Hei!

Jeg gjorde en termografering på tilbygd rom nylig som viste massevis av "infiltrasjoner" av kald luft. Min konklusjon er at dampsperren ikke ble tett med tape eller lignende. Jeg lurer på om noen har forslag til hvordan man best reparerer dette? Veggene har osb+gips og der bak finnes folien, troligvis må vi åpne dem som første steg. Alle innspill er velkomne.

Hvordan ser bildet ut?

A
Jschoenf87 Jschoenf87 skrev:
Hei!

Jeg gjorde en termografering på tilbygd rom nylig som viste masse med "infiltrasjoner" av kald luft. Min konklusjon er at dampsperren ikke ble tettet ordentlig med tape eller lignende. Jeg lurer på om noen har forslag til hvordan man best reparerer dette? Veggene har osb+gips og bak der finnes folien, sannsynligvis må vi åpne dem som første steg. Alle innspill er velkomne.
Om du har dampsperren rett bak osb-platen så kommer du ikke unna hul i denne..

Den eneste måten å unngå hull er å ha en installasjonsregel som buffer.
Altså at dampsperren monteres direkte på stenderverket og utenpå så monteres en 45x45 eller 28x70 deretter osb og gips..

Jeg er helt med på de mindre skruehullene osv. det kan jeg anse som forsumbare men absolutt ikke optimale.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvordan ser bildet ut?
sender 2 eksempler
Termisk bilde av rom med temperaturvariasjoner i taket (venstre) og vanlig foto av samme tak uten synlige skader (høyre).

Termisk bilde av et hjørne med temperaturvariasjoner, og et vanlig bilde av et hjørne med parkettgulv, uferdig vegg og en sofa.

Eventuelle utettheter i dampsperren påvirker ikke isoleringens isolasjonsevne. Ser det slik ut, mangler det isolasjon, ikke dampsperre.

• Liker
Edlunn og 3 andre
  • Laddar…
Min tanke også men kan for lite om varmekameraer.
Ser ut som kuldebroer/dårlig isolasjon.

Trekker det kaldt eller er det av nysgjerrighet som du sjekker termografisk?

Hvordan ser huset ditt ut ellers?

Hele testen gjennomføres så man skaper undertrykk i huset, man suger ut all luft fra huset hvilket gjør at hvis det finnes lekkasjer, så vil det trekkes inn kald luft. Deretter ser man på alle steder med varmekamera.

Interessant med isoleringsaspektet. Det ville lette en del.

Hele testen gjennomføres slik at man skaper undertrykk i huset, man suger ut all luft fra huset, noe som gjør at dersom det finnes lekkasjer, vil kald luft trekkes inn. Deretter ser man på alle steder med varmekamera.

Interessant med isolasjonsaspektet. Det ville lette en del.
Men hva slags tilluft er det i tilbygget?
Hvordan ser ventilasjonen ut for øvrig?

Til slutt må jo luft komme fra et sted.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Men hva slags tilluft er det i tilbyggingen?
Hvordan ser ventilasjonen ut for øvrig?

Til slutt må jo luft komme fra et sted.
Det finnes et 10 cm tilluftsdon installert. Huset har et mekanisk avtrekkssystem, det fungerer fint.

Og ja, man kjenner litt kalde lufttrekk + at rommet ikke klarer å bli ordentlig varmt selv om varmen er på maks.

det finnes et 10cm tilluftsdon installert. Huset har et mekanisk avtrekkssystem, det fungerer fint.
Ok. Det ser ut som gulvvarme. Og det ser også ut som at sløyfen ikke ligger helt ut mot innerveggen? Og dessuten et vindu i samme område. Det er kanskje nok til å få det slik som på bildet?

Hvis det er så dårlig tettet så burde man kunne makse ventilasjonen og holde et lys der det ser kaldt ut. Synes man burde kunne se flagrende der hvis det er tilfelle?

Ellers tenker jeg yttervegg og kuldebro mangelfull isolasjon.

Har du bilder fra selve konstruksjonen?

Er det trekk i rommet eller er det bare noe som har blitt oppdaget ved en tilfeldighet?

• Liker
Freniño og 1 annen
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Ok. Det ser ut som golvvarme. Og det ser også ut som at sløyfen ikke ligger helt ut mot innerveggen? Og dessuten et vindu i samme område. Det rekker kanskje for å få det ifølge bildet?

Om det er så dårlig tettet så burde man kunne makse ventilasjonen og holde et lys der det ser kaldt ut. Synes man burde kunne se flagrende der i så fall?

Ellers tenker jeg yttervegg og kuldebro mangelfull isolasjon.

Har du bilder fra selve byggeprosessen?

Er det trekkfullt i rommet eller er det bare noe som er oppdaget ved slump?
Det begynte med at jeg følte trekk i pocketkarmen til skyvedøren som sitter mellom eksisterende hus og tilbygg. Der var det ikke i det hele tatt tettet i forbindelse med tape/myk fugemasse og regel, det satt bare en regel der. Der blåste det inn mye kald luft. Dette er forbedret nå, men det finnes andre steder igjen som du ser.
Her er et bilde fra det ene romhjørnet før isolering i veggen
Trebjelker i et uferdig hjørne av et rom før isolering, med synlige bolter og plastdekket vegg i bakgrunnen.

Tilslutning mot huset (koblingsboksen må 100% tettes bedre)

Person holder en plastfolie ved en vegghjørne med isolering og synlig elektrisk ledning, før bedre tetting ved tilbygg.

Det begynte med at jeg kjente trekk i pocketkarmen til skyvedøren som sitter mellom eksisterende hus og tilbygg. Der var det ikke i det hele tatt tett i tilknytning med tape/mykfuge og regel uten det satt bare en regel. Der blåste det inn masse kald luft. Dette er forbedret nå, men det finnes andre steder igjen som du ser.
her et bilde fra et romhjørne før isolasjon i veggen
[bilde]

tilknytning mot huset (koblingsboksen må 100% tettes bedre)

[bilde]
Ja. Men da har du jo grunn for at det ikke er tett. Hvordan du kommer til rette med det kan jeg dessverre ikke gi tips på foruten det selvklare svaret....

Så utrolig kjedelig bare at når noe gjøres så gjøres det ikke ordentlig....

• Liker
Joak
  • Laddar…
tilkobling mot huset (koblingsboksen må 100% tettes bedre)

[bilde]
Så bør vel også slangene ligge på den varme siden av veggen for å unngå kondens.

C Cerb skrev:
Sen bør vel også slangene ligge på den varme siden av veggen for å unngå kondens.
ja, det er ikke optimalt men elektrikeren sa ok om man tetter ordentlig rundt boksen. hvilket ikke ble gjort åpenbart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.