Hei!
Vi bor i et hus fra 40-tallet og har lenge irritert oss over gulvene, man kan kjenne og ane det spontede tregulvet under gulvbelegget som spriker som plukkepinner. Ok, det der var litt overdrevet men det er tydelige rygger og daler.

Så nå i helgen brettet jeg opp ermene og brøt opp det gamle gulvet i et av rommene for å erstatte med flate og fine gulvsponplater. I min tankeverden skulle det være enkelt som en plett; bare lime og skru og nytt gulv i en fei.

Slik ble det ikke...

Problemet er nå at legger jeg vateret mellom gulvbjelkene så heller det ofte. Det heller ikke mellom alle bjelkene, men kun mellom visse. Den verste hellingen er 5 mm på en avstand av 600 mm!

Legger man vateret langs med bjelkene så er mange horisontale og fine, men mange heller og andre heller som en banan, det vil si heller første meteren eller så for deretter å flate ut.

En bjelke er dessuten lett vridd.

Jeg kan se at man har forsøkt å rette det ved å spikre masonit på bjelkene. Det kan vel knapt dugeliggjøre å lime og skru gulvspon mot dette? Dessuten blir det jo som små terskler når man går fra ingen masonit til en masonitbit og fra en bit til to biter osv...

Så spørsmålet er: Hva gjør jeg med dette?

I min tankeverden skulle det være lett som en plett; bare lime og skru og nytt gulv på nulltid
:D det der kjenner jeg igjen, med et hus fra 1920.....

Det man kan gjøre er jo å skru nye lekter på sidene av de eksisterende, Da blir det rett og fint. Kjøp lekter i 45xpassende høyde, finn det høyeste punktet og ta utgangspunkt i det, så bør du nok kunne få rette og fine gulv.

Det man kan gjøre er jo å skru nye reglar på sidene av de eksisterende.
Det er jo kjempesmart. :D

Jeg var så innstilt på at jeg skulle få rådet om å sage ut uendelig smale firemeterskiler og spikre på reglene. Jeg så virkelig ikke frem til det.

Men skru nye regar på sidene, hvorfor ikke? Nå får jeg jo en utmerket anledning til å "investere" i en kapp- og gjærsag også!

Du kan kanskje bruke de planker du nettopp har revet opp (det gjorde gjerrige jeg) og skru på siden.

Protte

Du kan kanskje bruke de bordene du nettopp har brutt opp (det gjorde gjerrige jeg) og skru på siden.
Bra idé, men det er jo ikke mye å skru og lime i. De gamle bordene er kun ca 27.

Det er nok. Merk ordentlig på sponplaten hvor midten av platen er.

Protte

AXS
Sjekk over isolasjon, el, avløp og kortle inn noen ekstra når du likevel holder på!

Skru ikke bare de nye reglene, lim også!

Skru ikke bare de nye lektene, lim også!
Takk for tipset. Det visste jeg ikke.

Se over isolering, el, avløp og kortling i noen ekstra mens du holder på!
Absolutt! Flis-isolasjonen i gulvet er kastet opp på loftet hvor den gjør mer nytte, og balene med glassvatt står parkert i stuen i påvente av å bli lagt i gulvet.

Rørleggeren kommer på torsdag og skal midlertidig fjerne radiatoren og legge om noen varmeledninger som ligger litt uheldig til. Elektrikeren skal også ta en titt før gulvet settes på igjen. Nå ligger hele overetasjen på en eneste 6-ampere-sikring. Planen er å dele opp etasjen på flere 10-ampere-sikringer.

Kortlinger skal settes langs rommets kanter slik at gulvets ytterkanter har noe å hvile på.

Andre overraskelser som dukket opp i helgen var en forkullet innervegg. Tydeligvis rester etter en brann for 50 år siden. Den er så pass forkullet at man kan stikke en kniv rett igjennom. Etter at platematerialet på veggene ble fjernet og veggen ble blottlagt, lukter det nå villabrann i det kommende gutterommet. Planen er å rive og bygge opp innerveggen på nytt.

Dessverre er ytterveggene i rommet også svidd av brannen, men de er heldigvis bare svidd og ikke forkullet. Jeg vurderer å forsøke å pusse dem grovt for å fjerne lukten. Misfargingen sitter veldig overfladisk. Hvis man skraper litt lett, ser man friskt treverk.

Merkelig nok luktet det ikke brann før jeg begynte å rive.

Beklager hvis det ble litt off-topic på slutten.

Har man et gammelt hus, er det litt som på julaften: man vet aldri hva man finner når man åpner og ser etter :)

AXS
Da har du kontroll! Lett å glemme bare, så bra å bli minnet på det.

Ang. det brente så finnes det lakk å legge på som stopper lukten.
Ikke til det forkullede kanskje, men til andre deler.
Å slipe kan gjøre at det begynner å lukte mer...

Å slipe kan gjøre at det begynner å lukte mer...
Når du nevner det så jo, jeg har nok hørt noe om en maling som fjerner lukt. Ryggmargsrefleksen er ellers å slipe bort...

Jeg har to oppfølgingsspørsmål.
  1. Er det nok å skru og lime på nye bjelker på én side av en gammel bjelke, eller setter man på begge sider for å få balanse?
  2. Hvilken funksjon har de følgende tredetaljene (se rød markering i bildet). Kan de fjernes?

AXS
1. På ene siden. Men skal gå lengst ned, gjerne bunnen på de gamle.
2. Vet ikke på de korte, kanskje noe for når de bygde. De lange er jo kortinger! Kanskje heter noe
annet når de sitter sånn, men de fordeler iallfall kraften.

Kryssene skal du IKKE ta bort. De stiver opp gulvet. Du kan lage uttak i de nye gulvbjelkene for disse.
De små klossene har jeg ingen anelse om hva de kan ha vært til. Sannsynligvis en eller annen gammel avstand. Fjern dem!
Det holder å skru og lime på én side.

Unnskyld gjentakelsen Zeus_axel. Du var litt raskere :-)

Sist redigert:
Jeg mistenkte at det ville være dumt å plukke bort kryssene, men ikke vær bekymret, de sitter fortsatt fast :)

For å være kortlinger som gir gulvet stadga så ser de så himla spinkle ut i sammenligning. Alt annet i 40-tallshuset er jo robuste og solide saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.