4.595 lest ·
5 svar
5k lest
5 svar
Varmebestandig innfesting av innervegg i skorstein?
Hei,
jeg skal reise en lettbetongvegg (Aeroc) mellom en yttervegg av blåbetong og en mursteinspipe. I blåbetongen tenkte jeg å feste den nye veggen ved å skrå inn lettbetongskruer. Det blir nok ikke noe problem. Men jeg er usikker på den andre enden, den som kobles til pipen som selvfølgelig blir varm av og til. Jeg hadde først tenkt å bruke plugg, men det er kanskje ikke så bra med tanke på varmen... Mursteinen er jo hard, så det går ikke å skru uten å forbore. Noen som har forslag? Skal jeg forbore og fylle med noe masse og deretter dra i en skrue? Hvilket produkt er i så fall best å fylle hullene med? :S
jeg skal reise en lettbetongvegg (Aeroc) mellom en yttervegg av blåbetong og en mursteinspipe. I blåbetongen tenkte jeg å feste den nye veggen ved å skrå inn lettbetongskruer. Det blir nok ikke noe problem. Men jeg er usikker på den andre enden, den som kobles til pipen som selvfølgelig blir varm av og til. Jeg hadde først tenkt å bruke plugg, men det er kanskje ikke så bra med tanke på varmen... Mursteinen er jo hard, så det går ikke å skru uten å forbore. Noen som har forslag? Skal jeg forbore og fylle med noe masse og deretter dra i en skrue? Hvilket produkt er i så fall best å fylle hullene med? :S
Du kan ikke bruke armeringsjern som du støper fast?
Jo, kanskje det. Men den nye veggen er bare 100 mm tykk så det blir et ganske solid inngrep i steinen å bore hull for armeringsjern, men fullt mulig selvfølgelig. Men skrue/spiker burde vel være nok i tykkelse? Har sett at det finnes såkalt ankermasse som jeg kanskje kan bruke til å "støpe" med i borehullene, f.eks. Essve CM 300.
Vurderer også å bruke bare lim istedenfor. Det finnes jo en del solide konstruksjonslim...
Vurderer også å bruke bare lim istedenfor. Det finnes jo en del solide konstruksjonslim...
Takk forresten, det ble som du foreslo. I murstocken trengtes det ikke å støpes. Etter boring var det bare å banke inn armeringsjern i hullene så satt de fast. I lettbetongstenen boret jeg så hull og fylte med ankermasse fra Sika før jeg muret steinene på plass. Et armeringsjern i hvert lag stein.
Jo, det har du helt rett i. Anchorfix skal holdes under 80 grader kortvarig, 50 grader langvarig. Hvor varmt det blir i den delen av skorsteinen vet jeg ikke, men jeg tror ikke vi kommer i nærheten da det er et stykke fra ildstedet. Det er også en innsatspeis som står i peisen (som vi nesten aldri bruker, men det hører kanskje ikke hit). Om man uansett tenker seg ekstremtilfellet at plasten smelter så ville jernene i det minste hindre at veggen velter fordi de kommer inn på kortsiden av den nye veggen s a s. Jeg får kanskje vurdere å gjøre en innfesting fra utsiden også (uten plastplugg....)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Infästning, ipr-isolering/sauna satu betonvägg, bastu
Isolering -
Vad är detta för material, som väggpanel på innervägg?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Flytte dør på innervegg, leilighet i hus fra 1887
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hvilken type innfesting på denne innerveggen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Feste av ny innervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi