Hei,
v21 - v22 skal vi reise et byggesett-hus fra fiskarheden og dermed raskt som pokker få det værtettet.
Jeg har en følelse av at trestammen bør tørke ut et par uker før man bygger igjen noen vegger. Finnes det noen estimater på hvor mange uker som vanligvis kreves med varmevifte surrende for å oppnå en akseptabel fuktighetsinnhold?
Spørsmålet har litt samme karakter som: Hvor langt er et tau
Sitte og prøver å planlegge ferien min på best mulig måte.
Spørsmålene:
1) Hva er deres erfaringer med byggefukten ved oppføring av hus?
2) Byggvifte, avfukter eller begge deler?
3) Hvor langt er det der jækla tauet?
//Daniel
v21 - v22 skal vi reise et byggesett-hus fra fiskarheden og dermed raskt som pokker få det værtettet.
Jeg har en følelse av at trestammen bør tørke ut et par uker før man bygger igjen noen vegger. Finnes det noen estimater på hvor mange uker som vanligvis kreves med varmevifte surrende for å oppnå en akseptabel fuktighetsinnhold?
Spørsmålet har litt samme karakter som: Hvor langt er et tau
Sitte og prøver å planlegge ferien min på best mulig måte.
Spørsmålene:
1) Hva er deres erfaringer med byggefukten ved oppføring av hus?
2) Byggvifte, avfukter eller begge deler?
3) Hvor langt er det der jækla tauet?
//Daniel
En - Null.
To - Utvilsomt jajamen! Tror jeg....
Tre - Om du måler avstanden mellom snørets midtpunkt og dens bortre ende og kaller verdien for Y så kan du putte det inn i følgende formel, der Z er lengden på snøret: Kubikkroten av (to opphøyd til tre) = Z/Y
Synes dette stort sett dekker alt jeg har å komme med i spørsmålet (-ene...)
To - Utvilsomt jajamen! Tror jeg....
Tre - Om du måler avstanden mellom snørets midtpunkt og dens bortre ende og kaller verdien for Y så kan du putte det inn i følgende formel, der Z er lengden på snøret: Kubikkroten av (to opphøyd til tre) = Z/Y
Synes dette stort sett dekker alt jeg har å komme med i spørsmålet (-ene...)
Jeg synes ikke du trenger verken byggvifte eller avfukter. Du kommer til å reise huset i en periode når det normalt er som absolutt best forhold for at tre skal tørke. Sen vår / forsommer, det er relativt varmt på dagene, men fortsatt en lav relativ luftfuktighet.
Sørg for å få på taket så fort som mulig, deretter er det vel bare å lufte som gjelder, spesielt på dagtid. Selvfølgelig kan du hjelpe til med en byggvifte om natten, spesielt hvis det er kaldt, da får du ekstra god uttørking fordi RH går ned. Hvis det er en støpt plate, så er det den som tar lengst tid å tørke ut.
Deretter avhenger det naturligvis av hvordan været er akkurat i den kritiske fasen når reisverket monteres.
Sørg for å få på taket så fort som mulig, deretter er det vel bare å lufte som gjelder, spesielt på dagtid. Selvfølgelig kan du hjelpe til med en byggvifte om natten, spesielt hvis det er kaldt, da får du ekstra god uttørking fordi RH går ned. Hvis det er en støpt plate, så er det den som tar lengst tid å tørke ut.
Deretter avhenger det naturligvis av hvordan været er akkurat i den kritiske fasen når reisverket monteres.
Hei,
Da står tett tak absolutt øverst på listen
Takk for svarene deres.
//Daniel
Da står tett tak absolutt øverst på listen
Takk for svarene deres.
//Daniel
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
170 m2 lösvirkeshus för 3,8 miljoner?
Frågor och svar om arkitektur -
Tips på glasmontering växthustak lösvirke
Växthus -
Attefallshus: färdiga stommar, bara lösvirke eller byggsats?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lösvirkeshus i ödemarken
Lösvirke & Timmerhus -
Byggfukt vid lösvirkesbygge???
Lösvirke & Timmerhus