Hei, vi holder på å renovere vårt hus og vurderer mulighetene for å fjerne en vegg og åpne opp mellom kjøkken og spiseplass. Men før vi tar kontakt med konstruktør og skal gjøre byggemelding, funderer jeg på størrelsen på bjelken.
Vi har kun 210 cm i høyde opp til underkanten av bjelkelaget, så hvis bjelken blir for stor, føles det ikke verdt bryet å fortsette prosessen.
Det er plankveggen på bildet vi skulle ønske å fjerne. Det blir en åpning på 3m ganske nøyaktig. Så min tanke er å felle inn et "sverd" eller en forsterkning i enden på tømmerdelen, bruke et hakk og legge bjelken på den. I den andre enden blir det en søyle.
Huset er 9,3 m langt og 6,8 m dypt/bredt. Bor rett sør for Stockholm.
Gammelt bilde fra prospektet. Kjøkkenet er nå i "allrom" og det er veggen inn mot "spisestue" vi ønsker å åpne opp til.
Og et bilde av overetasjen der jeg har forsøkt å tegne ut hvor veggen går i etasjen under.
Så hva tror dere? Holder det med en HEA 140? Eller trenger vi enda kraftigere bjelke?
Hei, forsøkt å finne et bilde av takstoler likt vi har men kan ikke finne noen eksakt lignende. Men takstolene minner om de i dette bildet. Bare at nedre del av støttebenene er festet nesten ute ved ytterveggen og så at den skrår innover og er festet i høybenet ca. 80-100 cm inn fra vertikallinjen av ytterveggen, se bilde 2. Innertaket i soverommet oppe er festet i hanebjelkene. Så vi har kanskje litt over en meter fra hanebjelken opp til mønet. Ytterveggene som høybenene hviler på går ca. 40 cm høyere opp enn gulvnivået oppe. Dimensjoner på treverket får jeg komme tilbake med.
Huset er bygget i 1840 som en arbeiderbolig men fikk seg så en ordentlig renovering en gang 1900-1920 der man økte takvinkel og bygde øvre planet. Samt satte fasadtegl og spritpuss.
Noe form for taklast påvirker bjelken, hvis tegningene dine skal gi veiledning. Trolig er HEA 140 for spinkelt. I hvilken snøsone ligger huset?
takk for at du tar deg tid!
Jeg som hadde antatt at veggen kun var for å støtte opp gulvbjelkelaget/underarm. Siden støttene er så nær ytterveggene og hanebjelken 2/3 opp til mønet.
Det føles vanskelig å få på plass en bjelke som skal gå an å gå under hvis den er mye høyere enn 150 siden den skal kles med noe også.
Et oppfølgingsspørsmål om det kreves kraftigere enn en HEA140
Finnes det noen bjelke som ville klart det som er <150 høy, typ HEB140?
Alternativt hvor stor åpning tror du det går å gjøre med en HEA/B 140?
Det er vanskelig med et så gammelt hus når man ikke kan se det i virkeligheten. Det finnes sannsynligvis måter å redusere taklastene på gjennom tiltak på loftet hvis dette ikke brukes aktivt. Hver dm reduksjon av spenntiden gjør underverker. En mulighet når man har lite plass på høyden, er å bruke limtre liggende. 165x315 liggende tilsvarer knapt 90x270 stående. Tilsvarende mulighet med stål finnes ikke ettersom profilene er låste.
Det er vanskelig med et så gammelt hus når man ikke kan se det i virkeligheten. Det finnes sannsynligvis måter å redusere taklastene ved tiltak på loftet om dette ikke brukes aktivt. Hver dm reduksjon av spennvidden gjør underverker. En mulighet når man har lite plass på høyden er å bruke limtre liggende. 165x315 liggende tilsvarer knapt 90x270 stående. Tilsvarende mulighet med stål finnes ikke siden profilene er låst.
Våre eneste soverom er på "loftet", så det brukes. Eller sikter du til kottet og området over soverommene, mellom hanebjelke og mønet?
Kottet er tomt bortsett fra en eske med litt julepynt så der er det mulighet til å gjøre litt hva som helst. Kottet er nesten 2 meter bredt, noe som gjør at vi ikke har skråtak i oppholdsrommet på loftet.
Vi hadde en tømrer her da vi kjøpte huset som sa at veggene til kottet ikke hadde noen bærende funksjon, selv om de er konstruert av liggende tømmer. Men vi synes at de store kottet med masse synlig tømmer gir sjarm så vi har valgt å beholde dem.
Området over hanebjelken kommer jeg ikke til, åpningen mellom taktro og kottveggen er ca 7cm, så da må jeg rive innertaket for å få tilgang.
Kan ta noen bilder i slutten av uka og måle dimensjonene på bjelkelag og takstoler om du tror det kan hjelpe og utgjøre en forskjell?
Jeg har ikke noe imot å gjøre åpningen noen desimeter mindre, men jeg har så vanskelig for å vurdere hva jeg skal støtte opp bjelken på da. For i den ene enden, langs veggen mot gangen, løper en kjellervegg under som jeg håper kan ta lasten, ellers kan jeg forsterke veggen i kjelleren. Og i den andre enden av bjelken er det en del av den ordinære tømmerkonstruksjonen som jeg tenkte kunne bære bjelken. Det er uklart hvordan jeg skal bære opp lasten om jeg skal gjøre åpningen mindre. Men det kan kanskje konstruktøren hjelpe til med etterpå.
Akkurat nå er jeg mest interessert i å finne ut om vi kan ha en åpning som går an å gå oppreist gjennom, og hvor stor den åpningen da kanskje kan være. Så får det mest tekniske løses senere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.