6.283 lest ·
17 svar
6k lest
17 svar
Valg av bjelkestørrelse til bindingsverkshus
Side 1 av 2
Hei alle...
Holder på å tegne et 1 1/2-plans hus med forhøyet veggliv,
som vil være ca. 170 m2 og med 2,5 m til tak på begge plan. Husets mål vil være ca. 7x12m innv. Ytterveggene vil være 240 mm tykke, og innerveggene vil være oppreget med 45x145..for å få den gode følelsen når de massive speildørene er på plass, men de vil jo selvfølgelig kunne bære en del vekt også? Innerveggene vil være jevnt fordelt på begge plan dvs. ca. 4+4+4m, og det vil være vegger langsmed huset, plassert sentralt over hverandre i begge plan for å bære opp takstolene (45x145). Spørsmålet er da, er det greit å bruke disse som bærende vegger for å holde opp takstolene, da vi vil ha samme bredde på overetasjen for å få mer areal? Og hva skal man ha for høyde og cc-mål på gulvbjelkelaget mellom planene (45x240? 600cc?/ 300cc på Bad? ???) Taket er tenkt å isoleres med 290 mm iso. Det vil også være mønetak i "midtpartiet" med "synlig bjelkelag" på 2. planet. Mange spørsmål, men...... :-/
Holder på å tegne et 1 1/2-plans hus med forhøyet veggliv,
som vil være ca. 170 m2 og med 2,5 m til tak på begge plan. Husets mål vil være ca. 7x12m innv. Ytterveggene vil være 240 mm tykke, og innerveggene vil være oppreget med 45x145..for å få den gode følelsen når de massive speildørene er på plass, men de vil jo selvfølgelig kunne bære en del vekt også? Innerveggene vil være jevnt fordelt på begge plan dvs. ca. 4+4+4m, og det vil være vegger langsmed huset, plassert sentralt over hverandre i begge plan for å bære opp takstolene (45x145). Spørsmålet er da, er det greit å bruke disse som bærende vegger for å holde opp takstolene, da vi vil ha samme bredde på overetasjen for å få mer areal? Og hva skal man ha for høyde og cc-mål på gulvbjelkelaget mellom planene (45x240? 600cc?/ 300cc på Bad? ???) Taket er tenkt å isoleres med 290 mm iso. Det vil også være mønetak i "midtpartiet" med "synlig bjelkelag" på 2. planet. Mange spørsmål, men...... :-/
Om spørsmålet er om 45x145 er nok som bærende innervegg, så er svaret "mer enn nok". Jeg har aldri hørt om noen produsent som bruker mer enn 45x120. Jeg synes det er noe sløseri med plass å regel innerveggene i så grovt treverk. De blir nok solide likevel om du for eksempel spikrer rupanel på regelverket og så gipsplater på det. Den vanligste dimensjonen på gulvbjelker er nok 45x220 (bredere er knapt mulig å få tak i hvis man skal ha massivt tre). C/c 600, dvs en mellom hver takstol, c/c 300 der du skal ha flislagt gulv (det finnes også andre måter å løse dette på, med for eksempel dobbel gips over sponplate på bjelker c/c 600).
Det fremgår ikke om du skal bygge selv, men hvis du skal det (eller skal bestille materialer selv), så må du tenke på å bestille styrkeklassifisert trevirke (klasse K24, kan noen ganger også kalles T2) til gulvbjelkene.
Va bra...og når dere sier det så høres 45x120 ut som en bedre løsning...takk
Hva tror dere om å støtte opp Han-bjelken på Takstolene med Innerveggene som kommer til å sitte i "sentralt plassert under Han-bjelken langs" med huset og som så igjen hviler på veggene under Gulvbjelkelaget på 1. plan? (uten masse Støtteben som sitter ganske langt inn og tar plass), Typ "Svensk Takstol" :-/ En annen ting, det kommer ikke til å være noen Vegg plassert i Stuen på 1. plan. Er en såkalt H-bjelke å anbefale akkurat for å bære opp veggen på 2. plan, som igjen da støtter mot Han-bjelken på Takstolen...jeg forstår at det kanskje må legges tegninger for beregning hos en arkitekt osv., men det hadde vært morsomt å vite om man er på noenlunde rett spor. Takk på forhånd.....
Ivrig CAD'er
Jo tanken er å bygge det selv....så godt som ;D holder på med kalkyler på materialer..det begynner å bli en hobby med masse av rader i Exel...men det er utrolig gøy å jakte billigste priser. Men det blir vel å innhente tilbud fra så mange som mulig på materialene og kanskje også ringe snekkere og sjekke hva de vil ha, kanskje man til og med kan få hjelp for samme peng.....de pleier jo å ha sine rabatter på materialer ???
Det høres jo ikke umulig ut at du kunne slippe støtteben med denne løsningen, men er støtteben virkelig et stort problem? Hva kan du gjøre med rom der takhøyden er en meter og derunder? Jeg ville nok mene at det ville være et større problem å ha bærende hjertevegg også på overetasjen. Når det gjelder bjelker så er nok stål eller limtre en smakssak. Vil man ha en synlig bjelke er det jo limtre det gjelder. Takstolprodusenten kan raskt svare på om dette med en øvre hjertevegg er gjennomførbart, det trenger du ikke betale en arkitekt for å gjøre.
Lykke til! Er i akkurat samme situasjon som deg, men ligger litt foran i syklusen (vegger oppe, taket på gang). Excel-filene er velfylte... Dine tanker om håndverkere og rabatter kan du nok glemme dessverre. Du får ikke håndverkerens rabatt, den putter han i lommen som fortjeneste (du må dessuten sannsynligvis betale mer om du kjøper av ham enn om du handler der du får best pris som privatperson).Jo tanken er å bygge det selv....så godt som holder på med kalkyler på materiale..det begynner å bli en hobby med masse rader i Exel...men det er grymt moro å jakte billigste priser. Men det blir vel å tilby så mange som mulig på materiale og kanskje også ringe snekkere og sjekke hva de vil ha, kanskje man til og med kan få hjelp for samme pengene.....de pleier jo å ha sine rabatter på materialer
Troligvis er det nok som Du sier Bob:'(hvor lang tid regner Du med før det blir innflyttingsklart, Er Du ledig fra jobb, eller jobber Du på huset etter arbeidet. Er bare nysgjerrig.....selv blir det nok å ta permisjon 1 år for å få det klart så fort som mulig. Vi blir vel nødt til å bo litt billigere samtidig+bake inn tapt inntekt i lånet ???
Jeg var ledig i ca tre måneder, på den tiden ble jeg ferdig med ytre VA, grunn (kryp-) og gulvbjelkelag. Nå jobber jeg og da går ting MYE saktere
Alle veggene er dog oppe nå og del av taket. Tørkeviftene kommer til å gå varme om noen uker.... :-/
Innflytting...? Ja du, den som lever får se. Men det kommer ikke til å bli på årsdagen for byggestart (aug), så mye er sikkert. :
Innflytting...? Ja du, den som lever får se. Men det kommer ikke til å bli på årsdagen for byggestart (aug), så mye er sikkert. :
Lykke til
Jeg kommer nok snart tilbake med andre tanker...hei så lenge!!
Jeg er enig med forrige taler - å bygge en bærende vegg med stenderverk av råplanert 45x145mm er å:
1. Kaste penger i sjøen
2. Skaffe seg masse unødvendige bekymringer når man skal montere innerdørskarmer i de overdimensjonerte veggene.
3. Ofre verdifull romflate til ingen nytte.
Moderne standardkarmer er tilpasset vegger med totaltykkelse omkring 95 evt. 120mm. Ved disse tykkelsene slipper man unødvendige foringer og listverk når karm- og veggtykkelse stemmer overens.
Mitt tips er å bygge den bærende veggen av råplanert 45x70 cc 300mm hvis du vil kle veggen med to lag plater på hver side, alternativt 45x95 cc 450mm om du nøyer deg med enkelgips. Begge veggene er ca 120mm tykke i ferdig stand, dessuten klarer de å bære alle laster i småhus av tre.
Lykke til!
/Cson
1. Kaste penger i sjøen
2. Skaffe seg masse unødvendige bekymringer når man skal montere innerdørskarmer i de overdimensjonerte veggene.
3. Ofre verdifull romflate til ingen nytte.
Moderne standardkarmer er tilpasset vegger med totaltykkelse omkring 95 evt. 120mm. Ved disse tykkelsene slipper man unødvendige foringer og listverk når karm- og veggtykkelse stemmer overens.
Mitt tips er å bygge den bærende veggen av råplanert 45x70 cc 300mm hvis du vil kle veggen med to lag plater på hver side, alternativt 45x95 cc 450mm om du nøyer deg med enkelgips. Begge veggene er ca 120mm tykke i ferdig stand, dessuten klarer de å bære alle laster i småhus av tre.
Lykke til!
/Cson