Hei

Rev ned noen vegger i kjelleren der de hadde spikret masonittplater mot trelekter direkte mot ytterveggen... men ingen tegn til fukt eller mugg. Til tross for at de sikkert har sittet der i 40-50 år.

Huset er udrenerert, men har sand rundt seg så rf ligger på ca. 35-40% i kjelleren. Treverket hadde en fuktighet på 12%, altså veldig tørt i kjelleren.

Lurer nå på hvordan man penest, enklest og best fikser disse veggene uten å pusse dem om. Har allerede prøvd å slå ned en vegg og pusse opp, men det var et skikkelig arbeid og det ble ikke så glatt overflate som jeg var ute etter heller. (Amatør i pussing)

Vil det holde å bredsparkle veggene med gipssparkel, husfix eller sandsparkel? Eller er det bedre å sette stålrekker og gips med luftspalte oppe og nede?

Gulvet ligger flytende på platonmatte.

Mvh Alexander

• Veggen viser trestendere og blå isolasjonsmateriale, med en del av veggen delvis revet. Gulvet har verktøy og materialer spredt.
  • Veggen i kjelleren med blått grunnmateriale er synlig etter fjerning av panel. Trerammer står mot veggen med biter av rivet materiale på gulvet.
Stålregler pluss gips fungerer sikkert. Er du dårlig på å pusse bør du nok ikke prøve deg på bredsparkling.

Jeg har akkurat samme scenario foran meg. Jeg vurderer å bruke undergulv og stålstendere med OSB og gips. Er det noen som har gjort det og opplever lydproblemer?
Ellers funderer jeg mest på ventilasjon, jeg har heller ikke noe fuktighet så det trengs kanskje ikke, men det ville vært utrolig kjedelig om det viser seg å være nødvendig senere.

Jeg vil helst ikke ha spalte ved tak eller gulv, men i så fall ha aktiv ventilasjon som tar luft via en ventil i gulvet.
Lurer bare på hvor bra ovnen i rommet vil fungere da.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.