Skal gjøre det som overskriften sier. Lurer bare på hvordan man skal fylle ujevnheter i toppen på rødfundamenterte lecaveggen og også på selve benkeplaten (støpt i forskalingsfiner med ekspanderbetong, 160x80 cm) undersiden.
Klart man har fått det ganske jevnt med litt sliping og utfylling med et par mm mørtel på veggen, men det er jo grov mørtel og jeg vil at 130 kg tunge platen skal bæres av så stor overflate som mulig, så man vil ikke ha større flater med "glippe" selv med en mm mellom mur og plate.
Platen skal opp i dag med booket bærehjelp.
Tenkte å legge et tynt lag ganske løs C-mørtel på murens topp, før platen vendes opp. C er ikke så hardt, om man skulle ønske å ta av platen (bytte ut etc) i fremtiden. Virker det som en ok idé eller har noen annet bedre forslag? Jeg er jo bare ute etter at platen skal hvile på hele murens overflate, ikke festes på den, med 135 kg regner jeg med at den sitter
Både bygger såpass at det jevner ut ujevnheter og man får litt tid på seg før det setter seg. Problemet er nok at det sitter da. Vanlig fugeskum kunne vært et alternativ.
Bygge form og støpe en liten sokkel oppå, sikkert, men vi skal sette platen i kveld, og min erfaring sier at helt plant er likevel vanskelig å få til, akkurat som den støpte platen ikke ble helt perfekt plan på oversiden (det som blir undersiden når man snur den opp).
Men sikkert, med en fin mørtel og med tanke på hvor smal formen ville bli, så ville det bli tilstrekkelig plant.
Men det er jo sjelden viktig å få så plane overflater, normalt avretter man kanskje eller murer oppå en støpt overflate, eller bryr seg ikke om noen millimeters forskjell.
Har veldig vanskelig for å tro at denne tunge platen ville flytte på seg og at man derfor vil lime av sikkerhetsgrunner?
Fugeskum (evt. Biltemas steinlim som også virker å være et 5-10% ekspanderende skum), ingen risiko for at platen løftes da ved herding?
Fugeskum (eller Biltemas steinlim som også virker å være et 5-10% ekspanderende skum), ingen risiko for at platen løfter seg ved herding?
[bilde]
Jeg tror ikke det. Jeg har satt hele bassengkanten i granitt i det steinlimet. En stein løftet seg under liming, og det var fordi vi ikke satte trykk på den.
Våre steiner varierte litt i tykkelse, så jeg shimset opp steinen med 0,5-1mm syrefaste remser av metall på ca 15x3cm og lot skummet ekspandere i mellomrommene. Fungerte bra.
Størrelsen på steinene er omtrent 50x25x5 cm, og limflaten er ca 50x20cm. Jeg la tre relativt tynne strenger (fyll altså ikke hele flaten) og satte trykk på steinen med litt kroppsvekt.
Steinen blir som et skateboard i alle retninger, altså glatt som pokker hvis man ikke klarer å komprimere limet. Generelt var det en lett sak, men det sitter ganske bra etterpå, det bør man være klar over.
Ok, så om jeg har mellomrom på typ mellom 0-2mm, ville du vurdere at man kan legge tre strenger (lecaen er jo drøyt 20cm bred inkl puss) og få minimalt med "oppheving" pga limets ekspansjon, men likevel feste der gapet er størst, si 2mm?
Så får jeg rett og slett ta frem store vinkelslipen den dag platen eventuelt må byttes etc
Oppfølging; Dro ned til Biltema, innså at steinlimet krever en sånn der applikator for skum. Følte meg litt for gjerrig til å skaffe en sånn, sjekket Bauhaus der de skulle ha, men selvfølgelig tomt.
Da ventet allerede bærehjelpen hjemme, så det ble den opprinnelige planen med litt C-bruk. Men fortsatt like forbannet skikkelige gliper noen steder, så tanken nå er å i ettertid sprøyte inn steinlim, eller evt (så den ikke sitter fast for alltid) sånn der lavt ekspanderende skum man har når man setter karmer så de ikke skal presses sammen.
Tror det finnes steinlim på spray på både Hornbach og Byggmax. Ellers så koster jo et håndtak drøye hundrelappen på Biltema og da er verken flasken med steinlim eller fugeskum røkt så fort man har åpnet den uten kan skrus av/på mange ganger. Betydelig bedre økonomi (og ergonomi) ganske fort.
Ok, nå er det på tide å montere neste betongplate på lecamuren. Den som selve grillen skal mures på.
Og siden det i praksis er veldig vanskelig å få til to helt plane flater med 100 % kontakt mellom mur-plate, har vi det samme problemet her. Store glipper mellom mur-plate, med følgen at betongplaten kun har støtte på noen få punkter på muren.
Steinlim med fugepistol innkjøpt, så jeg kan følge tipsene ovenfor. Men så leste jeg et annet sted i forumet at limet (type lavt ekspanderende pu-skum) ikke har noen bæreevne. Hmm, hvis det ikke kan ta noen last, er det jo ganske meningsløst å bruke i dette tilfellet, eller?
Platen er tung og vil ikke flytte på seg
Fugeskum bærer dårlig men limer godt kunne tenkt meg noe sånt her som kan fungere
Sett inn litt halvkraftige skruer/franske med stort hode kan sitte langt nede så mellomrommet blir lite.
Det blir noen stykker siden de skal bære platens vekt
Vatre dem inn nøyaktig, (det kan variere noen mm men det gjør ikke så mye, bare de andre bærer
legg på flislim så det dekker hodene, platen smører du med vanlig matolje der kanten er,
da fester ikke limet men presses ned til hodehøyde, blir det en liten svulst ut på siden,
enkelt å skrape av før limet har tørket, det blir et jevnt bærende lag for platen. Bærer overalt under.
Da kan du løfte platen om du skulle trenge det
Gjorde sånn når jeg la stein med litt fall på en lecavegg, men ingen matolje, sitter som fjell
Både Weber og Byggmax skriver at betongen/underlaget skal være > 2 måneder. Muligens mindre relevant i dette tilfellet forsåvidt.
Perfekt med lengre arbeidstid enn de 6 minuttene man har med steinlim.
Leter blant disse. Man vil jo ha så lett konsistens som mulig, slik at massen presses helt ut og bare fyller sprekker uten å bygge noe på høyden ellers.
Du kan ta i prinsippet hva du vil for fix og blande til litt tykt, det får ikke renne av egen kraft og vil trykke ned uansett konsistens, platen er jo tung. Legg da langs hele kantene så det blir som en ramme rundt, og vær ikke gjerrig. Tenk at det veller ut på innsiden også, så passe er best, og at det er olje et stykke inn på platen. Du bør nok vente en dag eller to så det herder ordentlig. Deretter kan du prøve å løfte litt i den ene enden for å sjekke om den sitter fast. Men pass på så den ikke brekker, er det en risiko for det, så la være. Kom gjerne tilbake med info om resultatet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.