Hei!

Har en skorstein murt mellom 1930 og 1955, vet ikke nøyaktig. Trolig 50-tallet. Har en rød tegl med en faset kant på, se bilde. Kan eventuelt være fra Minnesbergs teglverk (nedlagt) men ikke sikkert.
Mål ca lengde 255 bredde 120 høyde 65 mm. Rød murtegl. Er det noen som vet om man kan få tak i dette eller noe lignende? Trenger å bytte ut et 20-talls tegl. Takk for alle tips. Har sjekket med et antall gjenvinningsfirmaer i Sørlige Sverige uten napp. Men kan selvfølgelig kjøpe fra hele landet, ja hele Europa om det trengs. Nytt eller gammelt.

Krysser fingrene for forumets enorme samlede kunnskaper! En rød murstein med faset kant ligger på et trebord, antatt fra 1950-tallet, brukt i skorsteins murverk.

A
Nesten alltid trenger de høres for han på teglefabrikken, derfor må man bestille disse gjennom en leverandør..

• Liker
BadMania
  • Laddar…
N
Tror ikke det er mulig å kjøpe/bestille disse.
Om stockholm stadion ikke kunne kjøpe nye, til sin fasade.
Så tror jeg at også du kan få problemer.

• Liker
BadMania
  • Laddar…
Lag egne av vanlig tegl. Vinkelsliper med diamantklinge og en jig samt en god Støvsuger så løser man det der litt raskt.

Hei, interessant tanke. Men blir ikke steinen litt for porøs når man eksponerer overflaten inni steinen? De sitter utvendig over taket, mye vann, frost osv.

Jo kanskje, men det finnes forskjellige typer tegl impregnering som burde kunne beskytte stenen.

A
B BadMania skrev:
Hei, interessant tanke. Men blir ikke steinen litt for porøs når man eksponerer overflaten inni steinen? De sitter utvendig ovenfor tal, mye vann, frost osv.
Jo du skal helst ikke eksponere overflatene gjennom å sage eller frese i dem.. Impregnere er ingen høydare heller..

Rejäl skrev:
Jo du skal helst ikke eksponere overflatene ved å sage eller frese i dem..
Impregnering er ingen høydare heller..
Takk. Leste litt om impregnering, virker litt lurt. Muligens enkelte snitt, da kan kanskje fukt komme ut likevel? Har visse steiner der mindre biter har falt av, disse bruddflatene er mer porøse. Hvis jeg ikke får tak i mer stein, kan det være lurt å behandle disse? Føles som de ellers snart vil brytes ned enda mer.

A
Nei ingen impregnering..

Et par bilder, skadene synes på øvre del. Hensikten er også å fuge om og sette hette.

Mursteinsskorstein med skader på øvre del, omgit av grønn vegetasjon. Intention å fuge om og sette hette. Mursteinspipe med synlige skader på øvre del, klar for omfuging og montering av topp.

A
Ingen impregnering da det er så utsatt..
Et tips for bedre holdbarhet er å ha fulle fuger og ikke inntrykte som du har i dag..
Du har en del frostsprengte stein som trenger å byttes og deretter en full omfuging med et minimum dybde av 25-30mm på den nye fugen..

• Liker
BadMania
  • Laddar…
Det kunne være fra Veberöds teglverk om jeg ikke er helt feilinformert.

Har selv et hus med hålkälstegl fra Veberöd, dog bygget 71. Og min oldefar jobbet på teglverket, så ikke umulig at han har slått noen av dine steiner.

Har dessverre ingen steiner igjen akkurat nå, men det kan endre seg, roper ut om så er tilfelle og jeg husker denne tråden.

• Liker
BadMania
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det kunne være fra Veberøds teglverk om jeg ikke er helt feilinformert.

Har selv et hus med hulkilltegl fra Veberød, dog bygget 71. Og min gammelmorfar jobbet på teglverket, så ikke umulig at han har slått noen av dine steiner.

Har dessverre ingen steiner til overs akkurat nå men det kan endre seg, roper ut om så er tilfellet og jeg husker denne tråden.
Alle bidrag, både 1 og 50 steiner, ville være velkommen!

Har du funnet tegl? Ellers vet jeg hvor du kan finne hålkälstegel, de har ca 100 kvadratmeter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.