Vi har oppdaget i vårt hus (bygd på 30-tallet) at majoriteten av veggene er dekket av masonite. Forstår at det var vanlig før, så ikke noe merkelig med det. Men nå har vi kommet til å vurdere hva vi skal gjøre med gangen/trappen og ser også - da en ny altandør ble satt inn rett før vi flyttet inn - at det muligens kan være fine trevegger under. Ved altandøren er nemlig ikke dørkarmen på ennå, så der synes isolasjon og inn i veggen så å si.
Nå til spørsmålet: er det fordeler eller ulemper med å beholde eller fjerne masoniten? Jeg tror det blir ganske dårlig veggkvalitet på lang sikt, men også svært kjedelig å fjerne i en hel gang pluss lang trappeoppgang med gamle trapperrekkverk skrudd inn i veggen. Finnes det en isolasjonstanke med det, dvs at treveggene bak ikke heller vil duges som faktiske vegger?
Hvordan bør man tenke her?
Nå til spørsmålet: er det fordeler eller ulemper med å beholde eller fjerne masoniten? Jeg tror det blir ganske dårlig veggkvalitet på lang sikt, men også svært kjedelig å fjerne i en hel gang pluss lang trappeoppgang med gamle trapperrekkverk skrudd inn i veggen. Finnes det en isolasjonstanke med det, dvs at treveggene bak ikke heller vil duges som faktiske vegger?
Hvordan bør man tenke her?
Tror ikke det er noen fine trevegger der under. Men riv bort en bit masonit og kikk om du er nysgjerrig. Tror du bør bruke renoveringsgips eller renoveringstapet oppå eksisterende vegg før du tapetserer eller maler veggen.
Takk for innspill.
Noen andre som har tanker eller erfaringer?
Noen andre som har tanker eller erfaringer?
Får ikke opp bildene, av erfaring og som du beskriver så vil jeg gjette at det er råspont bak masoniten. Kan være fin, kan være skrapvirke. Litt lotto det der, litt som med gamle undergulv..
Huseier
· Västerviks kommun
· 448 innlegg
Slik har det sett ut hjemme hos meg også. Under masoniten var det ikke noen fin trevegg, men masoniten utgjorde en fin, glatt veggflate som ble malt. Det spontede virket var noen steder ikke helt sammen, det var også skjøtet på høyden, noen spikre var bøyde, skjevt slått inn og varierende kvalitet på virket. Så vær forberedt på at også deres vegg kan være slik. Jeg har erstattet masoniten på disse veggene med gipsplater.
Så jeg vil anbefale å bruke ekstra tid på å gjøre det arbeidet også. Det vil jo være oppe i mange år!
Så jeg vil anbefale å bruke ekstra tid på å gjøre det arbeidet også. Det vil jo være oppe i mange år!
Hvordan avgjør en best om det er fint virke eller skrap hvis jeg velger å fjerne masoniten?V Vedhuggarrn skrev:
Huseier
· Västerviks kommun
· 448 innlegg
Skrapvirke er for meg i dette tilfellet, en stygg overflate. Det kan være sagmerker, kvist hull, grovskåret overflate, mangler små biter o.s.v.
Skjønner! Jeg tenkte mer at det kanskje var trevirke av dårlig kvalitet, typ som visst undergulv kan være.. Kan man avgjøre det med det blotte øyet?V Vedhuggarrn skrev:
Vi rev masoniten på en utbygging fra cirka århundreskiftet og fikk frem fin linoljemalt perlestaff. Om det er satt på i etterkant pleier det å være mulig å titte i sprekkene i over- og underkant på veggen der lister dekker skjøten mot gulv/tak. Da ser du sannsynligvis om du har noe panel under uten å måtte rive ned masoniten om det nå skulle vise seg at det kanskje er bedre å beholde den.
Jeg ser treet under, men har vanskelig for å avgjøre om det er "finvære" eller "råmateriale"tensiden skrev:
Vi rev masoniten på en utbyggnad fra cirka århundreskiftet og fikk fram finfin linoljemalt perlestaff.
Om det er satt opp i etterkant pleier det å være mulig å kikke i sprekkene i over- og underkant av veggen der listene dekker skjøten mot gulv/tak. Da ser du sannsynligvis om du har noen panel under uten å måtte rive ned masoniten hvis det nå skulle vise seg at det kanskje er bedre å beholde den.