Hei! Vi har et gammelt bryggerhus på vår gård som det klør i fingrene etter å renovere. Det er veldig sjarmerende, men også veldig nedslitt. Det som er mest bekymringsfullt er at det finnes flere, skikkelige, diagonale hjørnesprekker. Vi har hatt byggere her som litt slurvete sier at "det er så gammelt så det beveger seg nok ikke lenger". Vi kommer nok lett til å måtte bruke en million for å få det til å bli en ordentlig bolig. Så det føles ikke særlig betryggende... Hvor henvender man seg for å få tak i noen som virkelig vet? Og som også kan gi beskjed om hva man i så fall skulle trenge å gjøre for at det skal fungere?

Hilsen
Mikaela

Det beste måten å finne ut på er å blande litt mørtel og smøre over sprekkene på noen steder, og hvis den oversmurte mørtelen ikke sprekker, vet du at sprekken ikke beveger seg lenger.

Det finnes sikkert kunnskapsrike folk der nede bare du får tak i dem.

Takk for svar! Det har jeg gjort, og det sprekker dessverre igjen... Hvor henvender man seg? Finnes det noen yrkestittel man kan søke på? Bygningsingeniør? Finner ingenting på det...

harry73
Bilder?

Fylkeskommunen/fylkesmuseet eller lignende pleier å ha en bygningsantikvar du kan diskutere spørsmål med. De kjenner sikkert til håndverkere med riktig kompetanse også.

• Liker
Mikasands og 1 annen
  • Laddar…
Gammelt hvitt hus med rødt tak og brune dører i hage. Foran huset står et fargerikt lekehus og en oppblåsbar badering på gresset.

• Veggen til et hus med en stor sprekk under taket og et brunt vindu på høyre side. Veggen ser slitt ut, med avflassende maling.
  • Sprukket murvegg ved vinduskarm, antydning til reparasjon.
  • Loft med skråtak, synlige bjelker og sprekk i veggen. Skittent gulv med noen treplanker og rusk. Naturlig belysning i rommet.
  • Gammelt loft med skråtak av treverk og en sprekk i betongveggen. Gulvet er støvete og viser tegn på slitasje.
  • Gammelt loft med synlige sprekker i veggene og taket. Et lite vindu med edderkoppnett ved siden av.
  • Gammelt hvitt murhus med rødt tak og to røde vinduer, stående spade og blomsterpotte ved inngangsdøren, omgitt av grønt gress.
  • Gammelt hvitt hus med røde vinduskarmer og slitt fasade, omgitt av grønt løvverk, med en blå rutsjebane og utemøbler i bakgrunnen.
  • Veggen av et hus med synlige sprekker og avskallet maling rundt et vindu.
Tillegges kan at vi byttet en del av vinduene for litt over fem år siden og de kan fortsatt åpnes/lukkes og ingen sprukne ruter men upussede hjørnesprekken har sprukket igjen, om enn ikke like kraftig. På innsiden har vi ikke pusset noen gang.

harry73
Kan det være at takstolene er dårlige og at taket presser ut veggene?

For øvrig liker jeg huset og ville gjerne hatt det som ekstra hus på tomten.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Takk! Ja, det klør virkelig i fingrene, det kunne blitt SÅ fint! Men er redd for at det koster mer å renovere enn å bygge nytt. Jeg vet ikke om det kan være sånn? Vi styrket opp taket for noen år siden for at det skulle holde sammen. Så på den ene siden har takstolene vært sånn passe, men på den andre er de fine.

• Gammelt tak med synlige bjelker, noen i dårlig stand og andre i bedre form. Viser behov for vurdering rundt renovering eller nybygg.
  • Gammelt takkonstruksjon med trebjelker og takstoler, noe av treverket ser slitt ut, fokus er på stabiliteten av taket.
  • En gammel takstruktur med synlige skader og forvitrede takbjelker. Noen av bjelkene ser råtne ut, med et stort hull i midten av bildet.
  • Gammelt tretak med forsterkede takstoler, hvor noen bjelker ser slitte ut mens andre ser nyere ut.
  • Gammelt tak med synlige trebjelker og noen sprekkdannelser på veggen. Takstolene på den ene siden ser slitte ut.
Jeg ville absolutt ha renovert det der om det var mitt. Selv om det ville koste omtrent som et nybygg av billigste slag, så blir jo sluttresultatet av en renovering mye bedre og mer holdbart enn et gjerrig nybygg.

Jeg kan ikke se noen fortsettelse på sprekken under vinduet, så jeg tror også at det er takstolene som presser huset fra hverandre. Tydeligvis har fugen mellom underbommen og overbommen råtnet, og deres nødløsning ser ikke ut til å være utført på en slik måte at den ville overføre strekkraft til underbommen.

• Liker
Nötegårdsgubben og 1 annen
  • Laddar…
En million er jo en rimelig sum for å få et nyrenovert bolighus for. Men jeg gjetter at det kan dra av gårde betydelig høyere enn det. For skal dere pusse opp på ordentlig med takbytte, kjøkken og bad, elektrisitet, isolasjon osv. så koster hver ting sin slant. Tenk på hvilke forskjellige steg som kreves og forsøk å prissette dem separat.

Og tenk på hvorfor dere vil pusse det opp. Vil dere ha et ekstra hus som gjestehytte? Vil dere leie det ut? Vil dere bare bevare et fint gårdshus uten egentlig å ha nytte av det?

Jeg er enig med dem som sier at renovering er morsommere/bedre enn å bygge nytt, men er det virkelig alternativet? En million eller to er mye penger – har jeg hørt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.