1.511 lest ·
18 svar
2k lest
18 svar
Hva var det jeg boret gjennom?
Jeg boret nettopp hull i veggen (det ser ut som betong, men tror at håndverkerne som laget en dør der sa at det var noe annet egentlig) i kjelleren for å feste arbeidsbenken der med en vinkeljern. Det øverste hullet føltes som om veggen var som smør som smeltet rundt boren. Men det nedre hullet 10 cm lenger ned tok imot etter ca. 1 cm inn. Så jeg flyttet en liten bit til siden i stedet, men det samme der. Så jeg fortsatte å bore der selv om det gikk tregt og ca. 5 cm inn i veggen var det som om jeg kom gjennom noe med boret. Jeg sjekket rommet på den andre siden av veggen, og det var ikke der, veggen er tykkere enn det. Kan jeg ha boret gjennom et vannrør eller hva kan det ha vært? Kan det finnes noen slags plater i betonglignende vegger?
Høres ut som hullstein, altså blokk med mellomrom i.
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-google&source=android-browser&q=hålsten
https://www.google.com/search?ie=UTF-8&client=ms-android-google&source=android-browser&q=hålsten
At det skulle finnes vannrør inne i murede kjellervegger tror jeg ikke. Og om det mot formodning var et vannrør du boret i så ville det blitt vått. Så der kan du være rolig. Betonghålsten er en type murblokk som forekommer som har hulrom i seg.
Vi hadde vannrør i noen av kjellerveggene våre, dels de som er bygget med betonghullstein, dels de som var bygget med blåbetongblokker.A Avemo skrev:

Ja hullstein tror jeg det var de sa. Så bra, da kan jeg slappe av. Takk!A Avemo skrev:
Litt OT.
Hendelse fra virkeligheten.
Jeg klarte å bore i avløpsrøret da jeg bodde i borettslaget og skulle bytte baderomsbatteriet fra en som satt med en skrue til en som satt med to skruer. Jeg trykte inn litt silikon i hullet, deretter pluggen, silikon igjen, og skrudde fast blandebatteriet.
Da jeg to år senere holdt på å renovere badet, skylte naboen over oss vann akkurat da jeg midlertidig hadde fjernet blandebatteriet, og da kom det en liten strøm med vann.
Ringte vaktmesteren som i sin tur ringte en VVS-montør som kom dagen etter, borret opp et hull i veggen og limte på en bit avløpsrør over hullet.
Betongen rundt hullet var knusk tørt takket være silikonen.
Hendelse fra virkeligheten.
Jeg klarte å bore i avløpsrøret da jeg bodde i borettslaget og skulle bytte baderomsbatteriet fra en som satt med en skrue til en som satt med to skruer. Jeg trykte inn litt silikon i hullet, deretter pluggen, silikon igjen, og skrudde fast blandebatteriet.
Da jeg to år senere holdt på å renovere badet, skylte naboen over oss vann akkurat da jeg midlertidig hadde fjernet blandebatteriet, og da kom det en liten strøm med vann.
Ringte vaktmesteren som i sin tur ringte en VVS-montør som kom dagen etter, borret opp et hull i veggen og limte på en bit avløpsrør over hullet.
Betongen rundt hullet var knusk tørt takket være silikonen.
Renovator
· Uppsala
· 2 088 innlegg
Du burde kunne finne ut av det ved å tenke på hvordan stedet du boret i ligger i forhold til kjøkken og bad. Men det virker rart å dra avløpsstammer i veggen i kjeller. Muligens hvis noen har murt en kasse rundt et avløpsrør. Men enklest er vel å spyle vann i andre etasje og lytte i hullet.B Bjurn25 skrev:
I rommet ovenfor har vi stua. Men derimot tror jeg at avløpet går ut fra garasjen der jeg boret, men under gulvet. Dog så er det vinklet omtrent der jeg boret tror jeg hvis jeg tenker utifra. Hva gjør jeg nå i så fall?mexitegel skrev:
Okei, der er det ikke noe bad eller kjøkken rett over, kjøkkenet ligger nærmest men et lite stykke unna. Jeg skal prøve å lytte slik du beskrev. Skal det høres porlende hvis det er tilfelle?Henningelvis skrev:
Renovator
· Uppsala
· 2 088 innlegg