er paneltak som er spikret før man bygde innerveggene.
Noe som innebærer at man da ikke har hatt støtte for takstolene (der veggen står i dag) mens man spikret innertaket.
Jeg føler meg uansett usikker og vil nok forsikre meg om at takstolene får en god støtte slik at huset ikke raser sammen på midten.
La oss anta at jeg tar bort veggen, kan man feste en limtrebjelke ovenpå takstolene for å gi støtte?
Den avbildede takstolen er generelt frittbærende og riktig dimensjonert trengs ingen underliggende vegger. Typen er brukbar for spennvidder opp til ca. 12 m før tømmerdimensjonene blir altfor grove, så 7 m er ikke noe spesielt.
Min spontane oppfatning er at det trengs ingen innervegger i det hele tatt.
Jeg hadde en lignende situasjon. For å slippe å gamble eller involvere en konstruktør så bygde jeg bare pilarer i hver ende av åpningen for å føre ned lasten i den underliggende bæreveggen i kjelleren, og deretter la jeg en feting til limtrebjelke oppå takstolenes underramme som jeg deretter hengte hver takstol i. Huset har ikke veltet nå 15 år senere.