Hei

Har en gammel støpejernsovn som er aktiv og vil fortsette å være det, blir altså supervarm ved fyring. Skal dele av det gamle kjøkkenet og bygge et WC ved siden av denne så nært som mulig.

Vi snakker altså om høyre kanten på vedovnen. Fra gulv fram til underkant ovn er det 10 cm murstein. Fortsetter vi oppover så er det seks cm murstein. På høyre side står i dag elovnen. Den skal bort og der vil jeg at veggen skal komme. Høyre ”vedovnsavslutning” dvs 6 cm murstein” er flislagt.

Hvor nær kan en vegg plasseres den eksisterende ovnen som vi skal kunne fyre i, og hvilke materialer bør jeg bruke for å sikre at veggen ikke tar skade av varmen fra ovnen? Hvordan ville dere gjort det?

Takk!

• Gammel vedovn ved siden av elektrisk komfyr; grønnsaks-, gryter og vedkurv; fokus på avstand og materialer for sikkerhetsvurdering.
  • Liker
Henkan Sundberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Dette har feieren godkjent. Veggen er bygd i henhold til cembrits instruksjoner.
[lenke]
De har tydeligvis forlatt instruksjonen som jeg bygde etter. Men det finnes lignende i vedlagt fil.
[bilde]
Hei, takk for svar!

Hvilket rom finnes bak ovnen (der tilkoblingen) går inn og vet du hvordan den veggen er bygd opp?

Bakom komfyren er det en murt skorstein. Det er veggen til venstre for komfyren som jeg har bygd.
En mursteinspeis med en murvegg til venstre, dekorert med blomstret tapet. Spisen står på et tregulv foran en lys malt vegg.

• Liker
Fredric87 og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tradisjonen sier 500 mm fritt fra brennbart materiale som f.eks. en panelt vegg eller 50 mm fra en brannmur (EI60), f.eks. en mursteinsvegg som er minst 70 mm. Dette oppfyller det kravet på at veggen (om den er brennbar) ikke skal bli mer enn 85 grader C.

• Liker
Fredric87
  • Laddar…
D
Jeg fikk for den lokale feieren bygge en baderomsvegg mot aktiv skorstein (åpen peis) To krav ble stilt:

1) stålstendere

2) luften skulle kunne sirkulere i veggen

• Liker
Fredric87 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.