Hvordan kan man lettest bygge en pen loftsluke på gavlen?
Har laget ramme og kuttet opp hullet, skal bare bygge selve luken.
Skulle gjerne hatt noe som ligner vedlagt bilde.
Går det an å montere hengslene på innsiden tro?
Forutsetter at man kanskje burde hatt noen metallbeslag over og under luken?
Såfremt du ikke har behov for å gå inn der ofte, så kan skruvstift med kuppelmutre kanskje erstatte hengslene?
Sitter luken så nær mønet som på bildet trengs det neppe overblekk.
Med den omfanget på utsiden blir det vanskelig med innvendige hengsler, omfanget vil treffe veggen når du åpner
Muligens hvis du fester hengslene i omfanget og veggen, da vil hengseldelen synes
Og ha omfanget fast på utsiden, da blir det som du vil ha det med en pen gavl
Samtidig blir det lett å åpne og lukke, ingen dør som kommer i ansiktet og stigen kan settes direkte mot den nedre bordet
Og ha omrammingen fast på utsiden, da blir det som du vil ha det med en pen gavl
Samtidig blir det lett å åpne og lukke, ingen dør som kommer i ansiktet og stigen kan stå direkte mot den nedre planken
Ja, det kunne man kanskje... Det føles bare litt feil å åpne innover, men det spiller jo ingen rolle.
Det er hvis det regner inn mellom omrammingen og selve luken.
Min luke vil ikke komme så høyt opp som den på bildet.
Jeg kanskje kompliserer dette for mye, bare lage en vanlig luke med hengsler og hoppe over omrammingen...
Ja, det skulle man kanskje kunne...føles litt feil å åpne innover bare, men det spiller jo ingen rolle. Er om det regner inn mellom omrammingen og selve luken.
Min luke vil ikke havne helt like høyt opp som den på bildet. Jeg krangler kanskje til dette for mye, bare lage en vanlig luke med hengsler og hoppe over omrammingen...
Klart du har rett det med vann som kan renne inn, ikke bra, litt feiltenking av meg med en luke som faller inn i panelet, så bør du nok sette en beslag på undersiden som trykker ut vannet.
Det er altså en enkel utovergående dør/luke, som sitter på vanlige bomullsporter.
Den sitter i nivå med ytterpanelet, og ikke en dråpe regnvann har kommet inn siden den ble satt opp.
"Låsen", vredet kalles varvel i båtlivet. En veldig smart og enkel konstruksjon som fantes i alle båter før.
PS
Før døren kom på plass bygde vepsene dette enorme bolet:
En del av vepsene hadde tydeligvis flyttet hjemmefra, for det var noen små bol rundt omkring.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.