Hei hopp,

Har 120 cm mellom takstolene i vår enebolig (Eksjö bygget 1980). Er sugen på å åpne opp mellom kjøkken og stue og trenger da å gi meg på hjertetveggen som går langs hele husets lengde. Det jeg trenger å veksle av er 3, kanskje 4 stk takstoler ved hjelp av limtrebjelke eller bjelker.

Spørsmål:

1: Hvem i all verden kan hjelpe meg å regne ut hvor grovt jeg trenger å ha?
2: Man kan vel veksle av ovenfor takstolene også forutsatt at man sammenbinder alt skikkelig da? På den måten unngår man en "boks over limtrebjelken" i huset.

PS: jeg har googlet meg i stykker, men finner BARE tråder som gjelder minst 1,5-plans villaer...

Ansett en bygningsingeniør. De gjør slike dimensjoneringer raskt og ofte overraskende billig.

Som hempularen skriver, sjekk med noen kyndige. Ofte på enetasjes er takstolene frittbærende, og da trengs ingen avveksling.

Har du noen tegninger av huset? Klart man kan legge avvekslingen over innertaket på loftet. Hvis det er en enplansvilla, er du sikker på at det ikke er fribærende takstoler mellom ytterveggene?

Får ringe en
B bossespecial skrev:
Har du noen tegninger på huset? Kan man legge vekslingen over innertaket på loftet. Hvis det er en enetasjes hus, er du sikker på at det ikke er selvbærende takstoler mellom ytterveggene?
Tegninger finnes, hva trenger jeg å lete etter?
Huset har krypkjeller og det er murt midt under denne veggen også.
En tanke slo meg og det er at stommen er den samme som i samme hus, bare 1,5-plan så det kanskje er derfor veggen er der altså ikke bærende for oss?

Legg gjerne ved planer, seksjoner, eventuelt takstolstegninger osv., jo mer desto bedre. :D
Det kan være slik (om man har flaks) at den murte veggen i krypkjelleren kun bærer bjelkelaget om nå takstolene er selvbærende.

Snakket med bygningsingeniør og han sa egentlig det samme som dere skriver her - sannsynligvis er den ikke bærende.
Jeg skal lese nøye igjennom tegninger og også legge dem ut her for å forsikre meg (så langt tiden strekker til). Bygningsingeniøren trodde han kanskje trengte 3 timer totalt for konsultasjon + beregning av eventuell limtrebjelke. Men det blir jo selvfølgelig billigst hvis man slipper så klart :)

Legger du opp tegningene her kan du få gratis konsultasjon og sannsynligvis en bjelkedimensjon om det skulle vise seg at veggen er bærende(y)

Her kommer et knippe tegninger, dette er de jeg fant. Hjelper det noe?
Innerväggen (hjärtväggen) er totalt 90 mm tykk, bør bety at den er med 70 mm stendere + plate på hver side.

Jeg har også markert hvordan jeg skal åpne opp i det siste bildet.

Plantegning av et hus med oppmerkede rom som soverom, bad, kjøkken og vaskerom. Mål og innvendige vegger er synlige. Byggetegning som viser seksjon av vegg med takvinkel 27 grader, innvendig strukturelle deler og detaljer, med innervægg og markeringer. Bygginstruksjoner for montering av sparhus-stomme, inkludert innerveggdetaljer og tetningsanvisninger. Dokument fra Eksjöhus AB datert 80-03-07. Byggetegning av tak og vindsbjelkelag, viser detaljer som byggmatte, plastfolie og regel for fastsetting. Strukturoppsett med mål og vinkler. Byggtegninger viser detaljer om tak- og gulvkonstruksjoner, inkludert mål og materialer for vindsbjelkelag og betongplatter. Åpen bok med tekniske tegninger, viser mål og layout for en byggkonstruksjon, inkludert innvendige veggdetaljer og markerte områder. Ritning med föreskrifter for takstolsförankring, råd om läktning och hänvisningar till detaljritningar. Det mesta är svårt att tyda på bilden. Arkitekttegning av planløsning for en bolig, med rom som allrom, sovrum, bad, og kjøkken. Veggtykkelser og mål er angitt med strektegninger. Plantegning av rom med markerte åpninger i rødt; viser sovrum, vardagsrum, tvätt, og kjøkken. Målinger og plasseringer av strukturer.

Med takstoler av fagverk er hjertemuren ikke ment å være bærende. Deretter er det ikke feil å sjekke hvilke snølaster takstolene er beregnet for. Spesielt i store deler av Småland (men ikke bare) har normene for snølastberegninger blitt vesentlig hevet siden 1980. I praksis kan derfor takstolene dine ved maksimal snømengde likevel ta støtte fra hjertemuren. Det bør fremgå av takstolstegningen hva de er beregnet for.

J justusandersson skrev:
Med takstoler av fagverk er hjerteveggen ikke tenkt å være bærende. Så er det ikke feil å sjekke opp for hvilke snølast takstolene er beregnet. Spesielt i store deler av Småland (men ikke bare) har normene for snølastberegninger blitt hevet vesentlig siden 1980. I praksis kan derfor dine takstoler ved maks snømengde likevel ta støtte fra hjerteveggen. Det bør fremgå av takstoltegningen hva de er beregnet for.
Ok, takk for informasjonen.
Men jeg har ingen tegninger til takstolene tilgjengelige - er det nok å sjekke hva slags virke de er bygget av + spikerforbindelser for å komme videre?

Jeg tenkte at det kanskje sto et sted på de tegningene som du har eller i en eller annen beskrivelse. Om det ikke gjør det så kan du se på takstolens dimensjoner: overrammer, underrammer og diagonalstenger. Om dimensjoneringen er litt beskjeden i forhold til forekommende snølast, kan det være lurt å gjøre en avveksling med en bjelke i åpningen som du ønsker å ta opp.

Litt nye svar ifølge nedenfor, dels byggeveiledning og dels en oppmålt takstol slurvete tegnet av meg i SolidWorks for å vise på målene.

Byggeveiledningen. Der står det "innvegg, ikke bærende" men...kan man stole på det?

Byggetegning av veggseksjon med detaljerte mål for ytter- og innervæggselementer, takstol og bjelkelagselementer, inkludert materialspesifikasjoner.

Takstolen skissert, består av lekter 45x145 henholdsvis 45x95:

Skisse av takstol designet i SolidWorks, viser dimensjoner og vinkler, inkludert reglar 45x145 og 45x95. Skala 1:1, vinkel 27 grader.

Skulle du bygge det samme huset i dag på samme sted, ville takstolene vært noe kraftigere. Ser man på træguidens dimensjoneringsforslag for en såkalt W-takstol med 8 meters spennvidde i snøsonen 2,5, ville overrammene vært 45x195, underrammene 45x170 og øvrige stenger 45x145. Det som kan skje, er at du kan få en liten nedbøyning fra takstolene snørike vintre. Jeg ville nok satt en limtrebjelke i taket som får hvile på to limtresøyler i hjerteveggåpningen. Ifølge seksjonsplanen finnes det en støttemur under platen ved hjerteveggen. Passende dimensjon på bjelken er 90x225 og på søylene 90x90. Det fungerer med betydelig slankere søyler som ikke er av limtre, men det blir ikke like pent.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.