Hei
Jeg holder for øyeblikket på å renovere et rom hjemme.
Mitt spørsmål er om jeg nå skal bruke aldringsbestandig plast eller ikke.
Huset kommer til å se slik ut fra utsiden og innover:
Tegl, asfaltplate, isolasjon/reisverk, sponplate, gips.
Hva jeg har forstått etter å ha lest tråder her er at plasten skal inn mellom isolasjonen og sponplaten. Stemmer dette?
Når jeg rev ned den eksisterende gipsen, var den kledd på baksiden av en svart gummilignende overflate. Samt at det i skjøten mot innertak og gipsvegg var en svart plast som meget vel kunne være aldringsbestandig plast. Bak gipsen var det imidlertid ingen sponplate.
Villaen er 1,5 plan med betongplate på bakken. Fra midten av syttitallet. Dette rommet ligger i underetasjen.
Så skal det plastes eller ikke bak platen?
Veldig takknemlig for raske svar da platene skal på i morgen!
Jeg holder for øyeblikket på å renovere et rom hjemme.
Mitt spørsmål er om jeg nå skal bruke aldringsbestandig plast eller ikke.
Huset kommer til å se slik ut fra utsiden og innover:
Tegl, asfaltplate, isolasjon/reisverk, sponplate, gips.
Hva jeg har forstått etter å ha lest tråder her er at plasten skal inn mellom isolasjonen og sponplaten. Stemmer dette?
Når jeg rev ned den eksisterende gipsen, var den kledd på baksiden av en svart gummilignende overflate. Samt at det i skjøten mot innertak og gipsvegg var en svart plast som meget vel kunne være aldringsbestandig plast. Bak gipsen var det imidlertid ingen sponplate.
Villaen er 1,5 plan med betongplate på bakken. Fra midten av syttitallet. Dette rommet ligger i underetasjen.
Så skal det plastes eller ikke bak platen?
Veldig takknemlig for raske svar da platene skal på i morgen!
Du bør nok bruke plast siden det vil være mineralull bak, ellers risikerer du at varm luft, spesielt om vinteren, kondenserer i de kaldere delene av veggen, og det kan bli mugg og annet ubehagelig av dette. Plastfolien skal alltid sitte på den varme siden, men hvis du vil gjøre det litt ekstra bra, setter du plasten først, deretter et liggende reisverk som du fester platene på. På denne måten reduseres risikoen betydelig for at du punkterer plasten i fremtiden med diverse skruehull og annet når du monterer strøm og lignende. Plastfolien bør helst ikke punkteres med mindre det er nødvendig. Dette forutsetter imidlertid at plasten kommer høyest 1/3 del inn av den totale isolasjonstykkelsen.
Veldig braOla78 skrev:Du bør nok plastre da det vil være mineralull bak, ellers risikerer du at varm luft, spesielt om vinteren, kondenseres i de kaldere delene av veggen, og det kan bli mugg og annet ubehagelig av dette. Plasten skal alltid sitte mot den varme siden, men vil du gjøre det litt ekstra bra, så setter du plasten først, deretter en liggende ramme som du setter platene på. På denne måten reduseres risikoen betydelig for at du punkterer plasten i fremtiden med diverse skruehull og lignende når du setter inn elektriske installasjoner og lignende. Plasten skal helst ikke punkteres om det ikke er nødvendig. Dette forutsetter dog at plasten kommer høyest 1/3 del inn av den totale isoelrtjockleken.
Men kan du forklare den siste setningen i innlegget?
Ok.
Men om jeg forstår det rett så kan jeg ha all isolasjon på den "kalde" siden av plasten. Men vil jeg sette isolasjon mellom noe sjikt av isolasjon så maks 1/3 inn fra innsiden regnet.
Kanskje dumme spørsmål. Men litt surt å gjøre feil og måtte gjøre om...
Men om jeg forstår det rett så kan jeg ha all isolasjon på den "kalde" siden av plasten. Men vil jeg sette isolasjon mellom noe sjikt av isolasjon så maks 1/3 inn fra innsiden regnet.
Kanskje dumme spørsmål. Men litt surt å gjøre feil og måtte gjøre om...
Ja, iblant har man flaks når man tenker. Dog så blir det lengst ut pga. hvordan det er i det eksisterende...Ola78 skrev:
Takk for all hjelp!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Hjälp, hörnslip
Verktyg & Maskiner -
Hjälp med väggkonstruktion
Lösvirke & Timmerhus -
Hjelp med veggkonstruksjon med kryssavstivning utenfor platen
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
hjelp med ulike veggkonstruksjoner og litt råd
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi